Najnovšie zistenia z úradných kontrol naznačujú, že na slovenských cestách môžu jazdiť stovky tisíc áut bez platného povinného zmluvného poistenia. Tento stav sa stáva problémom najmä v prípade dopravných nehôd. Keď nepoistené vozidlo spôsobí škodu, vznikajú ťažkosti s vymáhaním nákladov, a to nielen pre poškodených vodičov, ale aj pre poisťovne a úrady, tvrdí TA3.
Okresné úrady a súdy sa musia vysporadúvať s obrovským počtom prípadov. Každoročne podľa dostupných štatistík prichádzajú tisíce podnetov, pri ktorých sa zistí, že vozidlo zapojené do nehody nebolo poistené. Tento jav sa dlhodobo neklesá, naopak, značne zaťažuje súdnu mašinériu a spôsobuje odliv finančných zdrojov, ktoré by inak plynuli z povinných poistiek.
Čo bráni efektívnemu vymáhaniu?
Jednou z príčin pretrvávajúceho stavu sú podľa odborníkov nízke alebo nedôsledne ukladané pokuty. V súčasnosti môžu byť sankcie za nepoistené vozidlo v rozmedzí od niekoľkých desiatok eur až do vyše troch tisíc eur. Rozhodnutie o presnej výške pokuty sa riadi individuálnym posúdením úradníka.
V praxi to môže znamenať, že niektorí vodiči uprednostnia riskovať pokutu pred pravidelným platením zákonnej poistky. Ak nie je postih dostatočne odstrašujúci, motivácia zabezpečiť si poistenie klesá. Navyše, ceny opráv vozidiel, a tým aj ceny poisťovní, stúpli v posledných rokoch tak, že sa majiteľom starších alebo menej využívaných áut poisťovanie môže zdať privysoké.
Zmeny a prečistenie databáz
Ministerstvo financií a príslušné orgány teraz chcú zaviesť tvrdšie pravidlá na vymáhanie zákonnej poistky. Najprv ale treba odstrániť nepresnosti v databázach registrovaných vozidiel. V evidencii sa totiž nachádzajú autá, ktoré už reálne nejazdia a len zbytočne nafukujú štatistiky. Keď sa tieto záznamy prečistia, bude možné presnejšie cieliť postihy na reálne vozidlá jazdiace po cestách bez poistenia.
Plánom je zapojiť do tohto procesu ministerstvá vnútra a dopravy, ktoré majú prístup k evidenciám o majiteľoch vozidiel. Vďaka tomu by malo byť jednoduchšie vytvárať zoznamy áut, ktoré sa pohybujú na cestách bez zákonnej poistky, a účinnejšie ich sankcionovať.
Otvorená otázka budúcnosti
Ak by sa začali naplno vyberať pokuty podľa najvyšších sadzieb, príjmy štátu z týchto sankcií by mohli byť značné. Napriek tomu však existuje názor, že vodiči si v takom prípade môžu nájsť cesty, ako sa postihu vyhnúť – od využívania menej formálnych predajov až po vyradenie auta z evidencie.
Zavedenie sprísnených opatrení preto nie je jediným riešením. Poisťovne zároveň upozorňujú, že škody spôsobené nepoisteným vozidlom nakoniec nepriamo hradia všetci poctiví platiči, a preto je nevyhnutné, aby štát konal. Nová legislatíva by tak mala dôsledne pokrývať aj postupy, ktorými sa môžu inštitúcie efektívne domôcť zaplatenia poistného alebo pokút.