Volkswagen, renomovaný nemecký koncern, sa podelil o hospodárske výsledky, ktoré sa mu podarilo dosiahnuť v priebehu roku 2024. Tí, ktorí dúfali, že po dlhej dobe nastane pozitívny zvrat, ostanú sklamaní. Automobilka totiž opäť vykázala viaceré poklesy. Informáciu prináša denník Teraz.sk.
Volkswagen oznámil, že v priebehu roku 2024 predal, respektíve dodal okolo 4,8-milióna vozidiel, čo predstavuje pokles o 1,4 percenta v porovnaní s číslami z roku 2023. Dobrou správou však je, že 383 100 kusov z tohto objemu pripadalo batériovým elektrickým vozidlám (BEV), čím automobilka potvrdila svoje významné postavenie v oblasti elektromobility.
Pokles na kľúčovom trhu
Čo sa týka geografického hľadiska, automobilka vykázala rôzne trendy. V Číne, ktorá vystupuje ako najväčší automobilový trh na svete, predaj Volkswagenu klesol až o 8,3 percenta, presnejšie na 2 198 900 vozidiel. V Európe taktiež zaznamenal pokles, no miernejší. Predal 1 254 500 vozidiel, čo predstavuje 1,7-percentný medziročný pokles.
Na druhej strane, v Severnej Amerike Volkswagen dosiahol významný medziročný nárast o 18,4 percenta, pričom dodal 592 300 vozidiel. Podobne pozitívny trend bol aj v Južnej Amerike, kde predaj stúpol o 21,1 percenta na celkových 479 400 kusov.
Automobilka čelila mnohým výzvam
Martin Sander, člen predstavenstva VW zodpovedný za predaj, marketing a servis, ozrejmil, že rok 2024 bol náročný pre celý svet, a teda aj všetkých hráčov v automobilovom priemysle. Čelili pomalej ekonomickej aktivite, politickým výzvam a taktiež silnej konkurencii zo strany čínskych výrobcov.
Sander dodal, že aj napriek tomu Volkswagen vstupuje do nového roka s optimizmom a chce aj naďalej ponúkať atraktívne ponuky, ktoré oslovia široké spektrum zákazníkov. Prostriedky na to rozhodne má – rozsiahla a rôznorodá paleta modelov, ktorá zahŕňa všetky typy pohonov.
Prísne emisné limity
Žiaľ, niektoré vážne výzvy pre automobilový sektor pretrvávajú aj začiatkom roka 2025. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, jedným z aktuálne najväčších problémov sú prísne emisné limity stanovené Európskou úniou (EÚ).
Od 1. januára 2025 sa sprísnili emisné limity pre automobily, pričom maximálna povolená hodnota sa znížila zo 116 g/km na 93,6 g/km. Pokuty za prekročenie týchto limitov sú natoľko vysoké, že môžu ohroziť finančnú stabilitu viacerých, ak nie aj úplne všetkých automobiliek.
Ich hlavným cieľom je chrániť životné prostredie, no viaceré popredné automobilky sú toho názoru, že pre priemysel ako taký budú mať skôr likvidačný charakter. Myslí si to dokonca aj Luca de Meo, generálny riaditeľ koncernu Renault a prezident Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA)
Luca de Meo tvrdí, že priemyslu hrozia obrovské škody, a to konkrétne kvôli nedostatočnému záujmu o elektromobily a neschopnosti Európskej komisie (EK) otvorene diskutovať o problematike pokút. Súčasná situácia podľa neho práveže bráni prechodu na ekologickejšie formy dopravy a zároveň znižuje konkurencieschopnosť európskeho trhu.
Portál Auto Week nedávno publikoval predbežné odhady týkajúce sa výšok pokút pre najväčšie automobilové koncerny. Mnohých asi veľmi neprekvapí, že najhoršie dôsledky môže utrpieť nemecký Volkswagen. Konkrétne mu hrozí pokuta vo výške až 7,7-miliardy eur.
Dobrou správou je, že členovia ACEA už prisľúbili investície vo výške 250-miliárd eur na podporu prechodu na zelenú mobilitu. Luca de Meo však upozorňuje, že tento proces neprebieha podľa očakávaní. Kritizuje legislatívnu rigiditu a vyzýva na väčšiu flexibilitu pri uplatňovaní pravidiel.