Podľa navrhovaných úprav by sa vodiči nemuseli v stanovených intervaloch podrobovať lekárskym prehliadkam, ako je to bežné pri určitých druhoch vodičských oprávnení a vo vyšších vekových kategóriách.
Pri súčasnom modeli môžu lekárske prehliadky prebehnúť raz za niekoľko rokov, čo nezohľadňuje možné rýchle zmeny zdravotného stavu. Prechod na individuálnu zodpovednosť by teda mohol zvýšiť bezpečnosť na cestách, ak budú vodiči poctivo zvažovať svoju spôsobilosť.
Nový dotazník a úloha členských štátov
Vodiči by pri predĺžení vodičského preukazu vypĺňali zdravotný dotazník, ktorý by mal pokrývať kľúčové oblasti možných problémov – od ťažkostí so zrakom cez srdcovo-cievne ťažkosti až po psychické poruchy či epilepsiu. Takýto formulár by mohol do istej miery nahradiť osobné prehliadky, keďže mnohé zdravotné ochorenia by vodič deklaroval sám. Čo teda prinesie nový systém?
- Sebahodnotenie: Vodič si sám posúdi, či má naďalej dostatočnú fyzickú a psychickú kondíciu, aby bezpečne šoféroval.
- Nepretržitú ostražitosť: Ak sa u niekoho objaví náhle zhoršenie zraku či iné ochorenie, vodič by mal zodpovedne obmedziť alebo prerušiť jazdenie a vyhľadať lekársku konzultáciu.
- Aktívny prístup k vlastnému zdraviu: Ľudia by mali oveľa pozornejšie vnímať varovné signály organizmu, čo môže viesť k rýchlejšiemu odhaleniu vážnych ochorení, ktoré by inak medzi dvoma kontrolami ostali nepovšimnuté.
Zároveň sa počíta s tým, že ak niektoré štáty budú naďalej chcieť kontrolovať vodičov vo vyššom veku prostredníctvom individuálnych prehliadok, môžu tento model zachovať. Pre Slovensko by to znamenalo možnosť ponechať dnešné pravidlá napríklad pre dôchodcov, zatiaľ čo stredná a mladšia veková skupina by prešla na systém sebahodnotenia.
Väčšia voľnosť bez povinných kontrol by mohla znížiť administratívnu záťaž lekárov a odbremeniť vodičov od čakania. Otvára sa však otázka, či všetci motoristi budú k takýmto požiadavkám pristupovať zodpovedne. Ak časť z nich ignoruje vážne príznaky, môžu naďalej ohrozovať seba i ostatných. Práve preto sa v návrhu počíta s masívnejšou informačnou kampaňou na tému zdravotného stavu a jeho vplyvu na šoférovanie.
Nádej na lepšiu bezpečnosť na cestách
Zástancovia nových pravidiel veria, že takýto flexibilný prístup môže priniesť zníženie nehôd spôsobených náhlymi zdravotnými príhodami. Napríklad ak by vodič pociťoval silnú migrénu, alebo by sa mu rapídne zhoršil zrak, nemusel by čakať, kým mu to diagnostikuje lekár pri povinnej prehliadke. Namiesto toho by mal prebrať zodpovednosť a dočasne jazdu obmedziť, kým sa stav nezlepší alebo sa nepotvrdí, že je opäť schopný viesť vozidlo.
Ak by teda na Slovensku prestal platiť plošný model lekárskych kontrol, vodiči by síce mali väčšiu slobodu, no aj zvýšenú zodpovednosť. Niektorí odborníci upozorňujú, že pre trvalé udržanie bezpečnosti bude kľúčová kvalitná osveta a mechanizmy, ktoré postihnú tých vodičov, ktorí napriek zdravotným problémom budú naďalej šoférovať.
Čo bude ďalej
Konečná podoba návrhu bude závisieť od toho, či ju členské štáty EÚ schvália a aké detaily budú implementované do národných legislatív. Ak by došlo k definitívnemu prijatiu, Slovensko by mohlo prispôsobiť svoje pravidlá tak, aby zachovalo existujúce kontroly pre isté špecifické skupiny (napríklad profesionálnych vodičov kamiónov, autobusov či taxíkov), zatiaľ čo rekreační motoristi by sa riadili novým systémom.
Takýto odklon od roky zaužívaného systému by predstavoval výrazný posun v dôvere voči vodičom. Ukáže sa, či prinesie zlepšenie bezpečnosti, alebo či spôsobí komplikácie, ak vodiči podcenia svoje zdravotné problémy.