Problémy so Všeobecnou zdravotnou poisťovňou (VšZP) nateraz nemajú konca. Len pár dní po tom, čo sa stala terčom rozsiahleho kybernetického útoku, začali poistenci hlásiť problémy s elektronickými službami, ktoré mali ovplyvniť aj proces vydávanie liekov v lekárňach. Upozornil na to portál Živé.sk.
Podľa jedného klienta lekárne neboli schopné vydať lieky na predpis niekoľko hodín. Pracovníčka mu oznámila len toľko, že VšZP eviduje výpadok a že nemá inú možnosť, než počkať. Spýtal sa, či mu bude vydaný liek v prípade, že donesie papierový recept. Odpoveď však bola negatívna – aj na to je totiž potrebné spojenie s poisťovňou. S redakciou Živé.sk sa o tento incident podelil včera (28. januára) o 16:40.
Neskôr, okolo 18:00, sa zistilo, že problémy má aj mobilná aplikácia VšZP. Nedokázala načítať akékoľvek informácie o zdravotnej starostlivosti poistenca. Klienti tak prišli o prístup ku kľúčovým údajom, vrátane údajov o vyšetreniach, predpísaných receptoch, lekároch, benefitoch z programu Peňaženka zdravia ani preventívnych prehliadkach.
Okolo 22:00 však už mala aplikácia fungovať správne.
VšZP čelila ďalším pokusom o narušenie
VšZP na svojom webe uvádza, že v týchto dňoch opäť čelila pokusom o narušenie kybernetickej bezpečnosti. Z preventívnych a prevádzkových dôvodov sa teda rozhodla dočasne pozastaviť prevádzku mobilnej aplikácie a služby eRecept. „Tieto bezpečnostné opatrenia boli prijaté na ochranu osobných údajov poistencov, ktorých dáta naďalej zostávajú v bezpečí a ich integrita nebola narušená,“ vysvetľuje poisťovňa.
V stanovisku ďalej stojí, že VšZP každému kybernetickému útoku prikladá maximálnu dôležitosť, nakoľko nechce nič podceniť či akýmkoľvek spôsobom ohroziť svojich poistencov. „Aj preto VšZP v spolupráci s expertmi na kybernetickú bezpečnosť realizovala komplexnú technickú revíziu bezpečnostných systémov. Dočasne vypnuté elektronické služby boli obnovené ihneď po overení ich bezpečnej prevádzky.“
VšZP ubezpečuje klientov, že napriek opakovaným útokom nedošlo k žiadnemu úniku dát poistencov. „Za dočasné obmedzenie služieb sa klientom ospravedlňujeme. Toto preventívne opatrenie bolo nevyhnutné pre zaistenie maximálnej bezpečnosti údajov,“ uzatvára poisťovňa.
Pôvodný útok bol odrazený
Pôvodne sme vás o DDoS útoku na VšZP informovali v samostatnom článku na tomto odkaze. Vládni predstavitelia priebežne informovali, že útoku sa darilo úspešne brániť. Denník N priblížil, že išlo o pokus o podvodné získanie citlivých informácií (phishing). Premiér Robert Fico ozrejmil, že cieľom útoku bolo získať citlivé informácie o diagnózach pacientov.
Neskôr sa k situácii vyjadrila aj samotná VšZP. Pre TASR uviedla, že dáta poistencov sa podarilo po útoku udržať v bezpečí. Premiér skonštatoval, že pokiaľ by sa útočníkom podarilo uspieť, mohlo by dôjsť k znefunkčneniu poskytovania zdravotnej starostlivosti na Slovensku.