Nový zákon, ktorý bol schválený na jar, zavádza viacero pozitívnych zmien pre bežných spotrebiteľov. Jednou z najvýznamnejších je dlhšia doba na vrátenie tovaru. Ak si človek niečo kúpi počas nevyžiadaných predajných akcií či pri domácej návšteve obchodného zástupcu, môže od zmluvy odstúpiť až do 30 dní. Toto opatrenie reaguje na doterajšie situácie, keď zákazníci po nákupoch pod tlakom reklamných prezentácií často oľutovali unáhlené rozhodnutie, no pôvodná 14-dňová lehota im neumožňovala dostatočný čas na rozmyslenie.
Nová právna úprava tiež posilňuje ochranu ľudí pred umelými zľavami. V niektorých prípadoch predajcovia počas akcií predtým zdvihli ceny, aby vyvolali dojem väčšej zľavy. Po novom sú takéto manipulatívne praktiky prísne postihované a predajcovia majú povinnosť prezentovať reálne cenové zvýhodnenie.
Prísnejšie pravidlá v online svete a „druhá šanca“ pre obchodníkov
Online obchodovanie podlieha sprísneným podmienkam, ktoré majú zamedziť klamlivým recenziám či dvojakej kvalite produktov pod rovnakým názvom. Prevádzkovatelia e-shopov musia uvádzať pravdivé a overené informácie, inak riskujú prísne sankcie od kontrolných orgánov. Znamená to napríklad, že sa skončí prax, pri ktorej sa výrobky s rovnakým označením a balením líšili receptúrou v rôznych krajinách.
Zároveň platí pre predajcov nový „mechanizmus druhej šance“ – ak sa dopustia protiprávneho konania, majú priestor situáciu rýchlo napraviť a poškodeným zákazníkom poskytnúť kompenzáciu. Ak to urobia, môžu sa vyhnúť vysokým pokutám. Týmto postupom sa urýchľuje riešenie sporov, kedy už spotrebitelia nemusia čakať na komplikované kontroly či zdĺhavé súdne spory.
Nové pravidlá zavedené v Slovenskej republike prinášajú pestrejšie možnosti ochrany a lepšiu kontrolu nad nákupom. Dlhšia lehota na odstúpenie od zmluvy zaistí, že sa zákazník neunáhli pri domácej prezentácii či reklame na internete. Zároveň koniec praktík s nadsadenými cenami znamená reálnejšie zľavy a vyššiu dôveru v e-shopy i kamenné predajne. Zmenený prístup dáva obchodníkom priestor na dobrovoľnú nápravu a vyjasnenie nedorozumení bez zbytočných byrokratických komplikácií. Pre kupujúcich to je predovšetkým istota, že chystané alebo realizované nákupy budú prebiehať za férových podmienok.