Čínske internetové obchody, ako Temu, AliExpress či Shein, lákajú zákazníkov v Európe na mimoriadne nízke ceny a často zadarmo doručenie. Kľúčom k tejto cenovej politike je kombinácia lacnej pracovnej sily a rozsiahlych štátnych dotácií v Číne. Tamojšia vláda výrazne investuje do infraštruktúry – prístavy, logistické spoločnosti a sieť podporných služieb – aby výrobcom uľahčila vývoz na globálne trhy.
Nižšie výrobné a environmentálne štandardy navyše znižujú náklady čínskych dodávateľov. Mnohé tovary tak môžu byť ponúkané za zlomok sumy, ktorú by ste zaplatili pri lokálnych európskych predajcoch. Preto je pre spotrebiteľov výhodné objednať si elektroniku, oblečenie či rôzne doplnky práve z týchto obchodov.

Plán Európskej komisie na zmenu
V EÚ rastú obavy, že čínske e-shopy narúšajú konkurencieschopnosť domácich firiem. Aj preto Komisia navrhuje reformu colnej únie. V rámci nej by mohol byť zrušený doterajší limit 150 eur, pod ktorým sa balík nemusí precliť. Tým by sa zabezpečilo, že aj lacnejšie produkty by podliehali clu a prípadným daňovým povinnostiam.
Ďalšou súčasťou návrhu je zaviesť špeciálny poplatok, ktorý by pokrýval náklady colných orgánov na kontrolu a spracovanie zvyšujúceho sa množstva zásielok. Európska komisia tak reaguje na sťažnosti členských štátov, že kontrola drobných balíkov ich stojí veľa peňazí a kapacít, pričom častokrát ide o cenovo nízke tovary.

Dosah na spotrebiteľov a predajcov
Ak by tieto návrhy prešli celým schvaľovacím procesom, menší tovar z čínskych obchodov by s veľkou pravdepodobnosťou zdražel. Pre zákazníkov by pribudla administratívna povinnosť zaplatiť clo alebo poplatok pri dovoze. Doručenie by mohlo byť o niečo pomalšie, keďže proces colnej kontroly by bol prísnejší.
Nie všetci sú z týchto opatrení nadšení. Kým časti európskych výrobcov to môže pomôcť zlepšiť postavenie na trhu, spotrebitelia prídu o lacné alternatívy, na ktoré si za posledné roky zvykli. Niektorí slovenskí zákazníci napríklad upozorňujú, že Čína by mala byť riešená skôr cez iné nástroje, ako sú dotácie pre domácich producentov či vyššia kontrola kvality, aby prišlo k férovejšej súťaži.
Kedy sa zmeny zavedú
Reforma colnej únie a zjednotenie pravidiel v Európskej únii je zložitý proces. Okrem Európskej komisie sa do neho zapoja aj členské štáty a Európsky parlament. Ide o legislatívu, ktorá by mohla mať široký dosah na obchodnú politiku, a preto bude pravdepodobne predmetom diskusií a vyjednávaní.

Až po finálnom schválení by začali plynúť lehoty na implementáciu. Preto nie je jasné, kedy presne by nové podmienky mohli nadobudnúť účinnosť – môže ísť o niekoľko mesiacov až rokov. Dovtedy si zákazníci zrejme budú môcť objednávať tovar za súčasných podmienok, vrátane bezcolného režimu pri nižších hodnotách zásielok.
Len na Slovensku sa podľa oficiálnych údajov Finančnej správy v roku 2024 doviezlo vyše 165-tisíc balíkov z čínskych e-shopov. Skutočné množstvo však môže byť vyššie, lebo veľa zásielok sa preclieva v iných európskych prístavoch a sem sa doručujú ako vnútorná pošta v rámci jednotného trhu.
Toto číslo naznačuje rastúci trend v online nakupovaní z Ázie. Podľa analytikov pritom nepôjde len o jednorazový fenomén: s rozvojom logistických služieb a internetových platforiem sa objem dovozu zrejme ešte zvýši. Európska komisia sa preto snaží zavčasu zadefinovať jasnejšie a jednotnejšie pravidlá pre clo a dane.