Na Slovensku dochádza k tak veľkému množstvu zmien, že niektoré z nich už nestíhame riadne registrovať. Jednou z takýchto zmien je pravdepodobne aj nová politika Sociálnej poisťovne (SP) ohľadne zasielania kľúčovej dokumentácie. Ako informuje portál Správy STVR, od januára tohto roka SP už nezasiela živnostníkom aktualizované výmery platby klasickou poštou, teda formou fyzického listu.
Po novom tieto listy posiela výlučne elektronicky. Mnohí živnostníci však o tom dodnes nevedia, čo spôsobilo, že zaplatili poistné za január podľa starého výmeru z roku 2024.
Fyzický list už nečakajte
Dosť možno medzi nimi boli hlavne drobní remeselní živnostníci, ktorí využívajú elektronickú komunikáciu so štátnymi inštitúciami len sporadicky, niekedy dokonca len raz ročne, respektíve pri podávaní daňového priznania. Mnohí z nich boli dlhé roky zvyknutí dostávať listové oznámenia o výške poistného poštou, teraz si však musia zvyknúť na nový systém.
Rastislav Dubovský, redaktor Rádia Slovensko, upozornil že viacerí živnostníci si neuvedomili zmenu a zaplatili poistné za január podľa starého výmeru, čo môže viesť k drobným nedoplatkom. Aj keď sa môže zdať, že ide o malé sumy, v prípade nezaplatenia môžu časom narásť a spôsobiť komplikácie, vrátane sankcií, ktoré nebývajú zrovna zanedbateľné.

K záležitosti sa vyjadril aj Jaroslav Juriga, riaditeľ Slovenskej živnostenskej komory. Podotkol, že vážnosť situácie podčiarkuje aj skutočnosť, že mnohí podnikatelia ešte nemajú aktivované elektronické schránky, prípadne ich vôbec nepoužívajú. Pripomenul, že ak niekto nie je technicky zdatný, môže delegovať prístup do schránky na inú osobu, ktorej dôveruje.
Poisťovňa odmieta kritiku
Samozrejme, rozhodnutie SP zasielať výmery iba prostredníctvom elektronickej pošty si u dotknutých osôb vyslúžilo značnú kritiku. Poisťovňa ju však považuje za neopodstatnenú. Dodala, že už predtým nešlo o zákonnú povinnosť, ale len o proaktívny krok z jej strany.
Martin Kontúr, hovorca SP, vysvetlil, že od januára 2025 sa tieto oznámenia zasielajú iba do elektronických schránok SZČO, ktoré majú aktivované elektronické doručovanie. Toto opatrenie, podobne ako mnoho ďalších, je súčasťou konsolidácie, ktorou štát cieli na úsporu finančných prostriedkov.
Ekonóm Martin Vlachynský zo Združenia daňových poplatníkov Slovenska súhlasí, že elektronická komunikácia medzi štátom a občanmi je v roku 2025 logickým krokom. Zároveň však upozorňuje, že v tomto prípade štát nezvládol informačnú kampaň. Uviedol, že každá verejná inštitúcia by mala byť v rámci dôležitých zmien proaktívna a vykonať snahu, aby sa predišlo možným problémom zo strany klientov.
Je toho názoru, že poisťovňa mohla vopred upozorniť živnostníkov na zmenu zasielania kľúčovej dokumentácie prostredníctvom kampane, ktorá by ich donútila k tomu, aby si riadne skontrolovali svoje elektronické schránky a zistili presnú výšku nového poistného.
Zmena v komunikácii tak ukázala, že mnoho živnostníkov stále nie je zvyknutých využívať elektronické služby štátu, čo môže spôsobovať nepríjemnosti v podobe nedoplatkov a sankcií. Preto je dôležité, aby si živnostníci pravidelne kontrolovali svoje elektronické schránky, prípadne si zabezpečili ich spravovanie inou osobou.