Na rôznych webových portáloch, vrátane toho nášho, môžete nájsť správy o tom, že elektromobilom sa aktuálne ktovieako nedarí. To ale nie vždy neznamená, že ich predaj stagnuje či dokonca klesá. Jednoducho len nedosahujú takých čísel, aké by boli potrebné, a to najmä v rámci európskeho trhu. No ako je na tom globálny trh? Je situácia naozaj zlá?
Nová správa spoločnosti Rho Motion, na ktorú upozornil server Electrek, tvrdí, že nie. V roku 2024 sa malo malo predať o 3,5-milióna viac elektromobilov ako v roku predtým. Tento nárast je tiež silnejší než zvýšenie objemu predaja o 3,2-milióna kusov medzi rokmi 2022 a 2023. To znamená, že sa zvyšuje nielen počet predaných elektrických vozidiel, ale aj ich tempo rastu.
Predaj elektromobilov neklesá ani nespomaľuje
V priebehu minulého roku sa objavilo viacero politických, mediálnych, ale aj priemyselných vyhlásení, ktoré tvrdili, že predaj elektromobilov upadá. Často sa však tieto správy neopierali o legitímne dáta. Správa od Rho Motion potvrdzuje, že predaj elektrického pohonu silno rastie.
Objavili sa informácie, že predaj klesol, teda že v roku 2024 kupovalo elektromobily menej ľudí ako predtým. Teraz sa však zdajú byť nepravdivé. Podľa údajov Rho Motion predaj elektromobilov v roku 2024 stúpol a dokonca dosiahol rekordné čísla vo všetkých regiónoch sveta. Výnimkou bola Európa, kde predaj klesol o 3 percentá.
Najväčší nárast zaznamenala Čína, konkrétne o 40 percent. Nasledovala Severná Amerika s 9 percentami, zatiaľ čo zvyšok sveta vykázal rast o 27 percent. Pokles na európskom trhu mal byť spôsobený najmä tým, že Nemecko, najväčší európsky trh z hľadiska automobilov, ukončilo koncom roka 2023 dotácie na elektromobily.
Globálny rast však neznamená, že sa všetkým automobilkám vlani darilo. Svoje by o tom vedela povedať napríklad Tesla, ktorá zaznamenala prvý pokles predaja od roku 2011. No na druhú stranu, jej situácia neodráža znížený záujem o elektromobily – odráža skôr stagnáciu modelov Tesla a kroky jej generálneho riaditeľa Elona Muska, ktorý údajne zanedbal pôvodné ciele automobilky a nadviazal spojenectvá s odporcami elektromobilov.
Pravdou vraj nie sú ani informácie o tom, že rast predaja elektrického pohonu spomalil. Rho Motion tvrdí, že v roku 2024 sa predalo 17,1-milióna čisto elektrických vozidiel a plug-in hybridov, zatiaľ čo v roku 2023 to bolo 13,6-milióna v roku 2022 len 10,4-milióna. Rozdiel medzi predajmi tak bol v roku 2023 okolo 3,2-milióna a v roku 2024 až 3,5-milióna kusov.
Stojí za zmienku, že používanie percentuálnych údajov môže byť zavádzajúce. Percentuálny nárast predaja elektromobilov bol v roku 2023 na úrovni 31 percent, zatiaľ čo v roku 2024 dosiahol 25 percent. Keď sa však pozrieme na reálne čísla, vidíme, že skutočný rast predaja bol v roku 2024 vyšší.
Informácie Rho Motion ďalej poukazujú na skutočnosť, že čo naozaj klesá, je predaj vozidiel so spaľovacími motormi. Ich globálny predaj dosiahol vrchol v roku 2017, odvtedy klesol približne o tretinu. Je pritom vysoko pravdepodobné, že sa tento trend nezmení, nakoľko rast predaja vozidiel budú čoraz viac ťahať elektromobily.
Každá informácia má následky
Neúplné či priam nepravdivé informácie o stave elektromobility môžu mať (a aj majú) reálne dopady. Už ovplyvnili plány výrobcov aj vlád, čo v nejednom prípade viedlo k znižovaniu cieľov v tejto oblasti. Negatívne tiež ovplyvňujú vnímanie verejnosti, čo môže priamo vplývať na dopyt a spôsobiť tak skutočné spomalenie segmentu.
Rýchlejší prechod k EV je však nevyhnutný, ak chceme dosiahnuť klimatické ciele a zlepšiť zdravie populácie. Spaľovacie motory prispievajú k znečisteniu ovzdušia, čo spôsobuje vážne zdravotné problémy a podporuje klimatickú krízu.
Budúcnosť elektromobilov v EÚ
Na území Európskej únie (EÚ) si elektromobily aktuálne prechádzajú neľahkým obdobím. Aj tu však sú nevyhnutné. Blok totiž plánuje už od roku 2035 zakázať predaj vozidiel so spaľovacím motorom. Viaceré automobilky a vlády požiadali Európsku komisiu (EK), aby podnikla skoršiu revíziu plánovaného zákazu, tá však ich návrhy zmietla zo stola.
Viceprezidentka Roxana Minzatu potvrdila, že časový harmonogram revízie ostáva nezmenený, a teda by k nej malo dôjsť až v roku 2026. Tiež ozrejmila, že harmonogram je nastavený tak, aby poskytol stabilitu všetkým hráčom v odvetví, od výrobcov cez dodávateľov až po investorov. Zákaz v aktuálnom nastavení, čiže s plánovaným štartom účinnosti v roku 2035, podľa viceprezidentky ponúka dostatok času na spravodlivú transformáciu a zároveň udržuje tlak na plnenie klimatických cieľov.
Výrobcovia upozorňujú na znižujúci sa dopyt, vysoké náklady na vývoj nových elektrických vozidiel, ako aj na neistotu ohľadom syntetických palív. Z geografického hľadiska sa najviac oháňa Taliansko, ktorého minister priemyslu Adolfo Urso vyhlásil, že odklad prehodnotenia pravidiel môže viesť k vážnym hospodárskym problémom, vrátane straty pracovných miest.
Prezidentka Európskej komisie Ursula von der Leyenová však pred časom oznámila, že v januári 2025 odštartuje „Strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu v Európe“. Prvé stretnutia medzi zástupcami priemyslu, vlád a ďalších zainteresovaných strán by mohli priniesť nové návrhy na riešenie aktuálnych problémov. Zatiaľ však nie je jasné, či tento dialóg povedie k konkrétnym zmenám alebo zostane len na úrovni politických deklarácií.