NVIDIA má dôležité oznámenie pre všetkých milovníkov kvalitnej grafiky. Predstavila totiž novú generáciu grafických čipov (GPU), menovite GeForce RTX 50, a to ako pre stolné PC, tak aj pre notebooky. Ich kapacity pritom neocenia len hráči, ale aj tvorcovia a vývojári. Spoločnosť priblížila výbavu všetkých nových modelov v tlačovej správe obdržanej našou redakciou.
Séria GeForce RTX 50 je poháňaná špičkovou architektúrou NVIDIA Blackwell. Používa tiež jadrá Tensor piatej generácie a jadrá RT štvrtej generácie, ktoré prinášajú výrazný posun v oblasti vykresľovania riadeného umelou inteligenciou (AI), vrátane neurónových shaderov, digitálnych ľudských technológií, geometrie a osvetlenia.
Jensen Huang, zakladateľ a generálny riaditeľ NVIDIA, ozrejmil, že spojením neurónového vykresľovania riadeného AI a ray-tracingu predstavuje Blackwell najvýznamnejšiu inováciu v oblasti PC grafiky od okamihu spred 25 rokov, kedy bolo predstavené programovateľné tieňovanie.
Špičkovým, respektíve najvyšším modelom z novej série, je karta GeForce RTX 5090. Ide o doposiaľ najrýchlejšiu grafickú kartu z triedy RTX, nakoľko obsahuje až 92-miliárd tranzistorov, ktoré poskytujú výpočtový výkon vyše 3 352-biliónov AI operácií za sekundu (TOPS). Architektúra Blackwell tak v kombinácii s technológiou DLSS 4 predstavuje až dvojnásobne vyššie kapacity v porovnaní s predošlou generáciou – GeForce RTX 4090.
Pokiaľ ide o notebooky, Blackwell prichádza so všetkými funkciami desktopových modelov. Dokonca pribaľuje aj významné vylepšenia, vrátane mimoriadnych grafických možností a prvotriednej efektivity. Blackwell za pomoci technológie NVIDIA Max-Q dokáže predĺžiť výdrž batérie až o 40 percent, pričom umožňuje vznik ultra tenkých a ľahkých herných notebookov s elegantným dizajnom, avšak priam beštiálnym výkonom.
NVIDIA DLSS 4: Gigantický skok vpred
Technológia DLSS 4 prichádza spoločne s funkciou Multi Frame Generation, ktorá navyšuje snímkovaciu frekvenciu, teda počet snímok za sekundu (FPS), tým, že za využitia AI dokáže vygenerovať až trojicu snímok na jeden vykresľovaný. Pracuje v spojení so súpravou technológií DLSS, výsledkom čoho je až 8-násobne vyšší výkon oproti tradičnému vykresľovaniu, a to pri zachovaní bleskovej odozvy, ktorú zabezpečuje technológia NVIDIA Reflex.
DLSS 4 taktiež predstavuje vôbec prvú aplikáciu architektúry transformačného modelu v reálnom čase. Modely DLSS Ray Reconstruction a Super Resolution sú založené na transformátoroch, pričom využívajú 2-násobne viac parametrov a 4-násobne viac výpočtov, čo vedie k lepšej stabilite, miernejšiemu ghostingu, ostrejším detailom a vylepšenému anti-aliasingu v herných scénach.
Je nutné podotknúť, že technológiu DLSS 4 nebudú okamžite podporovať všetky hry. V deň uvedenia na trh bude dostupná v približne 75 hrách a aplikáciách.
Pokiaľ ide o NVIDIA Reflex, druhý generácia prináša inovatívnu techniku Frame Warp, ktorá znižuje odozvu v hrách tým, že aktualizuje vykresľovanú snímku tesne pred jej odoslaním na displej, a to na základe najnovšieho výstupu z myši. Podľa údajov spoločnosti dokáže NVIDIA Reflex 2 znížiť odozvu až o 75 percent, čo hráčom s najnovšími grafikami ponúka obrovskú konkurenčnú výhodu, a to najmä v tituloch, ktoré si vyžadujú bleskurýchle reakcie.
AI v shaderoch
Ako sme spomenuli, NVIDIA pred 25 rokmi predstavila programovateľné shadery, čím vybudovala silné základy pre viac ako dve desaťročia grafických inovácií – od pixel shadingu cez compute shading až po ray-tracing v reálnom čase.
S nástupom série GeForce RTX 50 prináša spoločnosť RTX Neural Shaders, ktoré obohacujú programovateľné tieňovanie o malé siete AI, čím sa v hrách odomknú materiály, osvetlenie a ďalšie grafické prvky, ktoré nielenže budú vykresľované v reálnom čase, ale taktiež budú filmovej kvality.
Ako možno tušíte, jednou z najnáročnejších grafických úloh je vykresľovanie herných postáv v reálnom čase. Ľudia sú totiž náchylní všímať si u digitálnych postavách aj tie najdrobnejšie chyby alebo artefakty. NVIDIA si je toho plne vedomá, preto prináša technológiu RTX Neural Faces, ktorá berie ako vstup jednoduchú rastrovanú tvár a dáta o 3D pozícii. Následne vstupuje do hry AI, ktorá na základe tohto údaju dokáže v reálnom čase vykresliť temporálne stabilnú, detailnú digitálnu tvár.
RTX Neural Faces dopĺňajú nové technológie RTX pre ray-tracing vlasov a kože. Spolu so systémom RTX Mega Geometry, ktorý umožňuje použitie až stonásobku ray-tracingových trojuholníkov v scéne, ide o obrovský skok v realizme herných postáv a prostredí.
Najviac AI TOPS v odvetví
Grafické karty GeForce RTX 50 prinášajú absolútne najvyšší počet AI TOPS v odvetví, čo okrem iného (a uvedeného) umožňuje poháňanie autonómnych herných postáv súbežne s vykresľovaním hry.
Spoločnosť predstavila novú súpravu technológií v rámci NVIDIA ACE, ktoré umožňujú herným postavám vnímať, plánovať a konať v ako ľudskí hráči. Autonómne postavy, ktoré ACE poháňa, sú integrované do hier PUBG: BATTLEGROUNDS, pripravovanej simulácie života InZOI, ako aj do titulu MIR5.
Pokiaľ ide o PUBG, spoločníci poháňaní technológiou NVIDIA ACE dokážu plánovať a vykonávať strategické akcie, ako aj dynamicky spolupracovať s ľudskými hráčmi, aby prežili.
Ešte silnejší vplyv AI
Nové grafické karty sa v nemalej miere opierajú aj o veľké jazykové modely (LLM), generovanie obrazu, vkladanie modelov pre RAG (retrieval-augmented generation), extrakciu PDF a počítačové videnie Opomenúť tiež nemožno mikroslužby NIM, ktoré obsahujú všetky potrebné komponenty pre stabilnú a svižnú prevádzku AI na počítačoch. Sú tiež optimalizované pre nasadenie na všetkých grafických kartách spoločnosti.
NVIDIA predstaví, ako môžu nadšenci a vývojári s grafickými kartami RTX používať zmienené mirkoslužby k tvorbe AI agentov a asistentov. Taktiež chystá uvoľnenie zástupu mikroslužieb NVIDIA NIM a AI Blueprints pre RTX AI PC od špičkových vývojárov modelov, ako sú Black Forest Labs, Meta, Mistral a Stability.AI.
V tomto smere predstavila projekt R2X, teda PC avatara s podporou videnia, ktorý dokáže používateľovi sprostredkovať kľúčové informácie a pomôcť s desktopovými aplikáciami či videkonferenčnými hovormi. Zvládne aj čítanie, vytváranie súhrnov dokumentov a ďalšie prínosné úkony.
A stále nekončíme. Karty GeForce RTX 50 taktiež zvyšujú výkon kreatívnych pracovných postupov. Ide o prvé karty určené pre spotrebiteľský trh, ktoré podporujú presnosť FP4, čo znamená až dvojnásobne vyšší výkon v rámci generovania obrazov AI pre modely, ako je napríklad FLUX. Generatívnym modelom to umožňuje lokálnu prevádzku s nižšími nárokmi na pamäť, presnejšie v porovnaní s hardvérom predošlej generácie.
Na záver ešte spomenieme aplikáciu NVIDIA Broadcast, ktorá sa dočkala rozšírenia o dve betaverzie funkcií pre živé vysielanie s podporou AI: Studio Voice, ktorá vylepšuje zvuk z mikrofónu, a Virtual Key Light, ktorá vylepšuje osvetlenie tváre pre kvalitnejšie živé prenosy. V tomto smere treba spomenúť najnovší počin spoločnosti Streamlabs, ktorá predstavila inteligentného streamingového asistenta poháňaného technológiami NVIDIA ACE a Inworld AI. Klasifikovať ho možno ako spolumoderátora, producenta a technického asistenta pre vylepšenie streamov.
NVIDIA GeForce RTX 50: Dostupnosť a ceny
- GeForce RTX 5090 s výkonom 3 352 AI TOPS bude dostupná pre majiteľov stolných PC od 30. januára za 2 389 eur;
- GeForce RTX 5080 s výkonom 1 801 AI TOPS bude dostupná pre majiteľov stolných PC od 30. januára za 1 199 eur;
- GeForce RTX 5070 Ti s výkonom 1 406 AI TOPS debutuje v priebehu februára s cenou 899 eur;
- GeForce RTX 5070 s výkonom 988 AI TOPS debutuje v priebehu februára s cenou 659 eur.
Pokiaľ ide o notebooky, prvé modely s GeForce RTX 5090, RTX 5080 a RTX 5070 Ti Laptop budú k dispozícii od marca, zatiaľ čo modely s verziou RTX 5070 Laptop budú dostupné od apríla. Ponúknu ich viaceré popredné značky ako Acer, ASUS, Dell, GIGABYTE, HP, Lenovo, MECHREVO, MSI a Razer.