Počas minulého roka sa ukázalo, že viacero prevádzkovateľov teplárenských a vodárenských služieb fakturovalo svojím zákazníkom sumy nad rámec povolených cien. Podľa najnovších zistení musia tieto spoločnosti svojim klientom vrátiť spolu vyše 484-tisíc eur. Dôvodom je skutočnosť, že pri účtovaní taríf sa nezohľadnili ustanovené pravidlá a niektoré položky boli uplatnené nesprávne.
V niektorých prípadoch šlo o rozdiel medzi výškou fakturovaných platieb a sumou, ktorú stanovil regulačný orgán ako maximálnu. Vrátené peniaze sa týkajú nielen jednotlivcov, ale aj firiem či iných väčších odberateľov. Celý proces nápravy potvrdzuje postup, podľa ktorého musia regulované subjekty upraviť fakturáciu a zvyšnú čiastku vyrovnať priamo voči svojim zákazníkom.
Rozsiahle kontroly a státisícové pokuty
Regulačný úrad v priebehu roka vykonal 51 hĺbkových kontrol, ktoré sa netýkali len tepla a vody, ale aj elektroenergetiky či plynárenstva. Zaznamenané bolo vyše 160 prípadov porušení v oblastiach, ako je nedodržiavanie schválených obchodných podmienok alebo cenových stropov. Niektoré subjekty nedokázali preukázať, že majú povolenia v súlade s platnou legislatívou, prípadne neupravili svoje zmluvné záväzky podľa pokynov úradu.
Za tieto prešľapy sa udelilo dovedna 167 pokút v sume presahujúcej 700-tisíc eur. Najvyššia sankcia, 150-tisíc eur, smerovala na podnik, ktorý včas nepredložil na schválenie dôležitý dokument k dodávke elektrickej energie. Menšie pokuty dostali napríklad spoločnosti, ktoré nahlásili nesprávne údaje alebo poskytovali služby v rozpore so svojimi licenčnými podmienkami.
Plány na intenzívnejšie inšpekcie v roku 2025
Vedenie Regulačného úradu sa vyjadrilo, že plánuje rozšíriť počet kontrolných návštev v teréne. Okrem tradičných miest, kde sa sleduje správnosť uplatňovania cien, by sa malo viac zamerať aj na činnosti súvisiace s obnoviteľnými zdrojmi energie a kombinovanou výrobou elektriny a tepla. V záujme tohto cieľa sa má otvoriť regionálne pracovisko kontrolného oddelenia v Banskej Bystrici, ktoré umožní rýchlejšie reagovať na podnety od verejnosti či na zistené nezrovnalosti.
V praxi to znamená, že subjekty vo vodnom hospodárstve či tepelnej energetike by mali dôslednejšie dbať na dodržiavanie stanovených pravidiel, aby sa v ďalšom období vyhli opakovaným sankciám. Z hľadiska odberateľov je dôležitou správou, že pri potvrdení porušenia regulácií dochádza k navráteniu neoprávnene účtovaných súm, a to často v rôznych formách kompenzácie.