Hoci sú tu s nami elektromobily už dlhé roky, vo viacerých krajinách sa im stále ktovieako nedarí. Do tejto skupiny rozhodne patrí aj Slovensko. Tunajší vodiči sú voči prechodu na elektrický pohon stále skôr skeptickí, či je vidno aj na štatistikách. Podiel elektrických vozidiel na celkovom predaji áut na Slovensku je v porovnaní s priemerom Európskej únie (EÚ) priam alarmujúco nízky. Nové údaje, na ktoré poukázal portál oPeniazoch.sk, ukazujú, že v rámci registrácií elektrických vozidiel sa naša krajina nachádza na chvoste európskeho rebríčka.
Hoci má stále ďaleko od dokonalého, tempo prechodu z tradičných spaľovákov na elektrické vozidlá sa v Európe postupne zrýchľuje. V roku 2023 bolo v rámci EÚ zaregistrovaných vyše 1,5-milióna nových elektromobilov. Z údajov Inštitútu pre stratégie a analýzy (ISA) pri Úrade vlády SR pritom vyplýva, že elektrická autá v tom roku predstavovali približne 15 percent všetkých nových registrovaných vozidiel.
Slováci elektromobily zatiaľ nechcú
Napriek rastúcemu trendu však vývoj elektromobility v jednotlivých krajinách nie je rovnomerný. Slovensko sa v tomto ukazovateli nachádza na úplnom konci spomedzi hodnotených krajín, spoločne s Chorvátskom (pod 3 percentá).
Opačný scenár možno sledovať v severských krajinách, kde je podiel elektrických vozidiel dvojnásobný oproti európskemu priemeru. Inšpiratívny podiel elektromobilov má Švédsko, kde v roku 2023 tvorili elektrické vozidlá až 39 percent všetkých nových registrácií. Nasledujú Dánsko a Fínsko, pričom absolútnym európskym lídrom v tomto smere naďalej zostáva Nórsko. Tu podiel elektromobilov presahuje pre nás nepredstaviteľných 80 percent.
Naopak, v niektorých krajinách, napríklad v Nemecku, počet registrácií elektromobilov medziročne poklesol.
Prečo je to tak?
Podstatou slabej adopcie elektrického pohonu na Slovensku nie je len skepsa či slepá dôvera v konšpirácie, podľa ktorých elektromobily nie sú o nič viac ekologické ako spaľováky. Mnohí by si aj elektromobily kúpili, no nemajú na to dostatok finančných prostriedkov.
Priemerná obstarávacia cena nového elektromobilu je stále vyššia ako pri bežných spaľovákoch, čo v kombinácii s nízkou priemernou mzdou znamená slabú dostupnosť. Problémom je potom aj slabá nabíjacia infraštruktúra. Zatiaľ čo v niektorých regiónoch (napríklad v Bratislave) je nabíjačiek relatívne dostatok, je tu mnoho oblastí, kde je nabíjačiek príliš málo alebo nula.
Pokiaľ ide o cenu nových elektromobilov, s tou by mohli pomôcť dotácie, no tie štát aktuálne neposkytuje. Elektromobily tiež u nás nemajú žiadne prevádzkové zvýhodnenia, ako napríklad bezplatné diaľnice. Možno sa ale v dohľadnej dobe dočkáme dotácii priamo od EÚ. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, podľa eurokomisárky Teresy Ribery Európska komisia (EK) aktuálne zvažuje zavedenie celoeurópskych dotácii na elektromobily, a to na základe návrhu, ktorý predložil nemecký kancelár Olaf Scholz. Konkrétne pre denník Financial Times uviedla, že EK skúma rôzne možnosti podpory nákupu elektrických vozidiel prostredníctvom tzv. harmonizovaných dotácií.
Návrh pôvodne predložil nemecký kancelár Olaf Scholz počas ekonomického fóra v Davose. Scholz vyjadril nadšenie z toho, že jeho návrh získal podporu predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej. Zdôraznil, že cieľom je nahradiť národné stimuly jednotným európskym prístupom.
Plán nemeckého kancelára nateraz nemá jasné kontúry. V minulosti však podporoval napríklad daňové úľavy pre elektromobily vyrobené na území Nemecka. Tamojšia strana CSU v rámci kampane potom navrhovala bonusy vo výške 3 600 eur.
Ribera tiež poukázala na potrebu vyhnúť sa konkurenčnému súpereniu medzi členskými štátmi, ako aj na zmysel zavedenia celoeurópskych opatrení, ktoré by rešpektovali pravidlá Svetovej obchodnej organizácie (WTO).
30-miliónov elektromobilov do roku 2030
Harmonizované dotácie by boli významnou pomocou pre dosiahnutie ambiciózneho cieľa, ktorý si EÚ vytýčila. Je ním 30-miliónov bezemisných vozidiel na európskych cestách do roku 2030.
Prečo ambiciózny? Ešte v roku 2020 bolo v EÚ registrovaných len 1,2-milióna elektrických vozidiel, čo predstavovalo 4,2 percenta z nastaveného cieľa. V súčasnosti je ich viac, no stále nie dosť – okolo 5-miliónov, čo je asi 17 percent z cieľa. Tieto údaje ukazujú, že elektromobilita síce napreduje, ale k splneniu európskych plánov bude potrebné ešte výrazné zrýchlenie rastu predaja elektrických áut.