Únik dát nie je príjemný pre používateľov, ale ani pre vývojárov aplikácií, pretože to znižuje ich kredit a dôveryhodnosť. Teraz čelí úniku 12-tisíc mobilných aplikácií a hier, ktoré sú populárne aj u nás na Slovensku.
Ako informoval portál Mobilizujeme.cz, najnovší únik dát sa týka menších i väčších spoločností a ide o jeden z najmasívnejších únikov za posledné obdobie.
Dáta používateľov v ohrození
Podľa informácií z webu Wired únik dát nedávno postihol až 12-tisíc aplikácií a hier. Medzi nimi sú napríklad populárne zoznamky Tinder alebo Grinder, ale aj herné tituly Candy Crush, Temple Run alebo Subway Surfers. Navyše sa tu objavilo aj niekoľko VPN aplikácií či mimoriadne obľúbený letový radar Flightradar 24.
Mobilné aplikácie zhromažďujú používateľské dáta za účelom lepšieho cielenia reklamy. Preto sú používateľské oprávnenia často nad rámec nutnosti. Aplikácie žiadajú prístup aj k takým funkciám, ktoré nesúvisia s ich funkcionalitou. Ak sú tieto údaje patričné chránené, je to v poriadku. Najnovší únik ale ukázal, že dáta by mali byť chránené v oveľa vyššej miere, pretože je to zásah do súkromia používateľov.
Firma chce dáta používateľov predať
Uniknuté dáta obsahovali údaje o polohe používateľov, avšak nie presné GPS súradnice. Zahŕňali taktiež IP adresy smartfónov, ktoré na základe dostupných informácií zhromažďuje spoločnosť Gravy Analytics. Tá je ochotná údaje predať tomu, kto ponúkne najvyššiu cenu.
Zarážajúcim faktom je, že vývojári niektorých aplikácií o tomto zhromažďovaní údajov netušia. Spoločnosť Match Group, ktorá vyvíja zoznamovacie aplikácie, uviedla cez web 404 Media, že s Gravy Analytics nemá nič spoločné. Potom je na stole otázka, ako sa Gravy Analytics k týmto údajom dostalo.
V ohrození je Android aj iOS
Správou, ktorá nepoteší, je fakt, že väčšina vyššie spomenutých aplikácií a hier je dostupná pre oba operačné systémy. Zasiahnutí tak boli používatelia naprieč platformami a teraz je v ohrození súkromie stoviek miliónov používateľov po celom svete. Zdá sa, že spoločnosť Gravy Analytics získala dáta priamo z reklám, ktoré sa nachádzajú v aplikáciách a vďaka tomu mohla obísť používateľov aj samotných vývojárov.