Ministerstvo vnútra pripravuje novelu zákona o cestnej premávke, ktorá by mala skoncovať s niektorými nedostatkami v existujúcej legislatíve. Prvotne sa očakávalo, že určité prísne opatrenia nadobudnú účinnosť už v apríli tohto roka, no pre tlak zo strany samospráv došlo k odkladu. Podľa rezortu vnútra sa zmena naďalej pripravuje a ciele zostávajú rovnaké: znížiť počet kolíznych situácií, posilniť ochranu chodcov a zaviesť prísnejší prístup k prekračovaniu rýchlosti.
Medzi novinkami figuruje najmä rozšírenie objektívnej zodpovednosti na viacero priestupkov, čo by polícii umožnilo postihovať šoférov efektívnejšie. V rámci tejto úpravy sa spomína aj precizovanie pravidiel pre autoškoly. Hovorí sa o rozdelení praktického výcviku do viacerých fáz, no aj o novom modeli skúšok.
Zmeny pre mestské a obecné polície
Zároveň s novelou o cestnej premávke sa očakáva aj reforma fungovania mestských a obecných polícií. Vláda avizuje, že vznikne nový zákon o obecnej polícii, ktorý jasnejšie definuje, pri akých typoch priestupkov môžu obecní policajti zasahovať a aké majú oprávnenia pri použití donucovacích prostriedkov.
Vzhľadom na čoraz väčšie kompetencie samospráv v oblasti dopravy sa hovorí aj o tom, že by mestské polície mohli získavať väčší priestor na prejednávanie prekročenia rýchlosti, a to v rámci tzv. objektívnej zodpovednosti. Tým by mohli odľahčiť okresným úradom a dopravnej polícii, najmä v mestských zónach, kde je problematika rýchlosti dlhodobo akútna.
Plánované nové radary a spresnené značenie
V rokoch minulých Ministerstvo vnútra niekoľkokrát odkladalo obstaranie moderných stacionárnych radarov. V roku 2024 však nanovo vyhlásilo verejné obstarávanie na takmer 280 rýchlomerov a analytických kamier. Tieto zariadenia by sa mali na cestách objaviť v priebehu roku 2025. Na rozdiel od súčasných radarov budú rozpoznávať aj rôzne ďalšie priestupky okrem rýchlosti, napríklad nepozornosť za volantom, nerešpektovanie jazdného pruhu či zákaz predchádzania.
Navyše, vodiči si musia postupne zvykať na nové dopravné značenie – od dodatkových šípok po rôzne kombinované vodorovné čiary. Tieto novinky sa na cestách objavujú už od roku 2024 a podľa rezortu dopravy budú systematicky pribúdať v ďalších rokoch.
Evidenčné čísla s novými pravidlami
Zmeny sa dotknú aj pravidiel vydávania a používania evidenčných čísel. Od júla 2025 budú v platnosti viaceré novinky, pričom niektoré menšie úpravy sa zaviedli už v januári. Patrí sem napríklad sprísnený zákaz používať hanlivé alebo extrémistické texty na tabuľkách a zároveň sa obmedzilo používanie značení, ktoré mohli evokovať nevhodné slová či symboly.
Zároveň majú existovať nové jednorazové tabuľky, ktoré budú zo syntetického materiálu. Ich cieľom je uľahčiť proces prihlasovania áut pri kúpe nových modelov alebo pri dovezených vozidlách. Očakáva sa aj zvýšenie transparentnosti a jednoduchšie riešenia, ako preskakovať dlhé rady na dopravných inšpektorátoch.
Drogy za volantom a testy
Policajti od januára 2025 môžu vykonávať na cestách skríningové testy na drogy. Ide o novinku, ktorá má pomôcť rýchlo a účinne odhaľovať prítomnosť omamných látok v tele vodičov. Po pozitívnom skríningovom teste nasleduje ďalšie vyšetrenie, ktoré presnejšie potvrdí druh a množstvo návykovej látky. Cieľom je urýchliť proces zistenia, či šofér ohrozuje premávku.
Dražšie diaľničné známky, zvýšené mýto a vyššie PZP
V rámci konsolidačného balíka vlády prišlo k úprave cien diaľničných známok. Najmä ročná (365-dňová) známka sa predražila z pôvodných 60 eur na 90 eur, hoci desaťdňová známka mierne zlacnela. Tým vláda reaguje na potrebu posilniť verejné financie, no zároveň tým vyvolala diskusiu, či sa nezačne viac šoférov vyhýbať diaľniciam.
V lete 2025 má dôjsť aj k zvyšovaniu sadzieb mýta o približne 40 %, čo ovplyvní najmä nákladnú a autobusovú dopravu. Štát ráta s tým, že autodopravcovia by túto záťaž mohli vykompenzovať nižšími sadzbami cestnej dane. Sprievodný efekt však môže byť rast cien tovarov a služieb, keďže dopravné firmy zrejme časť nákladov premietnu do cien pre zákazníkov.
Zároveň sa očakáva zvýšenie povinného zmluvného poistenia. Poisťovne argumentujú infláciou a drahšími opravami vozidiel, ako aj legislatívou, ktorá zvýšila limity poistného plnenia. Vodiči by tak mali počítať s tým, že PZP môže stúpnuť až o 10 %.
„Zelená karta“ aj v mobile
Od 1. januára 2025 sa rozšírili možnosti, ako preukázať povinné zmluvné poistenie. Už nie je potrebné nosiť pri sebe papierovú verziu tzv. zelenej karty. Policajti akceptujú aj jej digitálnu formu v mobile. Cieľom je znižovať administratívne zaťaženie a papierovú byrokraciu, pričom vodiči tak majú po ruke dôkaz o poistení bez ohľadu na to, či majú fyzickú kartu.
Dlhodobé plány EÚ a elektromobilita
Nemožno opomenúť ani širšie zámery Európskej únie. Hoci mnoho návrhov je ešte len v štádiu diskusie, stále platí, že Európa chce drasticky znižovať emisie z dopravy, presadzovať elektromobily a postupne obmedziť fosílne palivá. Pre slovenských vodičov to znamená, že v horizonte nasledujúcich rokov sa dá očakávať ďalšie sprísnenie ekologických opatrení a tlak na používanie „čistejších“ foriem dopravy.
Práve preto je dôležité sledovať nielen domáce, ale aj bruselské rozhodnutia, ktoré môžu v budúcnosti výrazne zasiahnuť do každodennej praxe vodičov.