Tak sme sa dočkali. Tesla oficiálne predstavila modernizovanú verziu elektromobilu Model Y, ktorá je tiež známa ako „Juniper“. Stalo sa tak len deň po tom, čo na internet unikli fotografie auta bez kamufláže. Novinka prináša očakávaný facelift s mnohým vylepšeniami, ktoré sme môžeme vidieť u modernizovanej verzie Modelu 3 z roku 2023. O novinke informuje server Electrek.
Tesla minulý rok tvrdila, že facelift Modelu Y nepríde. Ako však môžete vidieť, nebola to pravda. Automobilka aktualizovala svoju čínsku webovú stránku (a ďalšie v regióne Ázie a Pacifiku), kde zverejnila hneď niekoľko zaujímavých podrobností. Nový Model Y má prerobenú kabínu, vyššiu efektivitu, lepšie zrýchlenie, ambientné osvetlenie a displeje pre pasažierov zadných sedadiel.
Tesla Model Y: Dlhší dojazd aj svižnejšie zrýchlenie
Spoločnosť uvádza, že Model Y v prevedení Long-range s pohonom všetkých štyroch kolies (AWD) a 19-palcovými kolesami ponúka dojazd približne 719 kilometrov na jedno nabitie (podľa CLTC), čo predstavuje rozdiel zhruba 30 kilometrov v porovnaní s pôvodným modelom. Pri voľbe 20-palcových kolies sa dojazd skracuje na 662 kilometrov. Verzia s pohonom zadných kolies (RWD) má dojazd 593 kilometrov na 19-palcových kolesách a 559 kilometrov na 20-palcových kolesách.
Pokiaľ ide o zrýchlenie, Long-range AWD sa dokáže vyšplhať z 0 na 100 km/h v priebehu 4,3 sekundy (predtým 4,9 sekundy), zatiaľ čo variant s RWD zvládne toto zrýchlenie za 5,9 sekundy.
Tesla Model Y: Nové svetlá a tichšia kabína
A dizajn? Exteriér vyzerá tak, ako naznačovali predošlé úniky. Predná časť pripomína Cybertruck, a to kvôli svetelnej lište, ktorá nahrádza tradičné svetlomety. Tesla tiež zúžila kapotu, čím eliminovala tzv. „duck lip“ vzhľad. Ďalšou podobnosťou so Cybertruckom je kamera umiestnená v nárazníku. Toto umiestnenie významne zlepšuje presnosť autonómneho riadenia (Autopilot) a zjednodušuje parkovanie.
Nateraz je otázne, či staršie modely bez tejto kamery dosiahnu rovnakú úroveň autonómneho riadenia.
Interiér, ako sme spomenuli, sa pýši vynovenou kabínou a displejmi pre pasažierov zadných sedadiel. Volant má opäť tvar kruhu, čo naznačuje, že Model Y nedostal tzv. steer-by-wire systém, o ktorom sa hojne špekulovalo.
Zaujímavosťou je, že Model Y nemá prepínače pre riadiace režimy (PRND). Aj smerovky sú vyriešené celkom kuriózne. Verzie určené pre jazdu po pravej strane vozovky, akú má napríklad Hongkong, disponujú malou páčkou pre smerové svetlá. Na verziách určených pre jazdu po ľavej strane cesty sa však táto páčka neobjavuje.
Späť k vylepšeniam – opomenúť nemožno ani „akustické sklo“, ktoré výrazne znižuje prienik vonkajšieho hluku do kabíny. Novinkou sú aj elektricky ovládané zadné sedadlá, ktoré možno sklopiť tlačidlom na kufri. To môže výrazne uľahčiť manipuláciu s väčšími nákladmi
Zmienené Ambientné osvetlenie LED pásmi na palubnej doske je možné prispôsobiť cez užívateľské rozhranie vozidla.
Tesla Model Y: Aké sú ceny?
Základná cena vozidla činí 263 500 juanov, čo v prepočte vychádza na necelých 35-tisíc eur. Ide o zhruba 5-percentný nárast oproti predošlej cene (249 900 juanov alebo 33-tisíc eur). Prvé dodávky na čínskom území sa očakávajú v marci tohto roku. Presný dátum sa líši v závislosti od konfigurácie a miesta odberu.
Do Austrálie by mala novinka prísť v máji. Pokiaľ ide o Európu a severoamerické trhy, tu sa na facelift bude čakať o čosi dlhšie. Pevne však veríme, že toto čakanie nepotrvá dlhšie ako do druhej polovice tohto roka.