Slovenskí vodiči sa musia pripraviť na rozsiahle zmeny na cestách, o ktoré sa postaral rezort vnútra. Týkajú sa viacerých dôležitých oblastí, vrátane značení, poplatkov, trestov, ako aj pravidiel pre políciu. Ich sumarizáciu prinášajú Regióny.sk.
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (MV SR) pripravuje rozsiahlu novelizáciu legislatívy, ktorá by mala už tento rok priniesť zásadné zmeny v oblasti dopravy. Okrem už uvedených zmien treba rátať napríklad aj s drahším povinným zmluvným poistením (PZP) či novými pravidlami pre evidenčné čísla vozidiel.
Takže čo všetko nás čaká?
Prísnejšie tresty a opatrenia
Od apríla tohto roka mala platiť novela zákona o cestnej premávke, ktorú rezort vnútra považuje za revolučnú. Jej realizácia sa však odložila o päť rokov, nakoľko samosprávy a správcovia ciest nedokázali zmeny včas a finančne zabezpečiť.
Rezort však na novele naďalej pracuje a obohacuje ju o rôzne úpravy. Podľa Tlačového odboru MV SR je jej primárnym cieľom znížiť počet dopravných nehôd. Legislatíva sa preto zameriava na prísnejšie sankcie za bežné priestupky, ako je prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Zmeny sa potom týkajú aj chodcov.
Konkrétne novela zahŕňa:
- Rozšírenie zoznamu priestupkov, ktoré spadajú pod objektívnu zodpovednosť;
- Úpravy pravidiel pre malé elektrické vozidlá;
- Nové podmienky pre praktickú výučbu v autoškolách a rozdelenie vodičských skúšok;
- Posilnenie kompetencií dopravnej polície pri schvaľovaní umiestnenia dopravného značenia.
Reforma polícií
MV SR ďalej zriadilo pracovnú skupinu zameranú na dozor nad činnosťou obecných polícií. Okrem pracovníkov ministerstva zahŕňa aj odborníkov z Generálnej prokuratúry, ZMOS a Združenia náčelníkov obecných polícií.
Nový zákon o obecnej polícii, ktorý by mal byť predstavený v tomto roku, upraví legislatívu na základe praktických skúseností. Zmeny sa budú týkať oprávnení, používania donucovacích prostriedkov a strelných zbraní. Príslušníci obecných polícií by po novom mali riešiť prekročenie rýchlosti v rámci objektívnej zodpovednosti.
Vodiči budú stretávať viac radarov
A to ani zďaleka nie je všetko. Rezort taktiež obnovil verejné obstarávanie s cieľom nakúpiť 279 radarov a analytických kamier. Tieto zariadenia budú monitorovať nielen rýchlosť, ale aj iné priestupky, vrátane:
- Používania telefónu za volantom;
- Jazdy v protismere;
- Porušenia zákazu predchádzania;
- Zablokovania križovatky;
- Nepoužívania bezpečnostných pásov.
Nové radary by sa mali na cestách objaviť v druhej polovici roku 2025.
EČV vozidiel a skríningové testy
Od júla 2025 začnú platiť nové pravidlá pre evidenčné úkony. Novinkou sú jednorazové tabuľky s evidenčným číslom (EČV) pre nové a dovezené vozidlá. Tieto syntetické tabuľky nahradia plechové, ktoré bude potrebné po registrácii vrátiť predajcovi alebo úradu.
Zmeny potom zahŕňajú aj registráciu vozidiel na akomkoľvek dopravnom inšpektoráte, špeciálne tabuľky pre elektromobily (nie hybridy), ako aj prísnejšie pravidlá pre vlastné tabuľky s EČV, ktoré nebudú môcť obsahovať vulgárne výrazy či nenávistné symboly.
Čo sa týka skríningových testov, tie polícia zaviedla od januára, konkrétne na zisťovanie prítomnosti drog u vodičov. V prípade pozitívneho výsledku budú nasledovať ďalšie lekárske vyšetrenia.
Vodiči si priplatia za diaľnice aj PZP
Žiaľ, od januára sa zdvihli aj ceny diaľničných známok. Najviac zarazila nová cena 365-dňovej známky, ktorá oproti tej minuloročnej stúpla o 50 percent, teda zo 60 eur na 90 eur. Pozitívne, čiže smerom nadol, sa zmenila cena len jednej známky, a to 10-dňovej (o 2 eurá).
V júli 2025 sa zvýši aj sadzba mýta o 40 percent, no autodopravcovia by mali platiť nižšiu cestnú daň.
Očakáva sa tiež navýšenie cien PZP, a to približne o 10 percent. Zdraženie PZP bude následkom legislatívnej zmeny aj vyšších cien energií, práce či náhradných dielov. Samozrejme, opomenúť nemožno ani 23-percentnú základnú sadzbu dane z pridanej hodnoty (DPH), v dôsledku ktorej na Slovensku zdražie množstvo tovarov a služieb.
Vladimír Cvik, riaditeľ portálu netfinancie.sk, vidí problém aj v tom, že na Slovensku je zhruba štvrť milióna áut, ktoré nemajú uzavreté PZP, hoci ide o povinnosť. Háčik je v tom, že škody spôsobené nepoistenými vozidlami sa vyplácajú z garančného fondu, ktorý tvoria príspevky z PZP, čo vytvára dodatočný tlak na jeho ceny.
Podľa Anny Jamborovej, hovorkyne poisťovne ČSOB, sú poisťovne povinné nastavovať ceny PZP tak, aby pokrývali všetky náklady späté s vyplácaním škôd. Zvýšenie limitov poistného plnenia podľa nej znamená, že poisťovne musia vyplácať vyššie sumy za škody, čo sa, pochopiteľne, premietne do cien poistného.
Zdraženie PZP veľmi mierne kompenzuje zmena, vďaka ktorej už vodiči nemusia pri sebe nosiť zelenú kartu v tlačenej podobe. Od januára postačí jej digitálna verzia.
Nové značenia
Na cestách pribudli nové dopravné značenia, vrátane varovnej stredovej čiary, ktorá môže byť mätúca. Tieto úpravy budú postupne zavedené na celom Slovensku.
Mnohých vodičov začala miasť dopravná značka v tvare trojuholníka s červenými obrysmi, ktorá obsahuje dve šípky – jednu smerom doprava, jednu smerom doľava. Ide pritom o náramne dôležitú značku, vďaka ktorej môžu vodiči predísť kolíziám a tým pádom aj početným komplikáciám, ktoré sa s nimi bežne spájajú.
Z opisu ste asi pochopili, že ide o varovnú značku. A jej význam? Podobne ako mnohé iné varovné značky, vodičov upozorňuje na zmenu v organizácii premávky. Konkrétne signalizuje, že za ňou nasleduje úsek cesty s obojsmernou premávkou.
Na Slovensku sa tiež nedávno začal vyskytovať nový spôsob čiarovania. Všimnúť si ho môžu motoristi napríklad na úseku medzi Bratislavou a Záhorskou Bystricou, kde sa pôvodné dva jazdné pruhy zmenili na striedajúce sa usporiadanie dvoch alebo troch pruhov.
Nové rozdelenie zahŕňa aj jazdný pruh vyhradený pre autobusy. Zmena môže zmiasť aj skúsenejších vodičov, čím výrazne narastá riziko nesprávneho zaradenia, čo automaticky vyúsťuje aj do vyššieho rizika dopravných nehôd.
Ďalšou novinkou sú zmeny v značení smerových šípok na vozovkách. K doterajším šípkam s dĺžkou päť metrov pribudli nové šípky s polovičnou dĺžkou. Tieto značenia sa nachádzajú pred alebo za križovatkami, kde sa smer jazdy líši pre cyklistov či vozidlá hromadnej dopravy (MHD).