Hoci ceny pohonných hmôt po sviatkoch zostali relatívne stabilné, situácia sa môže čoskoro zmeniť. Odborníci upozorňujú, že tankovanie sa môže predražiť, a to kvôli zvýšeniu cien ropy a novej základnej sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH), ktorá od 1. januára 2025 vzrástla z 20 na 23 percent, informuje denník Pravda.
Na prelome rokov sa cena 95-oktánového benzínu držala na úrovni 1,524 eura za liter, čo bola celkom prijateľná hladina, a to hlavne v porovnaní s cenou, ktorá bola vykázaná v auguste 2024 – vtedy presiahla 1,55 eura za liter.
Pokiaľ si ju však dáme do porovnania so susednými krajinami, zistíme, že slovenskí vodiči tankujú najdrahšie. V Maďarsku stojí liter benzínu 1,489 eura, v Poľsku 1,430 eura, v Rakúsku 1,517 eura a v Česku iba 1,415 eura.
A žiaľ, nafta je na tom veľmi podobne. Na Slovensku sa cena zastavila na 1,474 eura za liter, pričom vyššie ceny platia iba Rakúšania (1,553 eura) a Maďari (1,530 eura). Českí vodiči tankujú naftu za 1,392 eura a Poliaci za 1,448 eura.
Stále priaznivá situácia
Tieto porovnania môžu pôsobiť negatívne, no treba ozrejmiť, že súčasná situácia na slovenských čerpacích staniciach je stále priaznivejšia než v minulých rokoch. Napríklad v polovici roka 2022 presiahla cena benzínu 1,90 eura, zatiaľ čo nafta sa predávala za 1,86 eura za liter. V septembri 2023 vodiči za benzín platili vyše 1,70 eura a za naftu viac ako 1,68 eura.
Aktuálne ceny sú teda nižšie. No odborníci varujú, že táto výhoda nemusí vydržať dlho.
Ďakovať môžeme (aj) konsolidácii
Začiatkom roka 2025 vstúpil do platnosti konsolidačný balík s cieľom znížiť deficit verejných financií. Zahŕňa množstvo prísnych opatrení, predovšetkým však 23-percentnú DPH. Konkrétne táto zmena sa najvýraznejšie odrazí na cenách pohonných hmôt.
Vládny inštitút pre stratégie a analýzy už v októbri minulého roku predpovedal, že zvýšená sadzba DPH prispeje k vyššiemu podielu daní v cene palív, čo sa prejaví na konečných cenách, za ktoré tankujeme.
Analytici sú však toho názoru, že vyššie zdanenie spotreby je z ekonomického hľadiska menej škodlivé ako zdanenie príjmov. Tento argument však má výhrady, akým je napríklad fakt, že vodiči môžu začať tankovať v zahraničí, čo by znížilo domáce daňové príjmy. Je nutné podotknúť, že už v roku 2024 bol podiel daní na cene benzínu na Slovensku najvyšší v regióne V4.
Podľa analytikov iniciatívy Dáta bez pátosu sa zvýšenie DPH významne odrazí na cene benzínu – pri cene 1,26 eura za liter (bez DPH) sa po novej sadzbe zvýši cena na približne 1,56 eura za liter.
Drahé tankovanie má aj iné vysvetlenie
No ako sme spomenuli, vyššia sadzba DPH nie je jediným faktorom, ktorému „vďačíme“ za drahé tankovanie. Ceny ovplyvňuje aj vývoj na trhu s ropou. Konkrétne cena ropy Brent už prekročila hranicu 75 dolárov (72 eur) za barel (159 litrov), čo bolo výsledkom očakávaní vyššieho dopytu zo strany Číny. Hoci boli makroekonomické údaje krajiny sklamaním, obchodníci očakávajú nastavenie vládnych stimulov, ktoré by mohli stimulovať spotrebu.
Podľa Mareka Nemkyho z investičnej spoločnosti XTB rast veľkoobchodných cien palív zodpovedá vývoju cien ropy, čo sa odrazí aj na cenách na čerpacích staniciach. Analytik zároveň upozornil, že výrazný rast cien pohonných hmôt môžu ovplyvniť nepredvídateľné udalosti.
Lukáš Kovanda, hlavný ekonóm Trinity Banky, predpokladá, že ceny pohonných hmôt nestúpnu len na Slovensku, ale aj v Česku, a to v dôsledku oslabenia koruny voči doláru, ako aj rastúcich cien ropy Brent. Poukázal taktiež na plán čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga zaviesť hospodárske opatrenia, ktoré by pomohli zabezpečiť 5-percentný rast ekonomiky. Aj to by ovplyvnilo dopyt po rope a palivách.