Pre väčšinu Slovákov nebude rok 2025 zrovna jednoduchý, teda aspoň po finančnej stránke. Od januára vstúpili do platnosti viaceré legislatívne zmeny, ktorými štát cieli na zníženie deficitu verejných financií. Problémom je, že často ide o zmeny, ktoré znamenajú vyššie ceny množstva tovarov a služieb. Samozrejme, výnimkou nie sú ani potraviny.
Ako informuje Spravodajský portál RTVS, ceny mnohých potravín koncom minulého roka klesli, čo mnohí vnímali veľmi pozitívne. Dokonca aj začiatkom roka 2025 sme sa mohli v obchodoch stretávať s relatívne priaznivými cenovkami. No ako upozorňujú odborníci, zrejme veľmi dlho nevydržia.
Pokles cien koncom 2024
Podľa údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR ceny tovarov a služieb v decembri klesli o približne 0,4 percenta, konkrétne v porovnaní s výsledkami vykázanými za november. Najvýraznejší pokles zaznamenali potraviny a nealkoholické nápoje, ktoré v priemere zlacneli o 2,4 percenta. Išlo o najväčší medzimesačný pokles cien potravín za posledných osem a pol roka.
Vplyv na to mali viaceré faktory. Marián Kočiš, analytik Slovenskej sporiteľne, ozrejmil, že jedným z hlavných dôvodov bolo uvoľnenie situácie na medzinárodných trhoch s potravinami. Okrem toho viaceré reťazce koncom minulého roka uviedli predvianočné či vianočné zľavy a rôzne marketingové akcie, v rámci ktorých boli mnohé potraviny dostupné za výhodnejšie ceny.
Marek Nemky, analytik finančný trhov z XTB, doplnil, že obchodníci a výrobcovia v decembri čiastočne znížili svoje marže s cieľom prilákať zákazníkov. Využiť pritom mali aj v tom čase pripravované zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) na vybrané potraviny. Podľa štatistík najviac zlacnelo ovocie, zelenina, vajcia, maslo a oleje.
Zaujímavosťou však je, že napriek tejto pozitívnej zmene mnohí oslovení zákazníci nižšie ceny príliš nepocítili. Jeden z nich povedal, že obchody na Silvestra uviedli zľavy, aby sa zbavili tovaru, no o výrazné zlacnenie vraj nešlo. Ďalší zákazník podotkol, že niektoré položky možno zlacneli, avšak pri terajších platoch to vraj veľký rozdiel nespravilo.
Záťaž naše peňaženky ešte len čaká
Pokiaľ ide o budúci vývoj, analytici predpokladajú, že v priebehu prvých mesiacov 2025 budú ceny potravín stagnovať, prípadne mierne klesať. Následne ale očakávajú ich rast. Kočiš ozrejmil, že v priebehu roka sa prejavia tradičné faktory, ktoré tlačia ceny potravín smerom nahor. Ako príklady uviedol výkyvy počasia či zvýšené náklady výrobcov a predajcov. To sa podľa neho premietne do cien pre konečných spotrebiteľov.
Netreba totiž zabúdať na to, že upravené sadzby DPH nie sú jedinou novou formou zaťaženia, ktoré pribudli v rámci konsolidačného balíka.
Štát od januára v rámci daňového systému zaviedol viacero zmien. Pri potravinách sme sa dočkali dvoch nových sadzieb, a to 19-percentnej a 5-percentnej. Za všeobecnú sadzbu sa považuje tá 19-percentná, zatiaľ čo 5-percentná sadzba sa aplikuje na vybraný okruh (základných) potravín.
Znížené sadzby sú rozhodne pozitívnou zmenou, no nie v každom prípade postačia. Znížená daňová sadzba nepomôže napríklad pri sladených nápojoch, ktoré podliehajú novej „dani z cukru“. Ako uviedol Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO), od začiatku sa poukazovalo na to, že táto daň negatívne ovplyvní cenu sladených nápojov, pričom štát tento možný negatívny dopad nepoprel.
Ďalej podotkol, že okrem novej dane či zmenených sadzieb vpláva na ceny nápojov viacero faktorov, vrátane cien obalov, odvodových zaťažení, nákladov na mzdy či cien energií.
Samozrejme, opomenúť nemožno ani transakčnú daň, ktorá začne platiť od 1. apríla 2025. Aj toto zaťaženie môže výrazne ovplyvniť ceny potravín. Transakčná daň sa bude uplatňovať na všetky odoslané elektronické transakcie, a to v sadzbe 0,4 percenta, pričom maximálny limit odvodu za jednu transakciu bude nastavený na 40 eur. Zdanené potom budú aj hotovostné výbery. V tomto prípade štát rozhodol o sadzbe 0,8 percenta. Maximálny limit nenastavil.
Podľa Krajčoviča bude dôležité sledovať, ako sa s týmto opatrením vyrovnajú domáci producenti a aké zvýšenie cien budú požadovať od obchodníkov. Doplnil, že obchodníci už tretí rok pomáhajú tlmiť infláciu, pričom analýzy štátnych orgánov ukazujú, že rast cien je spôsobený predovšetkým vyššími odbytovými cenami od výrobcov, čo súvisí s rastúcimi nákladmi na výrobu potravín.
SAMO, ktoré zastrešuje veľké obchodné reťazce ako Kaufland, Lidl, Tesco, Billa, Metro či Terno, očakáva, že dôsledky týchto nových daňových opatrení sa postupne premietnu do cien, pričom ich konečný dopad bude závisieť od správania výrobcov aj obchodníkov.
POZOR na ceny v reštauráciách
Dôkazom toho, že nižšia sadzba DPH sama o sebe nie vždy stačí na zníženie konečných cien, sú aj sumy na menu v reštauráciách. Hoci jedlá konzumované priamo v reštauráciách podliehajú 5-percentnej sadzbe, mnohí dnes využívajú donášky. Avšak na doručovanie jedál externými kuriérmi sa daň zvýšila z 20 percent na 23 percent. Tento nárast, spolu s ďalšími faktormi, spôsobil, že niektoré reštaurácie museli zvýšiť ceny menu.
Martin Novotný, generálny riaditeľ Asociácie hotelov a reštaurácií, ozrejmil, že prevádzky musia od začiatku roka čeliť nielen zmenám v rámci DPH, ale aj zvýšeným nákladom na personál. Dôvodom, teda jedným z nich, je pretrvávajúca vyššia inflácia. Aj keď je pravda, že niektoré potraviny zlacneli, tieto zmeny sa na cenách hotových jedál neprejavia okamžite (ak vôbec).
Tejto téme sme sa podrobnejšie venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.