Najväčší nemecký autoklub – ADAC – ktorý združuje až 22-miliónov členov, sa podelil o rebríček áut, ktoré preukázateľne najmenej škodia životnému prostrediu. Prieskum zahŕňal viac ako 80 vozidiel. Samozrejme, najlepšie sa umiestnili elektrické vozidlá, teda vozidlá s batériovým pohonom. Veľmi však prekvapili aj niektoré modely na dieselový pohon. Rebríček prehľadne zosumarizoval server Topspeed.sk.
Na úvod treba spomenúť, že ADAC hodnotil ekologickosť vozidiel na základe dvoch hlavných kritérií, a síce obsahu toxických látok vo výfukových plynoch, ako sú oxid uhoľnatý, oxid dusíka, nespálené uhľovodíky a pevné častice, a emisií CO2. Vozidlo mohlo obdržať maximálne 110 bodov:
- Za minimálny obsah škodlivín bolo možné získať najviac 50 bodov;
- Za nízke emisie CO2 bolo možné získať 60 bodov.
Aj elektromobily majú v rebríčku priradené emisie CO2, keďže ADAC berie do úvahy energiu potrebnú na výrobu elektriny. Tento prístup odráža širší kontext a zohľadňuje celý životný cyklus energie, čo robí hodnotenie komplexným a objektívnym.
Premenných je viacero
Autoklub upozorňuje, že ekologickosť elektromobilu môže výrazne závisieť od zdroja elektriny. Nabíjanie solárnou energiou znižuje uhlíkovú stopu, podobne ako používanie obnoviteľnej nafty HVO v naftových autách dokáže znížiť emisie CO2 o 60 až 90 percent.
Pri testoch sa ADAC spolieha na zariadenie PEMS (Portable Emission Measurement System), ktoré meria emisie priamo počas jazdy. Len vozidlá, ktoré dosahujú nízke emisie aj v reálnych podmienkach, získavajú najvyššie hodnotenia.
Autá na elektrinu dominovali
Ako sme spomenuli, najlepšie sa v rebríčku umiestnili elektromobily, čo nie je zrovna prekvapujúce. A patrí to aj o prvom mieste, ktoré si uchmatol Peugeot e-208. Podarilo sa mu získať až 105 bodov. Odborníci ocenili najmä nízku spotrebnú energie, nakoľko súčasný model dosiahol priemernú spotrebu len 16 kWh na 100 km jazdy. Ide o výrazné zlepšenie oproti predošlým generáciám.
Peugeot skončil aj na druhom mieste, menovite model e-308 GT so 103 bodmi a spotrebou 16,3 kWh na 100 km. Tretia priečka pripadla modelu Opel Corsa Electric. Ten taktiež dosiahol 103 bodov, no mal o čosi vyššiu spotrebu, presnejšie 16,5 kWh na 100 km.
Na štvrtom mieste skončila Tesla Model 3, ktorá získala 100 bodov a priemernú spotrebu 17,2 kWh na 100 km. Nasledujú ďalšie modely koncernu Stellantis, konkrétne Opel Astra Electric Sports Tourer (99 bodov, 17,4 kWh/100 km) a Peugeot e-2008 (97 bodov, 17,9 kWh/100 km). Medzi najlepšími sa potom umiestnili aj Volkswagen ID.7 Pro (97 bodov, 18,1 kWh/100 km) a dvojica MG4 s miernymi rozdielmi v spotrebe – základná verzia dosiahla 18,3 kWh/100 km, verzia Long Range 18,4 kWh/100 km.
Prekvapila aj nafta
Prvú desiatku uzatvára hybridný model Toyota Prius 2.0 plug-in hybrid. Pri čisto elektrickej jazde vykázal spotrebu len 17,7 kWh na 100 km, zatiaľ čo pri kombinovanom režime spotreba činila 11,5 kWh a 1,7 litra benzínu na 100 km. Aj po vybití batérie si však Prius zachováva nízku spotrebu – 4,8 litra benzínu na 100 km.
Pomerne vysoko (38. miesto) sa umiestnil aj diesel, konkrétne v podaní modelu Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI S priemernou spotrebou 5,0 litra nafty na 100 km a veľmi nízkym obsahom škodlivín vo výfukových plynoch dokazuje, že aj moderné „nafťáky“ môžu byť ekologické.
Rebríček ADAC Ekotestu 2024 ukazuje, že elektromobily novej generácie sú čoraz efektívnejšie. Zároveň však zdôrazňuje, že aj hybridy a moderné spaľovacie motory môžu byť ekologicky konkurencieschopné, ak sa zohľadní celkový kontext. Peugeot e-208 je symbolom pokroku v oblasti elektromobilov, no Toyota Prius dokazuje, že hybridy majú stále čo ponúknuť.