V uliciach miest a na cestách medzi obcami môžeme naraziť na významný počet áut, ktorých majitelia neplatia povinné zmluvné poistenie (PZP). Ak takýto vodič spôsobí dopravnú nehodu, poškodení znášajú zvýšené riziko. Nielenže je ťažšie vymôcť náhradu škody, ale prípad často končí na príslušných úradoch a súdoch, ktoré sa musia vysporiadať so zložitejším konaním. Poisťovne upozorňujú, že ak neexistuje platné PZP, finančné náklady za poistné plnenie preberá Slovenská kancelária poisťovateľov, ktorá potom vymáha sumu od vinníka nehody.
Pri toľkom počte nepoistených áut stúpa objem konaní o vymáhanie peňazí. Okresné úrady musia v priebehu jedného roka spracovať desaťtisíce prípadov, čo sa s rastúcim trendom stáva takmer neudržateľným. Ďalším dôsledkom je, že poctiví motoristi sú v konečnom dôsledku ťahaní do väčších nákladov, pretože poisťovne môžu zvyšovať ceny PZP, aby vykompenzovali straty z nepoistených účastníkov premávky.
Prečo vodiči riskujú a aký je plán na nápravu
Jedným z kľúčových dôvodov, prečo niektorí majitelia nerešpektujú povinnosť mať zákonnú poistku, je nízka pokuta a nedostatočná kontrola. Sankcia síce môže dosiahnuť viac ako tri tisíc eur, no reálne ostáva vo väčšine prípadov oveľa nižšia. Pre určité skupiny vodičov je lacnejšie riskovať, že ho úrady alebo poisťovne neprichytia, ako by si mali každý rok platiť poistenie.
Ďalšou príčinou je nedokonalá evidencia motorových vozidiel. Databáza obsahuje značné množstvo áut, ktoré už reálne nejazdia, prípadne sú vyradené z premávky. Tým sa však umelo zväčšuje počet nepoistených záznamov a zhoršuje prehľad, ktoré vozidlo je skutočne aktívne a predstavuje riziko na ceste. Rezorty vnútra a dopravy spolu s ministerstvom financií preto majú cieľ presnejšie zmapovať stav registrovaných áut. Z prečistenej databázy sa tak bude dať ľahšie identifikovať, koho je naozaj nutné pokutovať.
Medzi zvažované opatrenia patrí možnosť zvyšovať pokuty a vyberať ich automatizovaným spôsobom na základe informačných systémov (napríklad prepojenie s kamerami, ktoré kontrolujú EČV). Hovorí sa aj o zefektívnení vymáhania, aby hrozba finančného postihu bola reálna a nie len formálna. S tým súvisí potreba dôsledne kontrolovať, či majiteľ auta PZP naozaj zaplatil, najmä pri úkonoch typu STK, uzatváraní kúpno-predajných zmlúv alebo pri evidencii zmien na dopravnom inšpektoráte.
Základnou zmenou je odlíšiť dlhodobo nepoistené autá, ktoré majú majitelia v prevádzke, od takých, čo sú prakticky odstavené a nemajú ambíciu znovu sa presúvať po cestách. Na vytvorenie účinného nástroja sankcií by mal prispieť nový systém, v ktorom bude jasnejšie definované, kde a ako zistiť, či vozidlo reálne jazdí.
Čo môžete spraviť ako motorista
- Skontrolujte si stav vášho PZP: Ak vás vyzvala poisťovňa alebo máte pochybnosti, radšej sa uistite, či vám poistka nevypršala.
- Pri kúpe jazdeného vozidla: Zistite, či má predchádzajúci majiteľ vyrovnané povinné poistenie. V opačnom prípade by ste sa mohli dostať k pokute vy.
- Pri predaji auta: Nezabudnite to čo najskôr ohlásiť v príslušnom registri a poisťovni, aby ste sa vyhli zodpovednosti za nepoistené auto.
- Dajte si pozor na predĺženie: Niektoré poisťovne môžu automaticky obnoviť zmluvu, no v iných prípadoch je nutné konanie z vašej strany.