Ceny pohonných hmôt raz klesajú, inokedy stúpajú. Niektorí motoristi ale za benzín platia zbytočne viac. Na tému upozornil portál Auto Trendy. Kupovať prémiové palivo nie je vždy výhodné.
Po prémiovom palive siaha čoraz viac vodičov. Pretože dúfajú, že ich vozidlo bude mať vďaka tomu vyšší výkon, dlhšiu životnosť a motor bude viac chránený. Experti ale upozorňujú, že nie každé auto takýto prémivoý benzín skutočne potrebuje.
Prémiový benzín nie je vždy výhoda
Ak tankujete prémiový benzín, ročne môžete zaplatiť až o 300 eur viac. Toto ale nie je vždy nutné. Čerpacie stanice majú na výber z rôznych druhov palív a my sme sa pozreli na to, kedy je vhodné siahnuť po tom najdrahšom a kedy nie.
Ako uvádza portál Auto Trendy, mnoho vodičov si myslí, že vyššie oktánové číslo automaticky znamená aj vyšší výkon motora. Oktánové číslo ale určuje odolnosť paliva proti samovznieteniu pri kompresii vo valci motora. Ide o jednu z kľúčových vlastností pri vysokovýkonných motoroch, ktoré majú vyšší kompresný pomer. Ak ale jazdíte bežne, napríklad v mestských podmienkach, benzín s vyšším oktánovým číslo nie je potrebný. 95-oktánový benzín je úplne postačujúci a navyše zaň ušetríte. Podľa expertov je tankovanie 100-oktánového benzínu do bežného auta stratou peňazí.
Ochrana pred detonačným horením
Vysokooktánové palivo účinne bráni detonačnému horeniu, ktoré môže poškodiť motor. Tento jav nastáva vtedy, keď sa palivová zmes vznieti predčasne, to znamená pred správnym okamihom zapálenia sviečkou. V tomto prípade hrozí, že sa na vozidle poškodia ventily alebo piesty. Napriek tomu, že vysokooktánové palivo toto riziko poškodenia eliminuje, platí to len pri motoroch, ktoré sú preň skonštruované.
Bežné motory disponujú vlastnými ochrannými mechanizmami proti detonačnému horeniu. Majú napríklad špeciálne snímače alebo sa toto riziko minimalizuje prostredníctvom riadiacej elektroniky. Ako sme teda naznačili, investícia do drahšieho paliva, ak nie je nutná, pretože nepredstavuje žiadnu dodatočnú ochranu pred poškodením motora alebo iných súčastí motorového vozidla.
Kedy tankovať prémiový benzín?
100-oktánový benzín obsahuje väčšie množstvo aditív, ktoré pomáhajú udržiavať motor čistý a zároveň chránia palivový systém. Aditíva napríklad chránia palivový systém pred koróziou alebo znižujú tvorbu usadenín v spaľovacej komore. Taktiež lepšie čistia vstrekovače a ponúkajú stabilnejšie spaľovanie pri vysokom zaťažení. Podľa odborníkov ale aditíva obsahuje aj lacnejší benzín, ktorý zaručí bezproblémový chod motora. Bežnému používateľovi, preto prémiový benzín neprinesie až tak veľa výhod, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Existujú však vodiči, ktorým sa 100-oktánový benzín oplatí tankovať. Je to vtedy, ak máte športové vozidlo alebo auto s vysokým výkonom. Po tomto benzíne siahnite aj vtedy, ak ho odporúča priamo výrobca. Hodí sa vám, ak často jazdíte na plný výkon, či už po diaľniciach alebo sa venujete športovej jazde. 100-oktánový benzín bude pre vaše vozidlo prínosom aj v prípade, ak pri bežnom benzíne váš motor vykazuje známky klepania. Na záver je rada jednoduchá – tankujete také palivo, aké odporúča výrobca pre konkrétny model vozidla. Niektorí výrobcovia totižto vyslovene odporúčajú palivo s vyšším oktánovým číslom.
O koľko zaplatíte viac?
Ako sme naznačili v úvode, ak tankujete bežné palivo, ročne môžete ušetriť slušnú sumu. Pri priemernej spotrebe 7 litrov na 100 km a ročnom nájazde 15 000 sa rozdiel v cene pohybuje od 250 do 300 eur. Tieto ušetrené peniaze potom môžete investovať na zveľadenie svojho motorového vozidla, prípadne ich využiť úplne inak. Ide o sumu, ktorá na konci roka rozhodne poteší nejedného vodiča.