České dráhy, ktoré patria k najdôležitejším dopravcom v susednej Českej republike, hodnotia uplynulý rok ako prelomový z hľadiska obnovy vozidlového parku. Do prevádzky priniesli 144 nových jednotiek a lokomotív, čo si vyžiadalo investície vo výške takmer 19 miliárd českých korún (752 miliónov eur). Podľa ich predstaviteľov išlo o doteraz najväčšiu obmenu za jeden rok.
Súčasťou modernizácie boli napríklad aj osemkusové súpravy ComfortJet, ktoré sú určené na diaľkovú prepravu. Zároveň pribudlo 54 RegioPanterov pre regionálne spoje a 56 motorových jednotiek RegioFox. Navyše ČD doplnili flotilu o 22 nových lokomotív typu Siemens Vectron. Tieto vozidlá slúžia predovšetkým na rýchle a spoľahlivé spojenie medzi dôležitými mestskými centrami a reprezentujú posun v šetrnosti k životnému prostrediu.
Plány na ďalší rok a nasadenie na Slovensku
Vo svojej investičnej stratégii chcú České dráhy pokračovať aj v roku 2025. Podľa zverejnených plánov by do konca roka mali prevádzkovať už 14 z 20 objednaných súprav ComfortJet. Tieto viacúčelové diaľkové vlaky sa majú objaviť aj na linkách na Slovensko, do Rakúska či do Maďarska. Dopravca zároveň očakáva, že do konca roka začne využívať prvú z nových lokomotív schopných dosiahnuť rýchlosť až 230 km/h.
Pokiaľ ide o regionálnu a prímestskú dopravu, v Česku sa plánuje ďalšie zlepšovanie kvality – vrátane zrýchlenia niektorých tratí a zvýšeného pohodlia pre cestujúcich. Po nasadení nových vozidiel v priebehu uplynulého roka sa v niektorých úsekoch zvýšil počet pasažierov, čo dopravcu motivuje, aby pokračoval v modernizačnom trende.
Vyskúšajú špičkový Starlink
Okrem modernizácie vozového parku sa ČD sústredia aj na zdokonalenie digitálnych služieb pre cestujúcich. V niektorých doteraz prevádzkovaných diaľkových súpravách začali inštalovať zosilňovače mobilného signálu. Tie by mali zabezpečiť lepšiu kvalitu telefonických a dátových služieb, čo mnohí pasažieri vítajú pri dlhších jazdách.
Zaujímavosťou je aj plánované testovanie satelitného internetu Starlink. V druhej polovici januára má do Česka doraziť prototyp antény z USA, ktorú chcú ČD vyskúšať v niektorom z diaľkových spojov. Ak sa ukáže, že satelitné pripojenie dokáže udržať stabilný signál aj pri vysokých rýchlostiach a zložitom teréne, mohlo by to výrazne zvýšiť atraktivitu železničnej prepravy, najmä pre pracujúcich, ktorí počas cesty potrebujú spoľahlivý internet.
Čo to znamená pre cestujúcich
Z výsledkov inovácie vozidlového parku vyplýva, že priemerný vek používaných súprav klesol na 17 rokov, čo je najnižšia hodnota v modernej ére ČD. Cestujúci sa môžu tešiť na viac klimatizovaných interiérov, komfortnejšie sedadlá, rýchlejšie prepojenie medzi väčšími mestami a lepšiu plynulosť premávky.
Podobne by sa mala zvyšovať aj spoľahlivosť – staršie vozidlá boli častejšie náchylné na poruchy a meškania, čo frustrovalo mnohých pasažierov. Nasadenie moderných lokomotív a jednotiek by malo riziko výpadkov znížiť. Bonusom je šetrnejšie využívanie energie, čo môže z dlhodobého hľadiska pomôcť udržať stabilnejšie ceny cestovných lístkov.
Dlhodobý trend obnovy
České dráhy tvrdia, že modernizácia je neustály proces. Plánujú ďalej rozširovať počet najnovších typov vozidiel a zvyšovať rýchlostný štandard. Je zrejmé, že aj v nasledujúcich rokoch budú prichádzať nové modely s parametrami vhodnými pre európske rýchlostné trate. To znamená, že cestovanie nielen v rámci Česka, ale aj do susedných krajín vrátane Slovenska, by sa malo stať pohodlnejším a rýchlejším.