Správy o tom, že elektromobily spejú do záhuby, rozhodne nie sú pravdivé. Dôkazov je pritom viacero, pričom po novom sa medzi ne zaraďuje aj čerstvá správa spoločnosti Rho Motion, ktorá figuruje ako popredná výskumná agentúra v oblasti elektromobility. Vo svojej správe oznamuje, že v priebehu januára sa celosvetovo predalo až 1,3-milióna elektrických vozidiel (vrátane plug-in hybridov).
Hoci je pravda, že toto číslo reprezentuje zhruba tretinový pokles oproti decembru 2024, je nutné poznamenať, že koniec minulého roka bol pre predaj elektromobilov rekordný. Dobehnúť ho teda nie je a nebude jednoduché. V medziročnom porovnaní, čiže v porovnaní s januárom 2024, však ide o vyše 18-percentný nárast.
Charles Lester, dátový manažér v Rho Motion, naznačil, že nárast predaja elektromobilov v januári do istej miery súvisí s emisnými normami, ktoré tento rok vstupujú do platnosti pre európskych výrobcov. Len v Európe totiž elektromobily vykázali medziročný rast o 21 percent. Naopak, v Číne sa predalo 0,7-milióna elektromobilov, čo predstavuje medzimesačný pokles o 43 percent. Tento vývoj však bol očakávaný, nakoľko mnohí tamojší vodiči si kupujú nové vozidlá pred novoročnými sviatkami, ktoré v Číne pripadajú na január a február.
![Elektromobil, elektromobily](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2024/05/elektromobil-nabijacia-stanica.jpg)
Pokiaľ ide o Spojené štáty a Kanadu, tam sa predalo 0,13-milióna elektromobilov, čo značí, že sa zatiaľ naplno neprejavil vplyv novej Trumpovej administratívy. Toto číslo odráža približne 22-percentný medziročný nárast.
Celkovo sa trh s elektromobilmi začal v roku 2025 bez výrazných prekvapení, hoci podľa Lestera sa to v priebehu nasledujúcich mesiacov pravdepodobne zmení.
Región | Objem predaja | Medziročný vývoj | Medzimesačný vývoj |
Globálne | 1,3-milióna | +18 percent | -35 percent |
Čína | 0,7-milióna | +12 percent | -43 percent |
EÚ, EFTA a Veľká Británia | 0,25-milióna | +21 percent | -19 percent |
Spojené štáty a Kanada | 0,13-milióna | +22 percent | -28 percent |
Zvyšok sveta | 0,13-milióna | +50 percent | -4 percentá |
Európa a jej extrémne prísne emisné normy
Od 1. januára 2025 sa sprísnili emisné limity pre automobily, pričom maximálna povolená hodnota sa znížila zo 116 g/km na 93,6 g/km. Pokuty za prekročenie týchto limitov sú natoľko vysoké, že môžu ohroziť finančnú stabilitu viacerých, ak nie aj úplne všetkých automobiliek.
Portál Auto Week publikoval predbežné odhady týkajúce sa výšok pokút pre najväčšie automobilové koncerny. Mnohých asi veľmi neprekvapí, že najhoršie dôsledky môže utrpieť nemecký Volkswagen. Konkrétne mu hrozí pokuta vo výške až 7,7-miliardy eur. Radosť však rozhodne nemá ani Stellantis, ktorý by mohol čeliť sankciám vo výške okolo 2,3-miliardy eur. Konzorciu Renault-Nissan-Mitsubishi môže byť vyrubená pokuta približne 1,8-miliardy eur.
Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) odhaduje, že automobilový priemysel v roku 2025 kvôli astronomickým pokutám za emisie, ako aj kvôli nízkemu dopytu po elektromobiloch, príde až o 16-miliárd eur. Luce de Meo, generálny riaditeľ koncernu Renault a prezident ACEA, tvrdí, že to znamená stratu investičnej kapacity, ktorá by za ideálnych podmienok mohla byť využitá na vývoj a inovácie.
Téme európskych emisných noriem sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku na tomto odkaze.
Európske automobilky nemajú na výber. Elektromobily sú nevyhnutné
Ako sme spomenuli, trh s elektromobilmi v Európe, vrátane krajín EÚ, EFTA a Veľkej Británie, začal rok 2025 s medziročným rastom o 21 percent – v januári sa predalo viac ako 250-tisíc elektrických vozidiel. Tento pozitívny štart je pre výrobcov nevyhnutný, aby splnili nové emisné normy platné pre rok 2025 a vyhli sa vysokým pokutám.
Väčšina európskych krajín v medziročnom porovnaní vykázala nárast predaja elektrických vozidiel. Konkrétne Nemecko sa pochválilo viac ako 40-percentným rastom celkového predaja elektrického pohonu a vyše 50-percentným nárastom predaja batériových elektromobilov.
Opačne je na tom Francúzsko, ktoré v januári zaznamenalo medzimesačný pokles až o 52 percent a medziročný pokles o 15 percent. Dôvodom má byť (aj) zavedenie novej dane z hmotnosti pre plug-in hybridy.
Čína vymieňa staré vozidlá za nové
Čínsky trh s elektromobilmi zaznamenal v januári 2025 medziročný nárast o 12 percent, čo podporilo aj predĺženie národného programu výmeny starých vozidiel za nové. Napriek tomu predaje oproti decembru 2024 klesli o 43 percent, čo je však v tomto období v Číne bežné.
![Elektromobil, elektromobily](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2024/05/rychlonabijacka-elektromobil.jpg)
Prvé dva mesiace roka sú tradične slabšie pre automobilový trh kvôli oslavám Čínskeho nového roka. Očakáva sa, že aj februárové predaje elektromobilov budú v Číne slabšie.
V Spojených štátoch prevládajú obavy, no zatiaľ bez následkov
V Spojených štátoch a Kanade sa začiatkom tohto roka predalo o 22 percent viac elektromobilov (130-tisíc kusov) ako v januári minulého roku, hoci v medzimesačnom porovnaní ide o asi 28-percentný pokles.
V tejto súvislosti by sme mali poukázať na federálnu daňovú úľavu vo výške až 7 500 dolárov, ktorá je dostupná pre mnoho batériových elektromobilov. Sú tu však obavy, že nový prezident túto daňovú úľavu zruší.
Ako je na tom Slovensko?
O tom, ako sa elektromobily predávali v januári na Slovensku, nateraz nemáme k dispozícii konkrétne informácie. Nakoľko však nedošlo k žiadnej významnej legislatívnej reforme, ktorá by priniesla vytúžené dotácie či iné stimuly, možno predpokladať, že sa ich pozícia na našom trhu zatiaľ nemení.
Ako sme vás informovali v tomto článku, zatiaľ čo v roku 2023 bolo v rámci EÚ zaregistrovaných vyše 1,5-milióna nových vozidiel, podľa Inštitútu pre stratégie a analýzy (ISA) pri Úrade vlády SR tvorili elektromobily na Slovensku len 15 percent všetkých nových registrovaných vozidiel. Slovensko sa tak ocitlo na úplnom konci spomedzi hodnotených krajín, spoločne s Chorvátskom.
![Elektromobil](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2023/07/elektromobil-bateria-jpg-webp.webp)
Je ale možné, že sa tento negatívny vývoj čoskoro zvráti. EÚ totiž zvažuje zavedenie celoeurópskych dotácií na elektromobily, a to na základe návrhu, ktorý predložil nemecký kancelár Olaf Scholz. Kancelár vyjadril nadšenie z toho, že jeho návrh získal podporu predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej, pričom zdôraznil, že cieľom je nahradiť národné stimuly jednotným európskym prístupom.