Spaľovacím motorom, čiže autám na benzín a naftu, minimálne v Európe odtikávajú posledné roky života. Európska únia (EÚ) plánuje od roku 2035 zakázať predaj nových spaľovákov, proti čomu sa mnohé krajiny ohradili s argumentom, že ide o príliš prísny harmonogram. Sú tu však aj krajiny, ktoré tento plán podporujú. A jedna sa dokonca rozhodla zájsť ešte ďalej – spaľováky zakázala už od tohto roka, píše magazín Topspeed.sk.
Ako zrejme tušíte, touto krajinou je Nórsko, ktoré dlhodobo vystupuje ako líder v oblasti rozmachu elektrického pohonu medzi obyvateľmi. Tamojšia vláda rozhodla, že od roku 2025 bude v krajine zakázaná registrácia nových vozidiel na benzín alebo naftu. Pre ostatné štáty sa to môže zdať ako drastický krok, no pre väčšinu domácich nepôjde o nič vážne.
Podľa dostupných údajov už v minulom roku tvorili deväť z desiatich predaných nových áut elektromobily.
Stimuly namiesto zákazov
Nórska vláda podporovala a podporuje elektromobilitu nie zákazmi, ale dlhodobými stimulmi. Jedným z hlavných opatrení sú vysoké dovozné clá na autá so spaľovacími motormi, zatiaľ čo elektromobily sú od týchto poplatkov oslobodené. Nórski majitelia elektrických áut taktiež majú daňové úľavy a kopu ďalších výhod. Odborníci tvrdia, že konzistentnosť týchto stimulov zabezpečila ich úspech, a teda dominanciu elektrického pohonu.
Nórsko sa tak stáva prvou krajinou na svete, ktorá prakticky odstráni benzínové a naftové vozidlá, teda aspoň z trhu s novými autami. Uviedla to Christina Bu, riaditeľka Nórskej asociácie elektromobilov. Doplnila, že zatiaľ čo v Nórsku sú daňové úľavy konzistentné, v iných krajinách ich zavádzajú a krátko na to rušia.
Zaujímavosťou je, že Nórsko vystupuje ako priekopník v oblasti elektromobility aj napriek tomu, že patrí medzi významných producentov ropy. Podobne je na tom aj Čína.
Zákaz nemal komplikácie, trh je pripravený
Elektromobily vraj v Nórsku pomohla presadiť aj absencia domácej automobilovej výroby. Ulf Tore Hekneby, riaditeľ najväčšieho nórskeho importéra vozidiel, ozrejmil, že vďaka tomu bolo jednoduchšie zaviesť vysoké dane na spaľovacie autá.
Pokiaľ ide o najobľúbenejšie značky, Nóri najviac preferujú americkú Teslu, za ktorou nasledujú nemecký Volkswagen a japonská Toyota. Stále väčší podiel na trhu si však získavajú aj čínski výrobcovia elektromobilov.
A čo spaľováky, ktoré v Nórsku už jazdia? Aj keď sa predaj nových benzínových a naftových áut blíži k nule, jazdené vozidlá so spaľovacími motormi budú v premávke dovolené ešte niekoľko rokov. No ako sme spomenuli, elektromobily tu už teraz tvoria väčšinu vozového parku, zatiaľ čo počet dieselových vozidiel klesá.
Samozrejme, dôležitým kľúčom k úspechu je aj prvotriedna dostupnosť nabíjacích staníc. Podľa Andersa Kleve Svela, manažéra spoločnosti Circle K, ktorá prevádzkuje sieť čerpacích staníc, bude Nórsko do troch rokov disponovať rovnakým počtom nabíjacích staníc ako čerpacích staníc. Táto infraštruktúra ešte väčšmi uľahčí prechod na elektrické autá a prispeje k zrýchleniu ich adopcie.