V minulom roku pribudlo do autobazárov a online predaja viac ako 30-tisíc zánovných vozidiel, čo predstavovalo medziročný nárast o približne 9 percent. Na rozdiel od ponuky však dopyt, čiže záujem o jazdené autá, klesá. Súvisí to s viacerými faktormi, z ktorých hlavným je rast cien. Situácia aj na tomto trhu totiž reflektuje pretrvávajúcu krízu v európskom automobilovom priemysle. V relácii Aktuálne :24 na to upozornil Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), píše portál Správy STVR.
Celkovo sa má na území Európy predávať menej vozidiel ako v minulosti. Ako sme spomenuli, dôvodom je aj výrazné zvýšenie cien, a to ako pri nových, tak aj pri jazdených vozidlách, čím sa stávajú pre mnohých zákazníkov ťažšie dostupnými, prípadne úplne nedostupnými.
Autá sú čoraz drahšie, ľudia nechcú veľa utrácať
Podľa údajov z nemeckých štatistík sa cena nových áut od posledného predpandemického roku (2019) zvýšila v priemere až o 16-tisíc eur. Zatiaľ čo v roku 2019 stálo nové auto v priemere 28-tisíc eur, v roku 2024 sa priemerná cena vyšplhala až na 44-tisíc eur.
Podobný trend vidíme aj pri jazdených vozidlách, ktorých ceny za posledných desať rokov vzrástli z 10 až 10,5-tisíca eur na približne 18,5-tisíca eur.
Nie sú to však len vysoké ceny, čo ovplyvňuje záujem, resp. pokles záujmu zo strany zákazníkov. Ľudia aj naďalej v nemalej miere pociťujú ekonomickú neistotu, a teda sú menej ochotní investovať do nákladných položiek, čo je kategória, do ktorej autá nepochybne spadajú.
Myslí si to aj Križanský. Uviedol, že ľudia vnímajú určitú krízu a nechcú míňať peniaze na veľké investície. (Aj) s ohľadom na to sa spotrebitelia správajú obozretnejšie radšej používajú svoje aktuálne vozidlo dlhšie. Tento trend zároveň vedie k tomu, že flotila vozidiel v Európe, vrátane Slovenska, starne.
Automobilky nevedia, čo si počať
Pochopiteľne, znížený dopyt po vozidlách pociťujú aj automobilky. Kríza európskeho automobilového priemyslu sa prehlbuje, pričom mnohé fabriky nevyužívajú naplno svoju výrobnú kapacitu. Konkrétne na Slovensku a v Česku operujú výrobné závody na približne 75 až 80 percent kapacity, čo je celkom prijateľná a priaznivá úroveň. V takom Nemecku či Francúzsku je situácia oveľa horšia, tu fabriky pracujú len na 50 až 55 percent kapacity. Nemajú však na Taliansko, kde automobilky využívajú menej ako 40 percent dostupnej výrobnej kapacity.
Zníženie dopytu pritom vedie aj k zatváraniu výrobných závodov. Napríklad automobilka Volkswagen, ktorá má štvrtinový podiel na európskom trhu, prichádza o 500-tisíc predaných áut ročne v porovnaní s obdobím pred pandémiou. Vo výsledku už zatvorila dve svoje továrne.
Problémy budú pretrvávať
Križanský predpokladá, že európsky automobilový priemysel bude čeliť problémom aj v roku 2025. Upozornil na riziko dovozných ciel, o ktorých často hovorí americký prezident Donald Trump.
Pre Slovensko by to mohlo znamenať vážny problém, keďže USA sú jedným z hlavných trhov pre export slovenských automobilov. Ak by sa zaviedli nové clá, slovenské automobilky by mohli utrpieť výrazné straty.
Trh s automobilmi, či už novými alebo jazdenými, si teda prechádza a ešte aspoň chvíľu bude prechádzať zložitým obdobím. Kombinácia vysokých cien, ekonomickej neistoty a zníženého dopytu spôsobuje spomalenie predaja a znižovanie výroby v automobilkách naprieč Európou. Vývoj v roku 2025 bude do veľkej miery závisieť od globálnej ekonomickej situácie a rozhodnutí veľkých trhov, ako sú Spojené štáty a Čína.