Mnohí motoristi ešte stále váhajú s kúpou elektromobilu. Niekomu prekáža slabá nabíjacia infraštruktúra v niektorých regiónoch, niekomu nie zrovna široký výber, niekomu zase cena. Je pravda, že priemerná cena nového elektromobilu nie je zrovna nízka. No čo keď by ste mali možnosť kúpiť si jazdený elektromobil, ktorý sa predáva za polovicu nového? Presne tá sa totiž začína ponúkať, informuje server Auto Trendy.
Hodnota jazdených elektromobilov totiž klesá rýchlejšie ako pri bežných vozidlách, čo z nich robí výbornú a cenovo dostupnú možnosť získania ekologického pohonu pre tých, ktorí si jednoducho nemôžu dovoliť model, ktorý čerstvo zišiel z výrobnej linky.
Jazdené elektromobily ako (aspoň) dočasné riešenie
Tento trend je fantastickou správou nielen pre ľudí, ale aj pre celý priemysel. Práve vysoká obstarávacia cena je totiž jedným z hlavných faktorov, ktoré brzdia rozmach elektromobility vo svete, predovšetkým na menej rozvinutých trhoch. Do tejto skupiny, žiaľ, spadá aj Slovensko.
Situácii u nás (aj inde) by určite pomohlo, keby štát zavedie efektívne dotácie či iné stimuly, ktoré by podporili rozmach elektromobility. Doposiaľ však k ničomu takému nedošlo. Elektromobily majú na Slovensku de facto nulové zvýhodnenie – dokonca aj za diaľnice musia platiť tie isté sumy, čo spaľováky.

Aspoň dočasným riešením tohto problému však môžu byť jazdené elektromobily. Koniec koncov, jazdené spaľováky sa u nás tešia ohromnej obľube, prečo by tomu tak nemohlo byť aj pri elektrickom pohone?
Hoci elektromobily sú symbolom technologického pokroku a ekologickej dopravy, ich ceny na trhu jazdených vozidiel klesajú výrazne rýchlejšie než pri klasických autách. Štúdie ukazujú, že po troch rokoch strácajú priemerne až 48,9 percenta svojej pôvodnej hodnoty. Napríklad v januári 2023 dosiahol pokles cien jazdených elektromobilov historické minimum.
Ako je to možné? Dve slová – technologický pokrok. Nové modely prichádzajú s lepším dojazdom, efektívnejšími batériami a modernejšími systémami, čo robí staršie vozidlá menej atraktívnymi. Okrem toho, vysoké náklady na výmenu batérie môžu odradiť niektorých kupujúcich, hoci technológia batérií sa neustále zlepšuje a ceny postupne klesajú.
Oplatí sa to?
Pre motoristov, ktorí hľadajú cenovo dostupnú možnosť prechodu na elektromobilitu, sú jazdené elektrické autá skvelou voľbou. Ak chcete ekologické a úsporné vozidlo, no nechcete investovať vysoké sumy do nového modelu, jazdený elektromobil môže byť ideálnym riešením.
Okrem nižšej obstarávacej ceny môžu elektromobily ponúknuť aj výhody v podobe nižších prevádzkových nákladov. Niektoré značky navyše prichádzajú s batériami novej generácie, napríklad technológiou LFP (lítium-železo-fosfát), ktoré sú lacnejšie a majú dlhšiu životnosť.
Samozrejme, treba rátať s určitými kompromismi, a to hlavne na batérii. Jazdené elektromobily už majú čo-to za sebou, čo znamená, že batéria môže byť viac či menej opotrebovaná. Dobrou správou však je, že batéria nie je komponent, ktorý by sa bežným používaním „vyplytval“ v priebehu dvoch či troch rokov. Rozdiel oproti novej batérii tu teda je, no s vysokou pravdepodobnosťou nie markantný.
Zlacňujú aj automobilky
Elektromobil za dostupnejšiu cenu pritom nezoženiete len na bazároch. Ceny postupne znižujú aj priamo automobilky. Napríklad Tesla výrazne zlacňuje svoje modely, aby udržala záujem zákazníkov. Model 3, ktorý po troch rokoch stratil až 59,7 percenta hodnoty, je teraz dostupný za cenu porovnateľnú s novým Renaultom 5 Electric.
Aj ďalší výrobcovia, napríklad Stellantis, zavádzajú výrazné cenové zľavy, aby prilákali zákazníkov k elektromobilom. Tieto kroky robia elektrické autá dostupnejšími pre širšiu verejnosť, ktorá si predtým nemohla dovoliť nový model.
Stále je čo riešiť
Pochopiteľne, zlacňovanie elektromobilov je náramne pozitívnym trendom, ktorý nepochybne pomôže elektromobilite rásť. Stále však nie je dobojované. Aby sa mohli elektromobily šíriť „vo veľkom“ bude potrebné odstrániť aj ďalšie prekážky.
Najväčším problémom je nedostatočná sieť nabíjacích staníc, čo môže byť pre niektorých vodičov nepraktické. Okrem toho, aj keď ceny jazdených elektromobilov klesajú, vstupné náklady na nový elektromobil sú stále vyššie ako pri porovnateľných spaľovacích autách. Nie každý jednoducho chce jazdené auto, a to treba rešpektovať.

Aj preto hybridné vozidlá, ktoré kombinujú elektrický a spaľovací pohon, získavajú stále väčšiu obľubu. Ich výhodou je, že nepotrebujú časté nabíjanie zo siete a poskytujú väčšiu flexibilitu.
Riešenie na obzore?
Na chvíľku sa ešte vrátime k cenám nových elektromobilov. Ako sme spomenuli, na Slovensku stále nemáme akékoľvek citeľné dotácie, ktoré by na ne ľuďom prispeli. Už čoskoro sa to ale môže zmeniť.
Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, podľa eurokomisárky Teresy Ribery Európska komisia (EK) aktuálne zvažuje zavedenie celoeurópskych dotácii na elektromobily, a to na základe návrhu, ktorý predložil nemecký kancelár Olaf Scholz. EK vraj skúma rôzne možnosti podpory nákupu elektrických vozidiel prostredníctvom tzv. harmonizovaných dotácií.
Scholz vyjadril nadšenie z toho, že jeho návrh získal podporu predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej. Zdôraznil, že cieľom je nahradiť národné stimuly jednotným európskym prístupom. Plán nemeckého kancelára nateraz nemá jasné kontúry. V minulosti však podporoval napríklad daňové úľavy pre elektromobily vyrobené na území Nemecka. Tamojšia strana CSU v rámci kampane potom navrhovala bonusy vo výške 3 600 eur.
Harmonizované dotácie by mohli byť efektívnym riešením pretrvávajúceho problému, ktorým je slabá adopcia elektromobilov zo strany európskeho obyvateľstva. Ribera poukázala na potrebu vyhnúť sa konkurenčnému súpereniu medzi členskými štátmi, ako aj na zmysel zavedenia celoeurópskych opatrení, ktoré by rešpektovali pravidlá Svetovej obchodnej organizácie (WTO).