Maserati, patriace do portfólia koncernu Stellantis, sa ocitlo v náročnej situácii. Kým vlani zvládlo predať vyše dvadsaťtisíc vozidiel, tento rok ich za to isté obdobie predalo len takmer o polovicu menej. Takýto prudký prepad predajov vyústil do okamžitej zmeny na najvyššej priečke – doterajší šéf automobilky Davide Grasso skončil a na jeho miesto nastúpil Santo Ficili, zároveň pôsobiaci aj ako riaditeľ Alfy Romeo. Spojenie dvoch talianskych značiek by mohlo priniesť synergie, no zároveň sa objavujú obavy, aby sa Maserati neprehlušilo vo vlastnom koncerne.
Šéf skupiny Stellantis, Carlos Tavares, otvorene priznáva, že jadrom problému nie je samotný produkt, ale skôr spôsob jeho propagácie a vysoké ceny. Maserati sa snažilo priblížiť k Ferrari, no zdá sa, že týmto krokom odradilo aj časť solventnej klientely. Odhodlanie zmeniť marketing aj cenovú politiku je preto kľúčové, ak sa značka chce dostať späť do čiernych čísel.
Chyba v marketingu, nie vo vývoji
Vedenie Stellantisu zdôrazňuje, že vozidlá Maserati majú svoje kvality – ponúkajú športové emócie, luxusný interiér a taliansku eleganciu. Problém je, že verejnosť ich často vníma len ako ďalšiu drahú alternatívu bez jasnej identity. Podľa Tavaresa by sa značka mala viac sústrediť na odkomunikovanie moderných technológií a prvkov, ktoré zlepšujú celkovú kvalitu života majiteľa auta. Kým napríklad Porsche stavia na výrazný výkon a prémiovú nemeckú spoľahlivosť, Maserati má šancu odlíšiť sa emóciami, dizajnom a bohatou históriou.
Ani to však nevyrieši fakt, že ekonomická situácia v Európe i vo svete je neistá. Konkurenčný tlak v segmente luxusných a športových automobilov navyše silnie, a to nielen z Európy či Severnej Ameriky, ale aj od čínskych výrobcov, ktorí expandujú do prémiovej triedy.
Bude mať nový šéf dosť priestoru?
Santo Ficili, ktorý preberá zodpovednosť za Maserati, musí nájsť spôsob, ako upraviť cenové nastavenie značky a zároveň zachovať jej vzácnosť. Zvažuje sa väčšie prepojenie s Alfou Romeo, čo by mohlo znížiť výrobné náklady, no prítomnosť dvoch talianskych značiek pod jednou strechou môže priniesť aj vnútornú konkurenciu. Ďalšou výzvou bude elektrifikácia modelov – v čase, keď Európa tlačí na znižovanie emisií, bude Maserati musieť prísť s vlastnými elektromobilmi alebo plug-in hybridmi, ktoré nebudú príliš znevýhodnené oproti ponukám od Porsche či Audi.
Tavares tiež pripomenul, že Maserati minulý rok vykázalo solídne zisky, kým čínski predajcovia nezačali vyžadovať zľavy. Prejavená neochota platiť vysoké čiastky za talianske vozidlá tak znamenala další pád predajov. Pokusy presmerovať sa na iné trhy neboli zatiaľ úspešné, a preto je potrebné zmeniť stratégiu.
Vyhliadky značky
Otázkou zostáva, či sa Maserati dokáže vrátiť k pôvodnej sláve ako exkluzívna športovo-luxusná značka. Konkurenčný boj je silný a zákazníci majú na výber množstvo lákadiel od Mercedesu cez BMW až po japonských konkurentov, nehovoriac o „domácom“ rivalovi Ferrari. Na druhej strane, Maserati stále môže staviť na kombináciu talianskeho dizajnu, remeselného spracovania a športovej DNA. Kľúč bude v účinnejšom marketingu, pružnejšej cenovej politike a inovatívnych technológiách, ktoré prilákajú aj mladšiu generáciu kupcov.
Nie je to prvý raz, čo Maserati čelí ťažkým časom. Značka prežila viacero finančných kríz, zmeny majiteľov i premeny automobilového trhu. Ak sa ukáže, že kroky nového vedenia prinesú želané ovocie, môže sa z talianskeho tátoša opäť stať horúci hráč v segmente luxusných vozidiel.