Európsky automobilový sektor sa ocitol uprostred bezprecedentnej transformácie, keď prispôsobuje svoje výrobné linky elektrickým modelom. Výrobcovia áut pritom musia počítať s nejasnými obchodnými podmienkami, clami z USA a čoraz silnejším tlakom čínskych značiek na medzinárodných trhoch. To všetko prichádza v čase, keď je dopyt po elektromobiloch nestály a nie vždy kopíruje dlhodobé plány výrobcov.
Hoci v rámci EÚ platia emisné limity na znižovanie CO₂, samotné automobilky potrebujú zabezpečiť konzistentný odbyt elektrických modelov. Obzvlášť problematický je segment, v ktorom sa záujem o nové elektromobily hýbe podľa nevyspytateľných zliav, dotačných schém či správania spotrebiteľov, ktorí môžu v prípade kolísajúcich cien čakať s kúpou.
Firemné vozové parky ako ťahúň prechodu k elektromobilite
Firmy sa na mnohých trhoch stávajú motorom prechodu na elektrický pohon. Na Slovensku predstavujú až 93 % celkového predaja elektromobilov, v priemere v EÚ je to 60 %. V niektorých krajinách, napríklad v Nemecku či Francúzsku, však firemný sektor zatiaľ zaostáva za súkromnými zákazníkmi. Európska komisia preto plánuje pripraviť legislatívny návrh s cieľom urýchliť elektrifikáciu firemných flotíl.
Ak by sa naplnil cieľ, aby vo väčších podnikoch jazdili od roku 2030 už len elektrické automobily, mohol by podľa analýz vzniknúť trvalý dopyt po viac než dvoch miliónoch e-vozidiel ročne. To by pokrylo zhruba polovicu očakávaného predaja, ktorý automobilky potrebujú, aby spĺňali emisné limity EÚ. Zároveň by tak znížili riziko vysokých pokút pri nesplnení cieľov CO₂.
Pripravované nariadenie prikáže elektromobily
Podľa predbežných informácií by mohla Komisia zaviesť systém, ktorý prinúti väčšie spoločnosti s vozovým parkom nad 100 áut postupne presedlať na plne elektrické modely. Tieto plány majú byť súčasťou širšieho dialógu o budúcnosti európskeho automobilového priemyslu, ktorý vedie predsedníčka Európskej komisie spolu so zástupcami členských krajín a priemyslu.
Ak sa takáto legislatíva zavedie, posilní predovšetkým európskych výrobcov – tí totiž viac profitujú z firemných zákaziek ako značky spoza hraníc EÚ. Podľa prieskumov vyše 60 % predaja európskych značiek prichádza práve z firemného sektora, zatiaľ čo neeurópski hráči získavajú približne 49 %. Keby tento krok naštartoval stabilné objednávky, výrobcovia by mohli zrýchliť vlastné investície do inovácií a výrobných kapacít elektromobilov.
![Elektromobil Dongfeng Nammi Box](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2024/08/dogfeng-nammi-box-6.jpg)
Jazdenky pre bežných ľudí
Jedným z kľúčových benefitov by bolo vytvorenie silného trhu s jazdenými elektromobilmi. Firemné vozy sa totiž obmieňajú každé tri až štyri roky, takže pri väčšej elektrifikácii firiem by sa v krátkom čase dostalo do ponuky viacero jazdených áut. Odhady hovoria, že ak by veľké podniky nakupovali od roku 2030 výhradne e-vozidlá, už v roku 2035 by zhruba 7 miliónov rodín v EÚ malo prístup k lacnejším elektromobilom z druhej ruky.
To by zároveň urýchlilo postupný koniec spaľovacích motorov – rodiny, ktoré doteraz nemali zdroje na nový elektromobil, by si mohli dovoliť jazdený model za výhodnejšiu cenu. Navyše, širšia dostupnosť takýchto áut by mohla prispieť k rozvoju infraštruktúry nabíjacích staníc v celom regióne.
Chcú sa zamerať aj na čistotu výrobného procesu
Skupiny zaoberajúce sa udržateľnosťou tiež navrhujú, aby Európska komisia zaviedla špeciálne ekologické hodnotenie pre elektromobily, ktoré by zohľadňovalo čistotu výrobného procesu. Konkrétne by európsky výrobcovia získali výhodu, ak by používali energiu z nízkouhlíkových zdrojov a recyklované materiály. Návrh počíta s tým, že do legislatívneho rámca by sa zakotvilo minimálne ekologické skóre, ktorému by museli vyhovieť všetky firemné elektromobily.
Takýto systém by mohol udržať výrobu batérií a komponentov priamo v EÚ, kde by bol nižší environmentálny dopad ako napríklad v krajinách s vyššou uhlíkovou stopou priemyselnej výroby. Výsledkom by boli konkurencieschopné vozidlá, ktoré by spĺňali prísnejšie environmentálne kritériá a pomáhali by plniť ciele v oblasti dekarbonizácie.