Podľa predstaviteľov miest a obcí sa ani po niekoľkých týždňoch od prerušenia činnosti katastra nepodarilo naplno obnoviť prístup k dôležitým informáciám, akými sú napríklad údaje o vlastníckych právach či nehnuteľnostiach. Tieto záznamy sú kľúčové pri viacerých činnostiach samospráv, od evidovania pobytov až po vybavovanie žiadostí o stavebné povolenia.
V praxi to znamená, že ľudia, ktorí majú záujem o zmenu trvalého alebo prechodného pobytu, sa môžu stretnúť s nepríjemnými omeškaniami. Podobne sa týka aj občanov, ktorí si chcú overiť presné údaje k pozemkom či budovám. Nadchádzajúce daňové povinnosti spojené s nehnuteľnosťami sa tak pre mnohých stávajú dôvodom na obavy, či stihnú termíny.
Nápor pri dani z nehnuteľnosti
Väčšina ľudí, ktorí vlani kúpili alebo predali nehnuteľnosť, musí do konca januára podať daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti. Tento proces však vyžaduje aktuálne výpisy, ktoré si úrady nevedia kvôli výpadkom overiť. V niektorých prípadoch môžu obyvatelia čakať, či bude prístup k systémom opäť funkčný, alebo sa budú musieť spoľahnúť na staršie dokumenty.
Kritika zo strany zamestnávateľov a opozície
Zamestnávatelia upozorňujú, že nefunkčný kataster spomaľuje aj procesy firiem, napríklad pri overovaní vlastníctva pozemkov potrebných na investičné projekty či pri realitných transakciách, ktoré môžu mať strategický význam pre miestny priemysel. Argumentujú, že v čase daňových uzávierok a iných povinností musí súkromná sféra fungovať bez ohľadu na hackerské útoky.
Na situáciu poukazujú aj opoziční politici, ktorí tvrdia, že štát nedostatočne reaguje a mal by mať pripravené núdzové plány na podobné incidenty. Ich stanoviská zdôrazňujú, že prístup k základným registrom, akým kataster nepochybne je, by mal byť medzi prioritami rezortu vnútra. Pričom upozorňujú, že v 24 okresoch, kde prebehla určitá obnova, žije len menšia časť obyvateľstva oproti tým, kde kataster stále nefunguje.
Neaktuálne alebo neprístupné záznamy z katastra znamenajú brzdu v povoľovacích konaniach. Či už ide o výstavbu, rekonštrukcie budov alebo prenos investičných projektov, úrady nevedia vydať záväzné stanoviská bez overenia geometrických plánov a vlastníckych listov. Realitné kancelárie zasa uvádzajú, že nejde len o bežné prevody nehnuteľností, ale aj o väčšie developerské projekty, ktoré museli dočasne zastaviť všetky právne úkony.
Ministerstvo deklaruje pokrok
Rezort vnútra, ktorý koordinuje obnovu systémov, uvádza, že na zasiahnutých odboroch katastra je potrebné vymeniť a otestovať okolo 2 700 počítačov, aby zodpovedali novým bezpečnostným parametrom. Minister tvrdí, že ide o technicky náročnú operáciu, ktorá postupuje vo vlnách a do konca týždňa by mali byť katastrálne odbory sprevádzkované vo všetkých okresoch.
Vláda navyše tvrdí, že sa snaží postupovať tak, aby nedošlo k zámene alebo strate dát o vlastníctve. Skúmanie a validácia záloh majú zabezpečiť, že nedôjde k nežiaducim úpravám v záznamoch. Napriek tomu obce a mestá, ako aj firmy, žiadajú, aby sa situácia riešila rýchlejšie, keďže časť projektov a administratívnych úkonov je „odrezaná“ od základných informácií.
Čo bude nasledovať
Poslanci majú túto tému otvoriť aj na zasadnutí mimoriadneho parlamentného výboru, ktorý sa zaoberá kontrolou činnosti Národného bezpečnostného úradu. Diskusia by mohla priniesť viac svetla do detailov útoku, do rozsahu poškodenia systémov a do plánov na to, ako podobnej situácii predísť v budúcnosti.
Mnohé samosprávy prechádzajú dočasnými náhradnými postupmi, čo však môže zvyšovať administratívnu záťaž a predlžovať čakacie lehoty pre občanov. Ďalšia výzva zostáva v oblasti otvoreného dialógu s odborníkmi, ktorí navrhujú investície do robustnejších IT štruktúr.