Od 1. júla 2026 sa na Slovensku spustí národný integrovaný cestovný lístok (NICL). Po jeho zavedení by mal občanovi stačiť jediný lístok na vlak, prímestský či mestský autobus alebo dokonca MHD. Zodpovednosť za projekt preberá Národná dopravná autorita, ktorá už podpísala zmluvu so softvérovou firmou Asseco Central Europe.
V prvej fáze sa do systému zapoja verejní dopravcovia vo verejnom záujme – mestská a prímestská autobusová doprava a železnice. Následne je cieľom rozšíriť pokrytie aj o súkromných prepravcov. Ministerstvo dopravy vysvetľuje, že výsledkom by malo byť väčšie pohodlie pre cestujúcich a zároveň významná zmena v tom, ako sa plánuje a financuje verejná doprava.
Koniec viacerých lístkov a cenníkov
Jednotný cestovný lístok prinesie jednotnú cenu za určitý typ služby bez ohľadu na to, u ktorého dopravcu si ho zákazník kúpi alebo cez ktorý predajný kanál ho získa. Dnes sa stáva, že rozdielne spoločnosti ponúkajú rôzne spôsoby a cenníky, čo pre cestujúceho znamená časový i finančný chaos.
Súčasťou projektu má byť nová mobilná aplikácia, ktorá zjednotí všetky informácie o spojeniach. Sľubuje jednoduché vyhľadanie trasy, nákup lístka, sledovanie polohy spojov v reálnom čase a archivovanie histórie jázd. Ide o podobné riešenie, aké už existuje v niektorých zahraničných mestách alebo regiónoch, kde jednotlivé dopravné systémy spolupracujú v jednej platforme.
Bluetooth majáky a PAYG model
Zaujímavosťou pripravovanej aplikácie bude možnosť využívať tzv. Pay-as-you-go (PAYG) princíp, ktorý stojí na technológii Bluetooth majákov. Cestujúci tak nemusí lístok manuálne označovať či aktivovať – systém ho sám identifikuje podľa mobilného zariadenia. Platba sa následne vypočíta podľa odcestovanej vzdialenosti alebo podľa konkrétnych zón.
Táto automatická identifikácia by mala zjednodušiť odbavenie, najmä v mestskej hromadnej doprave, kde nastupuje veľký počet ľudí naraz. Klasické systémové overenie lístkov tu často spôsobuje zdržanie. Bluetooth riešenie si však vyžiada modernú techniku pre dopravcov, rovnako ako podporu u samotných pasažierov, ktorí si budú musieť stiahnuť novú aplikáciu.

Výhody pre štát a dopravcov
Okrem uľahčenia života pasažierom prinesie NICL aj dáta pre plánovanie a riadenie dopravy. Vznikne centralizovaná databáza informácií o pohybe, frekvencii jázd, vyťaženosti spojov a podobne. Štát by mohol lepšie určiť, kde a kedy je dopyt po väčšom počte vozidiel, prípadne identifikovať slabé miesta v sieti.
Zjednotenie systému poskytne aj transparentnejšie manažovanie financií. S dotáciami, ktoré dostávajú jednotliví dopravcovia, sa často spájajú nejasnosti, no pri centralizovanom systéme sa budú ľahšie kontrolovať odjazdené kilometre či využitie kapacít. Pre menšie samosprávy môže byť ľahšie získať informácie pre svoj región a prispôsobiť grafikon.

Plán a financovanie
Ministerstvo dopravy uvádza, že aplikácia by mala byť plne funkčná od 1. júla 2026. Dovtedy je nutné dokončiť vývoj softvéru, pripraviť zákonné podmienky a zabezpečiť integráciu jednotlivých dopravcov. Podpis zmluvy s Asseco Central Europe tak predstavuje iba štart implementačného procesu.
Náklady nie sú zatiaľ detailne zverejnené, no podobné projekty v iných krajinách si vyžiadali milióny eur na pokročilú IT infraštruktúru, licencie a systémovú údržbu. Navyše bude treba vyškolenie personálu, aby zamestnanci dopravných spoločností vedeli s novým softvérom pracovať a aby cestujúcim pomáhali pri akýchkoľvek technických otázkach.
Jednotný systém lístkov je na Slovensku dlhodobou témou. V minulosti existovali lokálne pokusy o integrovanú dopravu v jednotlivých krajoch, často s nejednotnými sadzbami. Celoplošné zavedenie môže naraziť na komplikácie, ak sa niektorí dopravcovia postavia proti. Súkromní prepravcovia budú musieť prispôsobiť svoje odbavovacie terminály, aby zvládli spojenie s novým centrálnym systémom.
Ministerstvo dopravy je presvedčené, že napriek možným prekážkam projekt prinesie obrovskú pridanú hodnotu. Ak sa všetko podarí podľa plánu, cestujúci pri prestupoch medzi mestskou dopravou, prímestskými linkami a vlakmi ušetria čas a peniaze. Či sa termín 2026 naozaj dodrží, ukážu nasledujúce mesiace príprav.