Čokoláda Milka sa dlhé roky teší popularite aj u nás na Slovensku. Ak máte radi čokoládu, možno si ju vychutnávate vy sami. Čokoláda je však často prvou voľbou aj vtedy, ak chcete niekoho potešiť alebo obdarovať. Už čoskoro však príde k zmene a týka sa to aj Slovenska.
Ako uvádza spravodajský portál tvnoviny.sk, americká spoločnosť Mondelez, pod ktorú značka Milka patrí, chystá nepopulárny krok. Zníži gramáž čokolád Milka zo súčasných 100 na 90 gramov.
Čokoláda Milka bude menšia
Dôvodom zníženia gramáže obľúbenej čokolády sú rastúce ceny kakaa a tiež energií, ktoré sú nevyhnuté pri výrobe. Aby firma nemusela dramaticky meniť ceny tejto obľúbenej sladkej pochúťky, pristúpi k zníženiu jej hmotnosti. Už čoskoro budú aj na pultoch slovenských obchodov menšie balenia. Zmeny prednedávnom prebehli v Nemecku a nevyhne sa im ani Slovensko. Pre portál tvnoviny.sk to potvrdila Eva Železná zo spoločnosti Mondelez. Ako prvý na znižovanie gramáže čokolád upozornil nemecký potravinársky časopis Lebensmittel Praxis.
Ktorých čokolád sa to týka
Zníženie gramáže sa dotkne viacerých druhov čokolád značky Milka. Zákazníci v obchodoch nájdu zmenšenú verziu alpskej mliečnej čokolády a taktiež verziu noisette, lieskové oriešky a biela čokoláda. Tie sa doteraz predávali v 100-gramových baleniach. Iné príchute mali nižšiu hmotnosť už dlhšiu dobu, napríklad jahodová Milka. Zmena sa dotkne aj väčších balení čokolád. Verzie s hmotnosťou 270 gramov sa zmenšia na 250 gramov. Pri väčších tabuľkových čokoládach tak zmenšenie pocítite ešte viac, lebo prídete až o 20 gramov čokolády.
Na vine aj cena kakaa
Ako sme naznačili v úvode, spoločnosť Mondelez uviedla, že tieto zmeny boli nutné kvôli nárastu nákladov. Podľa spoločnosti bolo toto jediným krokom, ako nezhoršiť kvalitu a chuť čokolád a zároveň si udržať konkurencieschopnosť na trhu. Pre nemecký časopis spoločnosť uviedla, že ingrediencie, najmä kakao, sú omnoho drahšie oproti minulosti. O tom, že ceny kakaa raketovo rástli sme vás informovali aj v samostatnom článku. K prudkému nárastu došlo najmä v minulom roku, kvôli nedostatočnej úrode. Tú zas spôsobilo nepriaznivé počasie. Dlhé roky sa cena kakaa pohybovala pod hranicou 4-tisíc dolárov za tonu, avšak v súčasnosti dosahuje takmer 11-tisíc dolárov za tonu.
Jav, pri ktorom si výrobky zachovajú pôvodnú cenu, avšak znížia svoju gramáž, sa nazýva shrinkflation. Vzniklo to spojením anglických slov shrink (zmenšovať) a inflation (inflácia). Ide teda o skrytú infláciu, ktorú spotrebiteľ nepocíti vo svojej peňaženke, pretože zaplatí rovnakú sumu, na akú bol zvyknutý. Za túto čiastku ale dostane menší výrobok. Takýto trend sa, žiaľ, v potravinárskom priemysle stáva čoraz bežnejším.