Vodiči majú už v tomto roku očakávať príchod dôležitého zlomového bodu, ktorý nanovo definuje celý automobilový priemysel. Hovorí tak správa spoločnosti Cox Automotive, na ktorú upozornil magazín Auto Trendy. Konkrétne predpovedá, že v roku 2025 môžu až štvrtinu (25 percent) celkového predaja nových vozidiel tvoriť elektromobily. Na prvý pohľad sa to nemusí zdať ako zmena, ktorá by sa týkala všetkých, no opak je pravdou.
Elektromobily musia už od začiatku zápasiť s ostrou kritikou a nepriazňou. Často je to pritom výsledok nedostatočnej informovanosti či slepá dôvera v konšpirácie, že v skutočnosti elektrický pohon nie je o nič viac ekologický ako nafta či benzín.
Mnohí vodiči veria klamstvám
Zvyknú sa šíriť aj správy o tom, že elektromobilom sa vôbec nedarí a ich predaj nestúpa, ale upadá. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, nie je to pravda. Nedávna správa spoločnosti Rho Motion uviedla, že v roku 2024 sa predalo o 3,5-milióna viac elektromobilov ako v roku predtým. Tento nárast je tiež silnejší než zvýšenie objemu predaja o 3,2-milióna kusov medzi rokmi 2022 a 2023. To znamená, že sa zvyšuje nielen počet predaných elektrických vozidiel, ale aj ich tempo rastu.
Predaj elektromobilov v roku 2024 stúpol a dokonca dosiahol rekordné čísla v takmer všetkých regiónoch sveta. Výnimkou bola Európa, kde predaj klesol o 3 percentá. Najväčší nárast zaznamenala Čína, konkrétne o 40 percent. Nasledovala Severná Amerika s 9 percentami, zatiaľ čo zvyšok sveta vykázal rast o 27 percent. Pokles na európskom trhu mal byť spôsobený najmä tým, že Nemecko, najväčší európsky trh z hľadiska automobilov, ukončilo koncom roka 2023 dotácie na elektromobily.
Pravdou vraj nie sú ani informácie o tom, že sa spomalil rast predaja elektrického pohonu. Rho Motion tvrdí, že v roku 2024 sa predalo 17,1-milióna čisto elektrických vozidiel a plug-in hybridov, zatiaľ čo v roku 2023 to bolo 13,6-milióna v roku 2022 len 10,4-milióna. Rozdiel medzi predajmi tak bol v roku 2023 okolo 3,2-milióna a v roku 2024 až 3,5-milióna kusov.
Stojí za zmienku, že používanie percentuálnych údajov môže byť zavádzajúce. Percentuálny nárast predaja elektromobilov bol v roku 2023 na úrovni 31 percent, zatiaľ čo v roku 2024 dosiahol 25 percent. Keď sa však pozrieme na reálne čísla, vidíme, že skutočný rast predaja bol v roku 2024 vyšší.
Správa práveže ukazuje, že čo naozaj klesá, je predaj vozidiel so spaľovacími motormi. Ich globálny predaj dosiahol vrchol v roku 2017, odvtedy klesol približne o tretinu. Je pritom vysoko pravdepodobné, že sa tento trend nezmení, nakoľko rast predaja vozidiel budú čoraz viac ťahať elektromobily.
Štvrtina nových áut bude elektrická
A myslí si to aj Cox Automotive. Vo svojej správe uvádza, že tento rok bude jedným z najsilnejších pre automobilový priemysel od čias pred pandémiou koronavírusu. Zatiaľ čo predaje tradičných áut so spaľovacím motorom klesajú, elektromobily a plug-in hybridy zaznamenávajú výrazný rast. Očakáva sa, že ich podiel na trhu dosiahne štvrtinu všetkých nových predaných vozidiel.
Za týmto nárastom stojí nielen zvýšený záujem zákazníkov, ale aj hojnejšia ponuka elektromobilov. Na trh má byť v roku 2025 uvedených až 15 nových modelov, čím sa ešte viac rozšíria možnosti pre kupujúcich.
Viac nabíjačiek a výhodnejšie financovanie
Dlhodobým problémom pre rozvoj elektromobilov bola nedostatočná sieť nabíjacích staníc, no táto prekážka postupne mizne. Podľa štatistík až 86 percent predajcov áut investuje do budovania a rozširovania nabíjacej infraštruktúry, čo výrazne uľahčuje používanie elektromobilov. Technologický pokrok navyše prináša kratšie časy nabíjania, čím sa elektromobily stávajú čoraz praktickejšou voľbou aj pre dlhšie cesty.
Ďalším dôležitým faktorom, ktorý ovplyvní rast predaja elektromobilov, je financovanie. Očakáva sa, že v roku 2025 dôjde k zlepšeniu úverových podmienok – nižšie úrokové miery a lepšia dostupnosť úverov podporia záujem o elektrické autá.
Aj keď ceny elektromobilov sú stále vyššie ako ceny áut so spaľovacím motorom, rozšírenie ponuky a technologické zlepšenia by mohli postupne zmierniť tento rozdiel.
Za zmienku tiež stojí plán Európskej únie (EÚ) zaviesť harmonizované dotácie na elektromobily. Podľa eurokomisárky Teresy Ribery Európska komisia (EK) aktuálne zvažuje zavedenie celoeurópskych dotácii na elektromobily, a to na základe návrhu, ktorý predložil nemecký kancelár Olaf Scholz.
Scholz vyjadril nadšenie z toho, že jeho návrh získal podporu predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej. Zdôraznil, že cieľom je nahradiť národné stimuly jednotným európskym prístupom.
Plán nemeckého kancelára nateraz nemá jasné kontúry. V minulosti však podporoval napríklad daňové úľavy pre elektromobily vyrobené na území Nemecka. Tamojšia strana CSU v rámci kampane potom navrhovala bonusy vo výške 3 600 eur.
Harmonizované dotácie by mohli byť efektívnym riešením pretrvávajúceho problému, ktorým je vyššie zmienená slabá adopcia elektromobilov zo strany európskeho obyvateľstva.
Prečo sa to týka všetkých?
Rozvíjajúca sa nabíjacia infraštruktúra, lepšie podmienky financovania, širšia ponuka a možné plošné dotácie sú všetko faktory, ktoré môžu výrazne posilniť pozíciu elektromobilov a spraviť ich atraktívnejšími pre čoraz väčšie množstvo ľudí.
Je pritom takmer isté, že keď budú automobilky evidovať čoraz vyšší záujem, budú viac motivované investovať do elektrického segmentu, čo prinesie nielen modernejšie technológie, ale aj kľúčovú optimalizáciu výrobných procesov, ktorá sa bežne spája so znížením nákladov, a teda aj konečných cien.
To môže následne motivovať EÚ k tomu, aby od roku 2035 skutočne zakázala predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom. Ak sa tak stane, záujemcom o nové autá budú k dispozícii už len elektromobily, prípadne plug-in hybridy či autá poháňané tzv. e-palivami.