Európska únia pripravuje zásadnú zmenu v tom, ako sa vyhodnocuje zdravotný stav vodičov. Kým doteraz sa v mnohých krajinách uplatňovali povinné lekárske prehliadky, najmä pri dosiahnutí vyššieho veku alebo pre vodičov s profesionálnym oprávnením, nový návrh stavia na princípe sebahodnotenia.
Podstata spočíva v tom, že samotní motoristi najlepšie vedia, ako sa cítia a akými ochoreniami práve prechádzajú. Každý šofér by teda mal byť zodpovedný za posúdenie, či jeho aktuálny zdravotný stav umožňuje bezpečnú jazdu. Ak zistí, že došlo k zhoršeniu zdravia, mal by sám zohľadniť, či dočasne nepozastaví šoférovanie, prípadne nepožiada lekára o vyšetrenie.
![Vodičský preukaz](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2024/05/bezplatny-vodicsky-preukaz.jpg)
Vodičský dotazník pre všetky vekové kategórie
Aby sa sebahodnotenie neobmedzilo len na subjektívny pocit vodiča, Európska komisia navrhuje zaviesť univerzálny zdravotný dotazník. Dnes je to povinnosť hlavne u seniorov alebo profesionálnych vodičov (napríklad kamionistov), no po novom by dotazník vypĺňali všetci motoristi pri predlžovaní vodičského preukazu, bez ohľadu na vek.
Formulár by mal obsahovať jednoduché otázky, ktoré nasmerujú vodičov na posúdenie dôležitých faktorov, ako je zrak, reflexy, chronické ochorenia či akútne zdravotné ťažkosti. Cieľom nie je zbytočne komplikovať proces, ale zabezpečiť, aby vodiči pravidelne zvážili, či skutočne môžu sadnúť za volant bez ohrozenia seba i ostatných.
Dobrovoľné zachovanie lekárskych prehliadok
Nový prístup EÚ má byť dostatočne flexibilný. Členské štáty môžu zaviesť povinné lekárske kontroly ako doplnkovú vrstvu naďalej. V praxi to znamená, že ak legislatíva niektorých krajín, vrátane Slovenska, vyžaduje kontrolu pre starších vodičov, tieto pravidlá môžu zostať v platnosti aj popri novom systéme sebahodnotenia.
Výsledkom by mala byť kombinácia – na jednej strane moderný prístup s osobnou zodpovednosťou, na druhej strane zachovanie existujúcich úprav, ktoré sa krajine osvedčili. Takýto kompromis môže vyhovovať členským štátom, ktoré preferujú dôslednejšie zdravotné kontroly špecifických skupín vodičov.
![](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2024/11/vodicsky-preukaz-2.jpg)
Výhody a riziká nového systému
Najvýraznejším prínosom navrhovanej reformy je motivovanie ľudí, aby aktívnejšie sledovali svoju kondíciu a súčasne sa vyhla nadmernému administratívnemu zaťaženiu. Častým problémom súčasných prehliadok totiž býva, že vodič pri kontrole prejde bez väčších ťažkostí, no jeho zdravotný stav sa medzi dvoma povinnými termínmi môže zhoršiť. Sebahodnotenie zvyšuje šancu, že ak sa objavia zdravotné problémy, vodič si ich skôr uvedomí a pristúpi k dočasnému vyradeniu sa z premávky.
Výzvou ostáva, aby k tomu motoristi pristupovali zodpovedne. Ak niekto svoje ťažkosti bagatelizuje alebo sa obáva straty mobility, môže rizikové signály prehliadnuť či dokonca zámerne poprieť. Preto bude nevyhnutné zabezpečiť osvetu aj kontinuálne informovanie o možných následkoch ignorovania zdravotných obmedzení.
Zdravotný dotazník: Čo môže obsahovať
- Zrakové schopnosti: Otázky na schopnosť rozlíšiť farby, pohotovosť pri meniacich sa svetelných podmienkach alebo citlivosť na oslnenie.
- Reflexy a koordinácia: Sebahodnotenie rýchlosti reagovania pri špecifických situáciách, či prítomnosť porúch pohybového aparátu.
- Chronické ochorenia: Napríklad cukrovka, epilepsia alebo srdcovo-cievne ochorenia, ktoré môžu náhle skomplikovať vedenie motorového vozidla.
- Psychická stabilita: Hoci sa duševný stav ťažko kvantifikuje dotazníkom, niekoľko základných otázok by mohlo vodiča upozorniť, že stres alebo úzkosť môžu negatívne vplývať na jeho schopnosti.
Dopad na Slovensku a kampane na osvetu
V prípade, že bude legislatíva na úrovni EÚ schválená, Slovensko by malo prijať vlastné vykonávacie predpisy, aby nový systém fungoval v našich podmienkach. Môže dôjsť k tvorbe informačných kampaní, napríklad v spolupráci s autoškolami či s inštitúciami z oblasti zdravotníctva, ktoré vysvetlia výhody sebahodnotenia a upozornia na význam prevencie.
Ako doplňujúce opatrenie si Slovensko môže ponechať súčasné pravidlá pre vyššie vekové kategórie. To znamená, že sebahodnotenie nezruší už existujúce kontroly, ale doplní ich, pričom národná legislatíva určí detaily, aké dokumenty bude treba predkladať pri obnove vodičského preukazu.
Výhľad do budúcnosti: Bezpečnosť na prvom mieste
Európska únia dlhodobo hľadá nové spôsoby, ako znížiť počet dopravných nehôd spôsobených zlým zdravotným stavom vodičov. Súčasný návrh kladie dôraz na individuálnu zodpovednosť, avšak úspech bude závisieť od toho, do akej miery budú motoristi prijať túto úlohu a nespoliehať sa len na formálne potvrdenia od lekárov.
Ak sa model sebahodnotenia osvedčí, je možné, že ďalšie úpravy prinesú ešte väčšiu flexibilitu. Napríklad digitálne nástroje by mohli poskytovať vodičom sebatesty či pravidelné pripomienky, aby si sledovali základné zdravotné parametre.