Diaľničné známky sú nevyhnutnou potrebou pre jazdu po diaľničných komunikáciách. Preto mnohých extrémne pobúrilo, keď štát oznámil zvýšenie ich cien. Pochopiteľne, Slováci v záujme ušetriť aspoň pár desiatok eur začali ešte pred koncom minulého roka vo veľkom nakupovať 365-dňovú známku. Aj to pravdepodobne prispelo k veľmi slušnému vlaňajšiemu objemu predaja diaľničných nálepiek. Medziročne totiž stúpol o vyše 10 percent, píše denník Teraz.sk s odvolaním sa na údaje zverejnené hovorcom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Tomášom Ferenčákom.
NDS informuje, že v priebehu roku 2024 predala až 5,5-milióna diaľničných známok, čo predstavuje medziročný nárast o 11,5 percenta. Pokiaľ ide o výnosy z predaja, tie dosiahli približne 112,5-milióna eur. V tomto prípade predstavuje medziročný nárast okolo 5 percent.
Asi veľmi neprekvapí, že najvýraznejší príjem z predaja diaľničných známok spoločnosť zaznamenala v januári – vtedy dosiahli takmer 17,5-milióna eur. Druhým najštedrejším obdobím bol júl, všeobecne známy ako dovolenkový mesiac, kedy predaj diaľničných známok vygeneroval príjmy vo výške asi 11,7-milióna eur. Trojicu najúspešnejších mesiacov uzatvára február s výnosmi okolo 10,3-milióna eur.
Ktoré známky sa kupovali najviac?
Naopak, mnohých zrejme prekvapí skutočnosť, že najpredávanejšou známkou nebola 365-dňová, ktorá bola z hľadiska doby platnosti a ceny (60 eur) najvýhodnejšou alternatívou. Najväčší dopyt NDS zaznamenala pri 10-dňovej známke, ktorá predstavovala takmer polovicu všetkých predaných kusov. 365-dňová platnosť bola „až“ druhou najpreferovanejšou voľbou, predalo sa jej viac ako 1,2-milióna kusov. Tretie miesto pripadlo jednodňovej známke, ktorej sa do konca roka predalo necelých 865-tisíc kusov.
Je dosť možné, že jednodňová známka by prekonala predaj 365-dňovej známky, keby bola motoristom k dispozícii od začiatku januára 2024. Zavedená však bola oveľa neskôr, konkrétne v auguste. Naznačujú to aj slová NDS, podľa ktorých jednodňová známka vyhovuje potrebám veľkej časti motoristov.
Ceny stúpli, motoristi nie sú nadšení
Otázkou je, či sa rastový trend podarí NBS udržať aj v tomto roku. Ako sme spomenuli, od januára 2025 vstúpil do platnosti nový cenník, ktorý priniesol zdraženie troch zo štyroch typov diaľničných známok. Najvýraznejšie stúpla cena 365-dňovej známky, a to o 50 percent, teda zo 60 eur na 90 eur. 30-dňová známka zdražela na 17,10 eura, 1-dňová známka na 8,10 eura. Smerom nadol sa zmenila len cena 10-dňovej známky, ktorá po novom stojí 10,80 eura.
Pokiaľ vás nové ceny pobúrili, verte, že v tom nie ste sami. Rozhodne vám ale neodporúčame aplikovať praktiku niektorých motoristov, ktorí jednoducho odmietajú zaplatiť vyššie ceny a po diaľniciach sa premávajú bez platnej známky. Ide totiž o prečin, za ktorý hrozí pokuta vo výške 100 až 200 eur.
Pokiaľ ju zaplatíte v kratšej lehote, resp. do 15 dní, suma sa zastropuje na 100 eur. Taktiež je nutné spomenúť, že na Slovensku platí pravidlo, že vodič môže byť za tento priestupok pokutovaný iba raz za obdobie medzi jeho spáchaním a oznámením. Toto opatrenie zabraňuje tomu, aby vodiči dostali viac pokút za rovnaký priestupok.
Pokiaľ chcete využívať výhody diaľničných komunikácií, musíte mať zakúpenú diaľničnú známku. Neodporúčame vám ani nasledovať rady internetových „odborníkov“, ktorí si myslia, že pokute sa možno vyhnúť zakrytím tabuľky s EČV. Kontrolné kamery na diaľniciach sú totiž vybavené technológiou rozpoznávania evidenčných čísel. V prípade, že určitú tabuľku nedokážu identifikovať, zhotovia záznam, ktorý následne ide na analýzu odborníkom. Tí skôr či neskôr odhalia ako dané vozidlo, tak aj jeho majiteľa. Potom už je postup jednoduchý – pokiaľ k autu nie je priradená diaľničná známka, jeho majiteľovi príde pokuta.