Klasický kruhový objazd síce funguje, ale pri vyšších dopravných tokoch a viacerých pruhoch môže medzi autami vznikať napätie. Niektorí vodiči zbytočne križujú dráhy alebo strácajú prehľad o tom, kto má prednosť. To následne vedie k rizikovým situáciám.
Turbo okružná križovatka, často nazývaná aj turbínový alebo turbokruháč, rieši tento problém tým, že vnútorné pruhy sú navrhnuté tak, aby fyzicky smerovali autá podľa zvoleného výjazdu. Vďaka tomu sa minimalizuje križovanie vozidiel, a teda aj riziko nehôd. Namiesto jedného širokého pásu má každý pruh jasný priebeh, a vodič po vstupe do správneho pruhu nemusí až do výjazdu meniť svoju dráhu.
Rozmiestnenie na Slovensku
S turbokruháčmi sa už môžeme stretnúť vo viacerých mestách – napríklad v Nitre, Žiline, Trenčíne či nedávno vo Zvolene. Hlavným prínosom je vyššia kapacita, čiže dokáže rýchlejšie odvádzať veľké množstvo vozidiel z viacerých smerov. Pre mestá trpiace dopravnými zápchami to môže byť jedna z možností, ako zvýšiť plynulosť, keďže vodiči sa plynulo rozdelia do pruhov.
Z tohto vyplýva, že turbo okružné križovatky nemusia byť len pre veľké sídla. Môžu nahradiť nevhodné veľké kruhové objazdy alebo byť riešením v lokalitách, kde dochádza k častým kolíznym situáciám. Čím častejšie sa u nás objavujú, tým viac sa vodiči naučia pracovať s novým systémom, ktorý sa osvedčil v zahraničí.
Ako správne jazdiť na turbo okruhu
Pri klasickom kruhovom objazde platí zvyčajne pravidlo o prednosti tých, ktorí už vojdú na kruhový pruh. Na turbo okruhu sa okrem toho pridáva väčší dôraz na voľbu správneho jazdného pruhu pred samotným vstupom do križovatky.
Kľúčové rady:
- Pozrite si dopravné značenie: Pred vjazdom do turbínového objazdu by malo byť zreteľne zvislé a vodorovné značenie, ktoré ukazuje, kam vás daný pruh dovedie. Z pruhu pre pravý výjazd zrejme nebudete môcť pokračovať doľava, na to slúži iný pruh
- Zachovávajte plynulosť: Keď už ste v príslušnom pruhu, snažte sa nepresaďovať alebo z neho nevybiehať, ak to nie je nevyhnutné. Pravidlá pre prednosť ostávajú v podstate rovnaké ako pri bežnom okruhu, ale vďaka fyzicky navádzajúcim pruhom by malo byť presne dané, akými smermi smiete pokračovať
- Majte jasno v cieli: Ak vodič nerozmýšľa už vopred o tom, akou trasou chce kruh opustiť, môže sa ocitnúť v nepríjemnej situácii. Toto môže spôsobiť paniku alebo nebezpečné manévre na poslednú chvíľu
Zmyslom turbo okruhu je zbaviť vodiča nutnosti meniť pruh, ak zvolil správny už na začiatku. Ide o vyššiu prevenciu voči nehodám, čo sa potvrdilo aj zahraničnými štúdiami. Postupom času by preto malo byť menej stresu a chaosu aj pre vodičov, ktorí inak z viacerých pruhov v kruhovom objazde mávajú obavy.