V poslednom období sa segment elektromobility dočkal množstva ohromných inovácií. Nezriedka pritom prichádzajú zo strany čínskych automobiliek. Tá najväčšia z nich – BYD – len nedávno dosiahla hneď dva dôležité míľniky. Okrem toho, že si zabezpečila ťažobné práva na lítium v Brazílii, tiež významne pokročila vo vývoji solid-state batérií. Téme sa venuje magazín Interesting Engineering.
Podľa dokumentácie, ktorá sa dostala do rúk agentúry Reuters, BYD prostredníctvom svojej dcérskej firmy Exploracao Mineral do Brasil získala práva na ťažbu minerálov na dvoch pozemkoch v Brazílii. Tieto územia dokopy dosahujú rozlohu 852 hektárov. Konkrétne sa nachádzajú v okolí mesta Coronel Murta v údolí Jequitinhonha v štáte Minas Gerais. Ide o oblasť, ktorá je známa ako „lítiové údolie“ Brazílie.

Kľúčová zmluva s množstvom výhod
Pre BYD je táto lokalita strategická nielen z hľadiska možného objemu ťažby, ale aj z hľadiska polohy. Nachádza sa totiž len zhruba 824 kilometrov od továrne, ktorú automobilka práve buduje. Výroba v tomto závode by mala byť zahájená už čoskoro. Spočiatku zrejme bude prebiehať v obmedzenom režime, no časom by mala jeho kapacita dosiahnuť až 150-tisíc elektromobilov ročne.
Ťažba lítia v „lítiovom údolí“ tak pre BYD predstavuje možnosť vzniku náramne efektívneho a nákladovo výhodného dodávateľského reťazca pre batériové komponenty, ktorý iste posilní vertikálnu integráciu. Tento trend sa v automobilovom priemysle uplatňuje čoraz častejšie, keďže firmy sa snažia kontrolovať celý proces – od ťažby surovín až po výrobu finálneho produktu.
Toto pritom nie je po prvýkrát, čo BYD investuje do ťažby lítia. Spoločnosť už realizovala podobné projekty v Číne a zapojila sa aj do tendrov na ťažbu lítia v Čile.
Elektromobily čaká revolúcia
Pokiaľ ide o druhý dôležitý míľnik, tým je pokrok v oblasti vývoja solid-state batérií. Solid-state batérie sú pokročilou generáciou batérií, ktoré namiesto tekutého elektrolytu (používaného lítium-iónovými batériami) obsahujú pevný elektrolyt. Obecná architektúra je však takmer identická s tou v lítium-iónových batériách. Pozostávajú z anódy (zápornej elektródy), katódy (kladnej elektródy) a elektrolytu, čo je prostredie, ktoré umožňuje pohyb iónov.
V solid-state batériách sa teda aplikuje pevný elektrolyt, napríklad z keramiky, polyméru alebo skleneného materiálu. A dôvod? Takýto materiál eliminuje viaceré nedostatky bežných batérií, a to pri vyššom celkovom výkone. Solid-state batérie tiež majú vyššiu energetickú hustotu, čo znamená, že dokážu uskladniť viac energie na menší objem a hmotnosť. To môže zvýšiť dojazd elektromobilov až o 50 percent v porovnaní so súčasnými, resp. bežnými batériami. Okrem toho majú nižší vnútorný odpor a efektívnejší prenos iónov, čo zabezpečuje rýchlejšie nabíjanie.
Technologický riaditeľ Shenzen BYD Lithium Battery v rámci konferencie China All-Solid-State Batter Innovation and Development Summit Forum uviedol, že automobilka v pilotnej výrobnej linke úspešne vyprodukovala solid-state batériu s kapacitou 60 Ah. Nasledovať budú dôležité testy, pričom prvé inštalácie sa odhadujú na rok 2027. Pokiaľ ide o masovú výrobu, tá by mala byť zahájená približne v roku 2030.
Nielen BYD, nielen Čína
So solid-state batériami však rozhodne neexperimentuje len Čína. Ako sme vás informovali v tomto článku, významný pokrok v tejto oblasti hlási aj juhokórejská značka Hyundai – už o pár dní spustí pilotnú produkciu nových batérií, ktoré dostali označenie Dream. Produkcia bude prebiehať v meste Uiwang v Južnej Kórei.

Automobilka už dávnejšie avizovala, že má ambíciu stať sa lídrom v oblasti batériových technológií pre elektromobily. A dokazujú to aj sumy, ktoré investuje do výskumu a vývoja (R&D). Do tejto oblasti má v priebehu desiatich rokov naliať až 9-miliárd eur. Na vývoji pokročilých batériových technológií spolupracuje s viacerými renomovanými partnermi, ako sú napríklad Mercedes a Stellantis. Ruku si potom podala aj so spoločnosťou Factorial Energy, ktorá sa špecializuje práve na solid-state batérie.