Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) oznámila, že od 15. marca 2025 začne uplatňovať nové poplatky za nákup cestovných dokladov v kamenných predajných miestach i priamo vo vlaku. Hoci samotné ceny lístkov nemení, cestujúci, ktorí preferujú tradičnú formu nákupu pri okienku, si po novom priplatia jedno euro. Ešte výraznejší poplatok – tri eurá – budú musieť uhradiť tí, ktorí si lístok kúpia vo vlaku.
Tento krok je prezentovaný ako snaha nasmerovať ľudí viac k online nakupovaniu lístkov. Dopravca zároveň upozorňuje, že pre zvyšok pasažierov bez online prístupu existuje možnosť rýchleho vybavenia v automatoch na staniciach, ale aj v mobilnej aplikácii či na webovej stránke.

Digitalizácia a väčší komfort
Podľa ZSSK v súčasnosti vyše 45 % zákazníkov volí internetovú kúpu lístkov. Zavedením poplatkov má tento podiel ďalej rásť, aby sa znížili rady pri okienkach a odľahčila sa administratíva pre zamestnancov. Spoločnosť tvrdí, že prechodu na digitálny spôsob nahráva jednoduché rozhranie pre rezervácie a dostupnosť aplikácie pre rôzne typy smartfónov.
Tento trend je podľa zástupcov železníc potvrdením, že čoraz viac cestujúcich zvláda pohodlne nakupovať doklady cez internet. Dodatočné príjmy z príplatkov majú taktiež podporiť zlepšenie technického zázemia, odhaľujú železnice. Časom by sa mohli investovať do modernizácie systémov alebo do skvalitnenia prepravných služieb.
Kto nemusí platiť navyše
Zákonitosti poplatku budú mať aj svoje výnimky. Bez príplatku zostanú seniori nad 62 rokov a ľudia so zdravotným postihnutím, ktorí majú nárok na 100 % zľavu cestovného. Rovnako sa príplatok nebude dotýkať lístkov typu miestenka či medzinárodných dokladov.
Tento prístup má zamedziť tomu, aby sa finančná záťaž presunula na najzraniteľnejšie skupiny, ktoré často nemajú prístup k digitálnym nástrojom alebo majú obmedzené možnosti cestovania. ZSSK dúfa, že pre nich ostanú aktuálne podmienky férové a k žiadnym nežiadaným poplatkom nedôjde.
Postihne to všetkých?
Nové pravidlá začnú platiť od 15. marca 2025. V praxi to znamená, že ak má niekto najradšej osobný kontakt pri okienku, bude si musieť k sume lístka prirátať jedno euro navyše. Pri cestovaní bez lístka, kedy ho cestujúci zvykne kupovať až po nástupe do vlaku, bude poplatok trojeurový.
Hoci by sa mohlo zdať, že toto opatrenie diskriminuje tých, ktorí z rôznych príčin nemôžu využiť internet, železnice argumentujú voľným prístupom k automatizovaným kioskom na väčšine staníc. Navyše, podľa nich je do budúcna pravdepodobné, že online možnosti znížia počet prípadov kúp v poslednej minúte vo vlaku.
Zavedenie príplatkov za fyzický nákup lístkov vyvoláva u niektorých zákazníkov obavy, že prídu o tradičný model obsluhy a o prívetivosť osobného kontaktu. Iní ho vítajú, považujú ho za prirodzenú cestu k modernizácii a skráteniu čakacích dôb na staniciach.
ZSSK tvrdí, že aj napriek uprednostňovaniu digitálneho predaja bude zachovávať sieť predajných okien, len za nový komfort si ľudia postupne priplatia. Zákazníci, ktorí si nákup z pohodlia domova alebo cez mobilnú aplikáciu doteraz neskúsili, môžu zmenu vnímať ako impulz. Nakoniec, v elektronickej forme je kúpa lístka možná kedykoľvek, bez nutnosti cestovať na stanicu.