Rok 2025 je pre väčšinu slovenských domácností rokom výrazného zdražovania. Dôvodom sú prísne opatrenia nastavené v rámci konsolidačného balíka, ktorým štát cieli na ozdravenie verejných financií. Citeľné zdražovanie už spôsobila vyššia základná sadzba dane z pridanej hodnoty (DPH), ktorá je v platnosti od 1. januára. A očakáva sa, že ceny pôjdu ešte vyššie v apríli, kedy začne platiť transakčná daň.
Ako píše portál Správy STVR, zdražovanie neobišlo a neobíde ani poistenie motorových vozidiel. Nejde pritom len o povinné zmluvné poistenie (PZP), ale aj havarijné poistenie. Medziročne vykázali cenový nárast v priemere o 10 až 20 percent. Okrem konsolidácie je vinníkom aj rast cien práce v autoservisoch.
Transakčná daň: O čo presne ide?
Transakčná daň predstavuje novú formu daňového zaťaženia, ktorá sa bude uplatňovať na všetky odoslané elektronické transakcie, a to v sadzbe 0,4 percenta, pričom maximálny limit odvodu za jednu transakciu bude nastavený na 40 eur. Zdanené potom budú aj hotovostné výbery. V tomto prípade štát rozhodol o sadzbe 0,8 percenta. Maximálny limit nenastavil.
Zákon potom zahŕňa ročný poplatok za každú vydanú kartu vo výške 2 eurá, pričom samotné kartové platby dodatočnej dani podliehať nebudú. V prípade slovenských účtov bude platba dane realizovaná automaticky prostredníctvom danej banky. Pri zahraničných účtoch či špecifických prípadoch, ako je preúčtovanie nákladov, si však budú musieť daňovníci daň vypočítať a odviesť sami. Firmám a podnikateľom taktiež vzniká povinnosť zriadiť si samostatný podnikateľský účet, a to najneskôr do konca marca 2025.

Povinnosť odvádzať transakčnú daň budú mať fyzické osoby-podnikatelia, právnické osoby so sídlom alebo podnikaním na Slovensku, zahraničné subjekty s účtami v slovenských bankách, ako aj subjekty vykonávajúce činnosť v tuzemsku, hoci nie sú registrované v obchodnom registri SR.
Vodiči zúria. Rast cien ešte neskončil
Sprostredkovateľská spoločnosť Umbrella Group predpokladá, že keď začne platiť transakčná daň (v apríli), cenová situácia PZP a havarijného poistenia sa ešte viac skomplikuje. Nové daňové zaťaženie totiž pre poisťovne predstavuje dodatočné náklady. A keďže aj poisťovne chcú byť ziskové, musia zvýšené náklady premietnuť do cien svojich produktov.
Pokiaľ ide o ceny práce v servisoch, tie majú mať spoločne s konsolidáciou najväčší vplyv na zdražovanie poistenia. V niektorých prípadoch stúpli až dvojnásobne, čo spôsobuje, že poisťovne musia vyčleniť viac finančných prostriedkov na opravy vozidiel. Za zmienku však stoja aj ceny náhradných dielcov, ktoré mali vykázať medziročný nárast o približne 12 percent.
Dostupnejších možností ubúda
Ďalšou smutnou skutočnosťou je, že mnohí vodiči, ktorí sa snažili nájsť výhodnejšie ponuky poistenia, zistili, že na trhu (takmer) neexistujú lacnejšie alternatívy. To znamená, že motoristi budú musieť akceptovať vyššie ceny alebo zvážiť, či si ponechajú niektoré poistné produkty.
Podľa Martina Jurkemíka, odborníka na neživotné poistenie z Umbrella Group, sa dá predpokladať, že vodiči začnú rušiť havarijné poistenie už pri mladších vozidlách, teda vo veku 5 až 8 rokov. V minulosti bolo bežné, že havarijné poistenie sa rušilo až pri 7- až 10-ročných autách.
Problém majú aj elektromobily
Situácia sa pritom komplikuje nielen pri tradičných spaľovákoch, ale aj pri elektromobiloch a luxusných vozidlách. Poistenie elektromobilov závisí od konkrétnej značky a jej zastúpenia na slovenskom trhu. Bežné automobilky problém nemajú, avšak niektoré značky je na Slovensku ťažšie poistiť.
Problémy majú hlavne tie značky, ktoré na Slovensku nemajú oficiálne zastúpenie, ako napríklad Tesla či Rimac. Opravy týchto vozidiel si totiž vyžadujú prevoz do autorizovaných servisov v zahraničí, často do Rakúska alebo Českej republiky. Poisťovne preto často odmietajú takéto vozidlá poistiť, alebo ponúkajú len obmedzené produkty.
Podobný problém sa týka aj luxusných značiek, ako je Aston Martin, ktoré na Slovensku nemajú autorizované servisné centrá.

Čo nás čaká?
Pokiaľ sa naplnia predpoklady odborníkov, ceny poistenia budú rásť aj v druhej polovici roka 2025, pričom zavedenie transakčnej dane môže byť ďalším impulzom na zdražovanie. Motoristi tak môžu čeliť vyšším nákladom nielen pri kúpe vozidiel, ale aj pri ich poistení a údržbe.
Môže štát novú daň zrušiť?
Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, transakčná daň je u mnohých organizácii a dokonca aj opozície považovaná za kontroverznú a škodlivú. Trpí totiž množstvom nedostatkov.
Na tie poukazuje aj Slovenská komora daňových poradcov (SDKP). Poukazuje hlavne na nejasné pravidlá pre výnimky, absenciu korekčného mechanizmu pri nesprávne zdanených transakciách a skutočnosť, že nová daň sa môže dotknúť aj zahraničných subjektov, ktoré so Slovenskom vôbec nesúvisia.
SDKP pritom dlhodobo apeluje na Ministerstvo financií (MF) SR, aby tieto problémy riešilo a ideálne odstránilo. Rezortu už predložila desiatky pripomienok s cieľom zabezpečiť čo najefektívnejšiu a najplynulejšiu aplikáciu tohto zákona v reálnych podmienkach.

Samozrejme, nová daň predstavuje oveľa viac rizík. Štát sa pravidelne oháňa argumentom, že transakčná daň sa vzťahuje iba na podnikateľov. V skutočnosti sa ale nepriamo dotkne úplne všetkých z nás. Nová daň predstavuje dodatočné náklady. A keď podnikateľom stúpnu náklady, kvôli zachovaniu ziskovosti musia zvýšiť ceny, ktoré platíme my, čiže spotrebitelia tovarov a služieb.
Vyšším nákladom potom budú čeliť aj finančné inštitúcie, ako sú banky, investičné fondy a poisťovne, čo môže viesť k zníženiu konkurencieschopnosti slovenského finančného sektora aj presunu transakcií do zahraničia. Vyššie ceny, pochopiteľne, sa môžu premietnuť aj do vyššej inflácie.
Poniektorí opoziční poslanci dokonca podali návrhy na zrušenie transakčnej dane. Rezort financií však tieto návrhy zmietol zo stola, pričom ich označil len za „politické divadlo“. Stanovisko s týmto verdiktom poskytol v reakcii na tlačovú konferenciu hnutia Progresívne Slovensko (PS).
Aj PS pritom prehlásilo, že zákon o transakčnej dani zvýši životné náklady a poškodí slovenskú ekonomiku. Niet sa teda veľmi čo čudovať, že robí všetko preto, aby k jeho zavedeniu nedošlo. Ak sa tak nestane, hnutie plánuje iniciovať mimoriadnu schôdzu parlamentu na túto tému.