Bombaj, jedna z najrýchlejšie rastúcich metropol na svete, čelí dlhodobým výzvam v oblasti znečistenia a dopravných zápch. Hustá premávka a staršie autá vypúšťajú do ovzdušia veľké množstvo škodlivín. Podľa miestnych úradov situácia priamo ovplyvňuje zdravie obyvateľov aj efektivitu mestského hospodárstva.
V reakcii na tieto komplikácie sa tamojší politici a organizácie rozhodli hľadať radikálne riešenia. Najvyšší súd v Bombaji upozornil, že bez prísnych opatrení sa environmentálny tlak ešte zvýši. Mestský výbor preto zvažuje návrh na postupné vyradenie benzínových a naftových áut.
![CNG](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2025/02/cng-stlacenny-plyn.jpg)
Šanca pre CNG a elektromobily
Podľa predbežných informácií by v budúcnosti smeli v Bombaji jazdiť iba elektromobily alebo tie na stlačený zemný plyn (CNG). Tento plán nadväzuje na podobné iniciatívy, aké sa chystajú vo viacerých svetových mestách. Hlavnou motiváciou je zlepšiť kvalitu ovzdušia a zredukovať dopravné zápchy, ktoré podkopávajú ekonomický rast a zhoršujú životné podmienky obyvateľov.
Elektromobily sú však v Indii doteraz pomerne vzácne. Mnoho ľudí si ich nemôže dovoliť a problém predstavuje aj minimum nabíjacích staníc. Okrem toho existuje riziko, že rozsiahly zákaz spaľovacích motorov by mohol narážať na odpor u vodičov, ktorí denne využívajú vlastné autá na dochádzanie do práce. Ak by sa projekt realizoval, vyžadoval by dlhé prechodné obdobie, aby sa obyvatelia dokázali prispôsobiť.
Lákajú na úľavy
Indická metropola sa snaží inšpirovať príkladmi z ďalších častí sveta, kde sa zaviedli rôzne motivácie pre čisté technológie – daňové úľavy, dotácie, zrýchlené procesy pri registrácii e-áut či zvýhodnené parkovanie v centrách miest. Otázne je, či Bombaj získa dostatočnú politickú a finančnú podporu na to, aby dokázal prejsť k alternatívnym pohonom v primeranom tempe.
![Škoda Elroq](https://www.techbyte.sk/wp-content/uploads/2024/10/skoda-elroq-2.jpg)
Ak by sa zákaz benzínových a naftových vozidiel vo veľkom rozsahu uskutočnil, Bombaj by sa priradil k mestám, ktoré otvorene bojujú so smogom aj rastúcou dopravou. Na druhej strane, táto transformačná cesta môže naraziť na prekážky v infraštruktúre a v kúpyschopnosti indických obyvateľov, čo ukazuje aj európsky príklad. Tam elektromobilita zápasí s obmedzenými dotáciami a opatrným dopytom, napríklad v Nemecku.
Indickí lídri si však od plánovaného zákazu sľubujú lepšiu kvalitu života a zdravšie prostredie pre budúce generácie. Do hry vstupuje aj ekonomický rozmer: ak Bombaj zlepší podmienky pre elektrické a plynové autá, môže to podporiť lokálnu výrobu a prilákať investorov do zelených technológií.