V posledných týždňoch sa ku nám z čerpacích staníc dostávali skôr zlé správy. V dôsledku geopolitických aj ekonomických faktorov stúpli ceny obľúbených palív, a to nie zrovna mierne. Teraz sa ale situácia začína meniť k lepšiemu. Ceny pohonných hmôt (PHM) na čerpačkách klesli, pričom klesať by mohli aj v blízkej dobe. Na základe poznatkov analytika J&T Banky Stanislava Pánisa tak informovala agentúra SITA.
Pánis predpokladá, že cena benzínu by sa mohla v nasledujúcich týždňoch priblížiť k úrovni 1,55 eura za liter, zatiaľ čo nafta by sa mohla dostať bližšie k hranici 1,50 eura za liter. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je momentálne benzín na Slovensku lacnejší o takmer dva centy a nafta o približne štyri centy, a to aj napriek zvýšeniu základnej sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH), ku ktorému došlo začiatkom roka.
Nie všetci odborníci však prechovávajú takto optimistický pohľad na vec. Konkrétne Tomáš Boháček, analytik 365.bank, tvrdí, že ceny palív sa v najbližších týždňoch pravdepodobne meniť nebudú, teda by mali stagnovať na súčasných úrovniach. Dodáva, že výraznejší pokles cien by mohli spustiť až konkrétne dopady opatrení americkej vlády, či už v oblasti obchodu alebo zahraničnej politiky.

Okrem toho podotýka, že ceny benzínu na Slovensku sú približne o 12 centov nižšie ako priemer v celej Európskej únii (EÚ) a o 17 centov nižšie v porovnaní s priemerom krajín eurozóny. Cena nafty je na Slovensku o 8 centov nižšia ako priemer EÚ a o 11 centov nižšia oproti eurozóne.
Pánis pritom nevylučuje ani pokles cien PHM v susedných krajinách. Najvýhodnejšie ceny benzínu spomedzi susedných štátov EÚ ponúka Česká republika, kde sa odhaduje cena pod 1,45 eura za liter. V Poľsku by ceny benzínu mohli klesnúť pod hranicu 1,50 eura za liter.
Ako vyzerajú súčasné ceny?
Podľa údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR sa 95-oktánový benzín v priebehu 6. týždňa (3. februára až 9. februára 2025) pohyboval v priemere okolo ceny 1,587 eura za liter, čo predstavuje medzitýždňový pokles o 0,002 eura. 98-oktánový benzín však zdražel, a to o 0,003 eura, teda z 1,789 eura za liter v 5. týždni na 1,792 eura v 6. týždni. Motorová nafta sa predávala za nezmenenú cenu, teda za 1,549 eura za liter.
Nezmenená ostala potom aj cena LPG (0,763 eura za liter). CNG zdražel až o 0,03 eura, z 1,631 eura na 1,661 eura za kilogram. Žiaľ, vyššie ceny si čerpacie stanice účtujú aj za LNG (rast z 1,697 eura na 1,717 eura).
V prípade 95-oktánového benzínu je výsledok relatívne priaznivý, nakoľko v 6. týždni došlo k druhému poklesu ceny od začiatku roka. K prvému došlo v 5. týždni – z 1,612 eura na 1,589 eura za liter.
Týždeň | 95-oktánový benzín | 98-oktánový benzín | Nafta |
6. týždeň | 1,587 eura za liter | 1,792 eura za liter | 1,549 eura za liter |
5. týždeň | 1,589 eura za liter | 1,789 eura za liter | 1,549 eura za liter |
4. týždeň | 1,612 eura za liter | 1,815 eura za liter | 1,568 eura za liter |
3. týždeň | 1,594 eura za liter | 1,806 eura za liter | 1,546 eura za liter |
2. týždeň | 1,563 eura za liter | 1,767 eura za liter | 1,514 eura za liter |
1. týždeň | 1,563 eura za liter | 1,764 eura za liter | 1,509 eura za liter |
Obavy pretrvávajú
Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, zvýšenie cien PHM začiatkom roka podľa analytikov spôsobila aj zmienená vyššia sadzba DPH. Maloobchodní predajcovia pohonných látok obvykle nezvyknú dlhšie absorbovať vyššie daňové náklady, a tak ich väčšinou prenášajú priamo do cien palív. Niektoré okolité štáty na podobné kroky zatiaľ nepristúpili, čo je hlavným dôvodom výraznejšieho nárastu u nás v porovnaní so susednými krajinami.
Ďalším faktorom, ktorý formuje cenu nafty a benzínu, je stabilná spotrebná daň. Aj keď sa jej výška v poslednom období nemenila, existuje priama súvislosť medzi daňovou politikou a rozdielmi vo finálnych cenách v rôznych štátoch. Pri kombinácii vyššej DPH a spotrebnej dane tak dochádza k pozvoľnému zvyšovaniu nákladov pre konečného spotrebiteľa.

Aké ceny možno očakávať v priebehu roka?
Okrem vnútorných opatrení ako zvyšovanie daní ovplyvňujú pohonné látky aj medzinárodné faktory. Do popredia sa dostáva vývoj v Spojených štátoch, kde je pri moci nový prezident presadzujúci voľnejšie pravidlá pre domácu ťažbu ropy. Vyššia ťažba by mohla poskytnúť na svetovom trhu väčšiu ponuku, čo by za určitých okolností prispelo k postupnému zmierneniu cien.
Analytici však zdôrazňujú, že prudký pokles je málo pravdepodobný. Globálny trh s ropou je citlivý na politické rozhodnutia či nečakané krízové stavy, ktoré môžu narušiť ťažbu alebo medzinárodný obchod. OPEC, ako združenie významných producentov, takisto stále zohráva dôležitú úlohu v udržiavaní rovnováhy medzi ponukou a dopytom.
Na jednej strane sa teda objavujú náznaky, že vďaka možnému rastu americkej produkcie by ceny mohli zostať pod kontrolou, no aj malá geopolitická roztržka môže spôsobiť nárast cien.
V závere teda nemožno presne určiť, akými smermi a v akej miere sa budú ceny PHM na slovenských čerpačkách uberať. Preto treba byť vďačný aj za mierne cenové poklesy.