Ak Spojené štáty pod vedením Donalda Trumpa zavedú nové obchodné clá voči Európskej únii (EÚ), najviac si to odskáče Slovensko. Obzvlášť ohrozeným sektorom má byť automobilový priemysel, ktorý by v dôsledku vyšších ciel mohol prísť až o 300-miliónov eur ročne. Na problém upozornila Asociácia priemyselných zväzov a dopravy (APZD), ktorá varuje aj pred možným poklesom zamestnanosti v priemyselných oblastiach Slovenska, píše denník Teraz.sk.
Podľa generálneho sekretára asociácie Andreja Lasza by 10-percentné clo na európske automobily znamenalo, že slovenské vozidlá na americkom trhu zdražejú, pričom ich predaj môže klesnúť o 6 až 9 percent. Dôsledkom by bolo znižovanie exportu o 150- až 300-miliónov eur ročne.
Slovensko čelí aj vyššej nezamestnanosti
Lasz upozornil, že v dôsledku zavedenia ciel na automobily zo strany Spojených štátov by slovenské podniky čelili výraznému zvýšeniu nákladov, čo by znížilo konkurencieschopnosť ich produktov na americkom trhu. To môže mať vážne dôsledky pre zamestnanosť, keďže automobilky a ich dodávatelia sú dôležitými zamestnávateľmi najmä v menej rozvinutých regiónoch Slovenska,
Odborníci tiež upozorňujú, že pokles dopytu po slovenských automobiloch môže viesť k stratám pracovných miest, a to v tisícoch. Keďže sektor automobilového priemyslu zamestnáva veľký počet ľudí v rôznych regiónoch, zníženie vývozu by najviac pocítili pracovníci vo výrobe. Lasz odhaduje, že len 4-percentný pokles exportu by mohol spôsobiť nárast nezamestnanosti na Slovensku o 0,2 až 0,5 percentuálneho bodu.
Asociácia priemyselných zväzov a dopravy vyčíslila, že ak sa obchodná vojna medzi Spojenými štátmi a EÚ prehĺbi, do konca roka 2029 by mohol slovenský vývoz klesnúť až o 4,4-miliardy eur.
Problém za problémom
Ďalším problémom je odstúpenie Spojených štátov od Parížskej klimatickej dohody, čo znamená, že americké firmy nemusia dodržiavať prísne emisné limity. Podľa asociácie to zlacňuje výrobu amerických automobilov, čím sa európski výrobcovia dostávajú do nevýhodnej pozície.
Lasz ozrejmil, že európski výrobcovia čelia tzv. dvojitému problému. Ich autá budú na americkom trhu drahšie pre clá, zatiaľ čo americké firmy budú ťažiť z nižších výrobných nákladov. V dôsledku toho môžu európske automobilky prísť o významnú časť svojho trhu, čo môže znamenať ťažké roky pre európsky priemysel.
K situácii sa vyjadril aj minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD). Pripomenul, že export zo Slovenska do Spojených štátov je najvyšší v rámci krajín V4. Konkrétne mal dosiahnuť hodnotu približne 4,5-miliardy eur, pričom 90 percent majú tvoriť práve automobily a stroje. To je dôvod, prečo by zvýšenie ciel zo strany Trumpovej administratívy poznačilo najmä Slovensko.