Slovenskí motoristi sa v tomto roku musia pripraviť na výrazný rast nákladov. Nejde pritom len o drahšie diaľničné známky či mastnejšie pokuty. Stúpa aj jeden základný poplatok, ktorému sa nevyhne nikto. Je ním totiž poplatok za povinné zmluvné poistenie (PZP), ktoré je nevyhnutné na legálnu prevádzku motorového vozidla. Príčinou tejto nepriaznivej zmeny je najmä novela zákona o zmluvnom poistení, ktorá od augusta minulého roka navýšila limity poistných plnení.
Ako informuje portál Správy STVR, odborníci sa podelili o svoje odhady, koľko si za povinné poistenie budú musieť vodiči priplatiť. A žiaľ, rozdiely zrejme nebudú zanedbateľné. Stojí za zmienku, že nárast cien PZP bol cítiť už v priebehu druhej polovice minulého roka, a to hlavne kvôli rastu škodovosti na majetku a zdraví.
Vladimír Cvik, riaditeľ portálu netfinancie.sk, poznamenal, že PZP je na Slovensku, pokiaľ ide o porovnanie s okolitými krajinami, stále najlacnejšie. Zatiaľ čo u nás činí jeho priemerná cena 139 eur, v Česku je to 171 eur, v Poľsku asi 180 eur a v Rakúsku dokonca až 565 eur.
Prečo poplatok MUSÍ stúpnuť?
No ako sme spomenuli, cenová výhodnosť PZP na Slovensku v tomto roku pravdepodobne utrpí tvrdú ranu. Martin Baraniak z advokátskej kancelárie Kinstellar upozornil, že zmienená novela zákona zvýšila limity poistných plnení pri škodách na zdraví aj majetku. Poisťovne sú pritom povinné nastavovať svoje ceny tak, aby pokrývali všetky možné škody. Nakoľko vyplácajú vyššie sumy, musia vyššie náklady náležite reflektovať v cenách poistného, ozrejmila Anna Jamborová, hovorkyňa poisťovne ČSOB.
Dôvodom je však aj nárast škodových udalostí a počet áut, ktoré jazdia bez platného PZP. Po slovenských cestách sa má premávať takmer 250-tisíc vozidiel, ktoré nemajú priradené povinné poisťovne. Škody spôsobené týmito vozidlami sa hradia z garančného fondu, ktorý je financovaný príspevkami zo všetkých poistených vozidiel, čo taktiež vedie k rastu cien.
Obecne sú ceny PZP ovplyvňované viacerými faktormi – od rastúcich cien áut, opráv a práce, cez infláciu až po vyššiu základnú sadzbu dane z pridanej hodnoty (DPH).
Lucia Strnad Muthová, riaditeľka odboru komunikácie poisťovne Allianz, potvrdila, že tieto a ďalšie faktory postupne povedú k rastu cien PZP. Podobne sa vyjadrila aj Beáta Lipšicová z poisťovne Uniqa. Tá tiež poukázala na stúpajúce ceny náhradných dielov.
Priplatíme si o 10 až 12 percent
Cvik upozornil, že rozdiely v cenách PZP medzi poisťovňami môžu byť značné. Niektorí vodiči môžu zaplatiť 150 eur ročne, iní až 250 eur, v závislosti od kategórie rizikovosti, do ktorej spadajú. Juliana Arvaiová z portálu FinGo.sk preto odporúča vodičom zvážiť prepoistenie, aby našli čo najvýhodnejšiu ponuku. Obecne pritom majú ceny PZP stúpnuť o 10 až 12 percent.
Aby sme to zhrnul – nateraz sú ceny PZP na Slovensku nižšie v porovnaní s okolitými krajinami, avšak novela zákona a ekonomické faktory (inflácia, vyššie náklady na opravy a rast DPH) tlačia ceny nahor.
Poisťovne upozorňujú, že zvyšovanie cien je nevyhnutné, aby mohli pokryť vyššie náklady na škody.