Slovensko môže prísť o tranzit ďalšej významnej suroviny. Doteraz sme patrili k významným hráčom pri tranzite ruského plynu smerom z východu na západ.
Zdá sa, že už čoskoro nepotečie cez naše územie ani ropa. Cez ropovod Družba tečie táto vzácna surovina cez Ukrajinu a Slovensko smerom na západ Európy. Avšak aktuálne informácie naznačujú, že Ukrajina sa chystá cez svoje územie úplne zastaviť tranzit ruskej ropy. O téme informovala tlačová agentúra SITA.
Zákaz tranzitu ropy cez Ukrajinu a Slovensko
O zákaze tranzitu ruskej ropy cez ukrajinské územie má už onedlho rozhodnúť ukrajinský parlament. Na stole je nový návrh zákona, ktorý má zakázať tranzit ropy pochádzajúcej z Ruskej federácie. Zákon predkladá skupina poslancov na čele s bývalým ukrajinským prezidentom Petrom Porošenkom.
Karel Hirman zverejnil na sociálnej sieti Facebook status, v ktorom tvrdí, že jedným z dôvodov navrhovaného zákona sú stupňujúce sa vyhrážky a nepriateľský postoj premiéra SR Roberta Fica, ale aj Orbánovej Budapešti. Hirman zároveň dodal, že hlavnou motiváciou zákazu tranzitu ruskej ropy cez Ukrajinu majú byť financie. Pre Putinov Kremeľ totižto tento tranzit predstavuje jeden z hlavných zdrojov financovania vojny. Hirman tiež uvádza, že výsledok hlasovania bude čoskoro známy, pričom tranzitom cez Ukrajinu smeruje ropa do rafinérií MOLu v Maďarsku a na Slovensku.
Česko je na tom lepšie
Hirman uviedol, že časť ruskej ropy cez Ukrajinu ešte stále tečie aj do Česka. Tam však na prelome rokov došlo k úspešnému zavŕšeniu čerpacích skúšok na kapacitne rozšírených ropovodoch TAL a IKL. Vďaka tomu sa môžu dodávky, ktoré doteraz išli cez Ukrajinu a Slovensko, presmerovať na novú trasu. Ročný objem dodávok po pôvodnej trase pritom predstavoval okolo 60 percent.
Rafinérie MOLu majú od modernizácie, ktorá prebehla v roku 2015, k dispozícii ropovod Adria, ktorý začína v Chorvátsku. Hirman ale podotkol, že MOL tento ropovod doteraz využíval len minimálne. Za problémový vníma aj dlhodobý politicko-ekonomický konflikt medzi Maďarskom a Chorvátskom. Ten sa zrodil po škandále s privatizáciou chorvátskeho koncernu INA. Privatizáciu mal na svedomí práve MOL.