Tesla nedávno predstavila modernizovanú verziu obľúbeného elektromobilu Model Y. Pýši sa pritom nielen sviežim dizajnom, ale aj lákavou súpravou technických parametrov a slušnými jazdnými vlastnosťami. Ako informuje server Electrek, vozidlo sa aktuálne dostáva do oficiálneho predaja v Severnej Amerike a Európe. Zaujímavosťou je, že zákazníci si môžu objednať ako novú verziu, tak aj starší variant tohto najpredávanejšieho elektrického SUV. Tento „dvojitý“ prístup je v prípade Tesly unikátny.
Modernizovaná verzia Modelu Y bola pôvodne predstavená pred dvomi týždňami v Číne. Automobilka však takmer okamžite začala prijímať objednávky aj na iných trhoch. Možnosť výberu medzi staršou a novou verziou pritom sprístupnila iba Európe a Severnej Amerike.
Keď si otvoríte online konfigurátor, môžete si všimnúť, že na výber máte až z piatich verzií, a to:
- Tesla Model Y Rear-Wheel Drive za 36 990 eur
- Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive za 39 990 eur
- Tesla Model Y Long Range All-Wheel Drive za 24 990 eur
- Tesla Model Y Performance All-Wheel Drive za 48 990 eur
- New Model Y Long Range All-Wheel Drive za 50 990 eur
Ktorý Model Y sa oplatí viac?
Odpoveď na túto otázku je celkom jednoduchá. Ak chcete elektromobil za dostupnejšiu cenu, pričom vám nevadí obetovať nejaké tie novšie technológie a vyššie kapacity, viac vám ulahodí starší Model Y. Ak chcete to najlepšie z najlepšieho, nový Model Y je jasnou voľbou.
Čo sa týka dojazdu, originálna Tesla Model Y ponúka dojazd 445 až 606 kilometrov, pri novom prevedení možno rátať s dojazdom od 487 do 514 kilometrov. V prípade nového modelu však ide len o odhad.
Výraznejších rozdielov si všimneme v interiéri. Pôvodný model má predné sedadlá s elektrickým sklápaním a vyhrievaním, zatiaľ čo zadné sedadlá sa sklápajú manuálne. Tiež však majú vyhrievanie. Novinka k prednému radu prihadzuje odvetrávanie a k zadnému radu elektrické sklápanie a 8-palcový displej.
Pôvodný model má prvú generáciu odpruženia a izolácie hluku, nový model používa druhú generáciu. Má tiež o jednu kameru viac (osem kamier namiesto siedmich. Opomenúť potom nemožno ani zrýchlenie. Long-range AWD sa dokáže vyšplhať z 0 na 100 km/h v priebehu 4,3 sekundy (predtým 4,9 sekundy).
Všetky dôležité rozdiely nájdete v nasledovnej tabuľke:
Funkcia | Model Y (starší) | Nový Model Y (Launch Series) |
---|
Cena po odpočítaní úspor | od 36 990 eur (dostupné ihneď) | 50 990 eur (dostupné od marca) |
Varianty | Long Range RWD, Long Range AWD, Performance AWD | Launch Series Long Range AWD |
Dojazd (odhad EPA) | 445 až 606 kilometrov | 487 až 514 kilometrov |
Sedadlá | Prvý rad: elektrické sklápacie, vyhrievané Druhý rad: manuálne sklápacie, vyhrievané | Prvý rad: elektrické sklápacie, vyhrievané a odvetrávané Druhý rad: elektrické sklápacie, vyhrievané |
Displeje | 15,4″ predný dotykový displej | 15,4″ predný + 8″ zadný displej |
Komfort jazdy | Prvá generácia odpruženia a izolácie hluku | Druhá generácia odpruženia a izolácie hluku |
Kamery | 7 vonkajších kamier | 8 vonkajších kamier (vrátane novej prednej kamery) |
Zvukový systém | 7 až 13 reproduktorov v závislosti od verzie | 15 reproduktorov, subwoofer |
Trunk (kufor) | Elektrické otváranie | Bezdotykové otváranie |
Interiér | Drevené prvky, základné osvetlenie | Prémiové textílie, obvodové osvetlenie |
Klimatizácia | Manuálne odvetrávanie druhého radu | Automatické odvetrávanie oboch radov |
Nový Model Y Launch Series sa vyznačuje špeciálnymi detailmi, ako sú Premium Textil Trim a Vegan Suede for Black Interior. Táto verzia je dostupná v štyroch farbách
- Stealth Grey
- Pearl White Multi-Coat
- Ultra Red
- Quicksilver
Dobrou správou je, že sú zahrnuté v základnej cene. Farba Glacier Blue, ktorá sa predáva v Číne, v Európe zatiaľ dostupná nie je.
Rozdielny je aj dizajn
Exteriér vyzerá tak, ako naznačovali mnohé dávnejšie úniky. Predná časť pripomína Cybertruck, a to kvôli svetelnej lište, ktorá nahrádza tradičné svetlomety. Tesla tiež zúžila kapotu, čím eliminovala tzv. duck lip vzhľad. Ďalšou podobnosťou so Cybertruckom je kamera umiestnená v nárazníku. Toto umiestnenie významne zlepšuje presnosť autonómneho riadenia (Autopilot) a zjednodušuje parkovanie.
Zaujímavosťou je, že Model Y nemá prepínače pre riadiace režimy (PRND). Aj smerovky sú vyriešené celkom kuriózne. Verzie určené pre jazdu po pravej strane vozovky, akú má napríklad Hongkong, disponujú malou páčkou pre smerové svetlá. Na verziách určených pre jazdu po ľavej strane cesty sa však táto páčka neobjavuje.