Ministerstvo vnútra sa rozhodlo zaviesť úplne nový spôsob kontroly dopravných predpisov na slovenských cestách. Súčasťou je nákup približne 280 kusov rýchlomerov a analytických kamier, ktoré by mali sledovať nielen prekročenie rýchlosti, ale aj jazdu cez červenú, nerešpektovanie značky „Stop“, nedovolené telefonovanie za volantom či nezapnuté bezpečnostné pásy. Celý systém tak predstavuje komplexné riešenie, ktoré by teoreticky mohlo zefektívniť prácu policajtov.
Ide však o jeden z najdrahších tendrov rezortu vnútra za posledné roky. Hodnota zákazky sa pohybuje na úrovni 65 miliónov eur, pričom financovanie sa odohráva v rámci plánu obnovy. To prináša tlak na striktné dodržiavanie harmonogramu, pretože ak by sa proces obstarávania a následnej inštalácie zdržiaval príliš dlho, hrozí prepadnutie európskych prostriedkov.
Hrozba špehovania a ochrana súkromia
Jedna z hlavných obáv potenciálnych dodávateľov i verejnosti sa týka toho, aké detaily bude systém o vodičoch snímať. Tzv. inteligentné radary by mali vedieť zistiť, či má človek pri uchu telefón, no rezort vnútra uvádza, že pôjde aj o vyhodnocovanie inej manipulácie so zariadeniami v aute. Uchádzači varujú, že to môže znamenať pokusy o zistenie, či vodič zadáva cieľ do navigácie alebo mení stanicu v autorádiu. Práve táto povinnosť môže vyžadovať detailnejšie snímanie tvárí alebo interiéru vozidla, čo by sa dalo považovať za zásah do súkromia.
Niektorí tvrdia, že môže ísť o prehnané zasahovanie do priestoru cestnej premávky. Keďže systém bude musieť detailne analyzovať správanie vodiča, aby rozlíšil zakázanú aktivitu od povolenej (napríklad krátke ťuknutie na dotykový displej v rámci schváleného úkonu verzus nedovolené manipulovanie), je otázne, či to nebude mať ďalšie nežiaduce dôsledky, ako je nevyhnutnosť archivovať fotografie s ľudskými tvárami. Uchádzači majú obavu, že verejnosť to môže vnímať ako pokus o nadmerný dohľad.
Diskriminačné podmienky a výhoda jediného výrobcu
Ďalšou kľúčovou výhradou je podozrenie, že niektoré kritériá tendra môžu zvýhodňovať konkrétneho dodávateľa. Pri meraní rýchlosti sa napríklad hovorí o rôznej výške inštalácie radarov, kde jeden výrobca údajne dokáže dať celú technológiu nižšie. Tým by postačovalo jediné zariadenie schopné súčasne zachytiť prekročenie rýchlosti a detaily vo vozidle. Iní výrobcovia však musia použiť dve rôzne umiestnené zariadenia: jedno vyššie na meranie rýchlosti a druhé nižšie na snímanie priestupkov týkajúcich sa vodiča (pásy, telefón).
Uchádzači majú obavy, že práve požiadavka na vysokokvalitné fotografie vo dne i v noci môže byť navrhnutá tak, aby vyhovovala jednej konkrétnej firme, ktorá má unikátne technické riešenie. Vnútro deklaruje, že nechce žiadnym spôsobom diskriminovať a že je len na uchádzačoch, aby vymysleli, ako splniť stanovené požiadavky. To však kritikov neuspokojuje.
Komplikácie s certifikáciou a časovým tlakom
Pri takomto projekte je kľúčová aj metrologická certifikácia. V Slovenskej republike smie oficiálne merať rýchlosť len schválené a overené meradlo. Uchádzači upozorňujú, že mnohé z týchto zariadení dosiaľ na Slovensku nepôsobia, a získanie certifikácie od Slovenského metrologického ústavu (SMÚ) môže trvať dlhé týždne. Pri tak veľkom objeme zákazky je otázne, či SMÚ dokáže včas všetky zariadenia stihnúť schváliť.
Zároveň je tu riziko, že ak sa nestihne splniť harmonogram, prídu slovenské orgány o financovanie z plánu obnovy, čo by mohlo celý projekt ohroziť. Uchádzači uvádzajú, že čím náročnejšie sú podmienky na technológiu, tým viac času potrebujú na vývoj a testovanie, nehovoriac o zaobstarávaní certifikácie.
Poznamenané ceny a otázka archívnych záznamov
Medzi sporné otázky patrí aj archivovanie záznamov. Počíta sa s tým, že systém bude uchovávať snímky dopravných priestupkov najmenej päť rokov od uhradenia pokuty. Pri veľkom počte zaznamenaných priestupkov sa dá predpokladať, že objem dát bude mimoriadne veľký, a hrozia riziká nedostatku úložného priestoru.
Obchodníci s týmito technológiami súčasne varujú, že vyššie nároky na systém i archiváciu povedú k navýšeniu nákladov a zložitejšej správe infraštruktúry. Ani samotná polícia zatiaľ podľa niektorých uchádzačov nešpecifikovala, ako bude riešiť prípadné spory, ak systém sám určí vysokú pravdepodobnosť priestupku, no na fotografii to nebude jasne vidno.