Severská krajina, Nórsko, sa roky profiluje ako svetový líder v rozvoji elektromobility. V roku 2024 tvorili elektromobily až 90 % všetkých novo zaregistrovaných vozidiel. Zároveň je Nórsko známe chladným počasím a zasneženými cestami. Takéto extrémne podmienky dokážu zrážať dojazd elektromobilu aj o desiatky percent oproti papierovým hodnotám.
Časopis Motor a Nórska automobilová federácia (NAF) zorganizovali zimný test, v rámci ktorého autá vystavili bežnému jazdnému režimu počas mrazivých dní. Simulovali mestské dopravné zápchy, miernu diaľničnú premávku i kľukaté trasy. Jednoducho, išlo o podmienky, s akými sa vodiči v Nórsku stretávajú.
Keďže všetky elektromobily vychádzali zo štartu s plnou batériou (na 100 %), úlohou bolo zistiť, ako blízko, respektíve ďaleko, sa ich reálny dojazd pohybuje v porovnaní s výrobcami uvádzanými číslami WLTP.
Priebeh testu a výsledné prekvapenia
Jazdilo sa do úplného vybitia
Jednotlivé modely teda odjazdili trasu, kým sa ich batéria úplne nevyčerpala a auto nebolo ďalej schopné pokračovať. Novinári z Motoru merali nielen počet kilometrov, ktoré autá zvládli, ale aj priebežné podmienky: teplotu, kvalitu ciest, dopravnú zápchu. V týchto extrémnych podmienkach je priemerná teplota výrazne pod nulou, pridajte k tomu mrznúci dážď a hodinové zápchy, a zistíte, že ide o skutočnú zimnú záťaž.
Polestar 3 vo vedení a Tesla Model 3 na konci
Najmenší rozdiel medzi oficiálnym dojazdom a reálnymi výsledkami vykázal Polestar 3. Odchýlka predstavovala len 5 %. To znamená, že aj v chladných a nehostinných podmienkach si dokázal udržať väčšinu zo sľúbeného dojazdu. Druhou najlepšou voľbou je BYD Tang s -9 %, a tretí skončil Mini Countryman EV s rozdielom -11 %.
Tabuľka s výsledkami
V nasledujúcom prehľade sa nachádza porovnanie v kilometroch (km). Prvý stĺpec uvádza oficiálny dojazd podľa WLTP, druhý stĺpec reálny dojazd v teste a tretí stĺpec reprezentuje rozdiel v percentách:
Automobil | WLTP dojazd | Reálny dojazd | Rozdiel |
---|---|---|---|
Polestar 3 | 560 km | 531 km | -5% |
BYD Tang | 530 km | 482 km | -9% |
Mini Countryman EV | 399 km | 355 km | -11% |
Lotus Emeya | 500 km | 436 km | -13% |
BYD Sealion 7 | 502 km | 436 km | -13% |
Mercedes-Benz G-Class | 443 km | 381 km | -14% |
Kia EV3 | 590 km | 499 km | -15% |
Porsche Taycan | 592 km | 499 km | -16% |
BYD Seal U | 500 km | 421 km | -16% |
Hongqi EHS7 | 540 km | 452 km | -16% |
Smart #3 | 415 km | 346 km | -17% |
Ford Explorer EV | 525 km | 437 km | -17% |
NIO EL8 | 503 km | 412 km | -18% |
Hyundai Ioniq 5 | 546 km | 436 km | -20% |
BMW i5 Touring | 497 km | 392 km | -21% |
Volvo EX30 | 472 km | 371 km | -21% |
Audi Q6 e-tron | 616 km | 481 km | -22% |
Xpeng G6 | 550 km | 329 km | -22% |
Porsche Macan | 552 km | 429 km | -22% |
Volkswagen ID.7 GTX Tourer | 571 km | 440 km | -23% |
Tesla Model 3 | 702 km | 531 km | -24% |
Peugeot E-5008 | 488 km | 361 km | -26% |
Voyah Dream | 482 km | 344 km | -29% |
Peugeot E-3008 | 510 km | 347 km | -32% |
Naopak, na spodných priečkach sú Peugeot E-3008, Voyah Dream či Tesla Model 3. Čo sa Tesly týka, táto populárna značka zvyčajne disponuje vysokými oficiálnymi číslami dojazdu. V teste však Model 3 s odchýlkou až 24 % sklamal. Novinári upozornili na zaujímavý fakt, že palubný počítač Tesly uvádzal viacej najazdených kilometrov, než potvrdili reálne merania a dokonca iný elektromobil, ktorý sa vybil naraz s Teslou, no registroval menej kilometrov.
Podobný záver ukazuje, že Model 3 by mohol mať príliš optimistické nastavenie počítadla, čo môže používateľov uviesť do omylu. Hoci ide stále o technologicky pokročilé a rýchle auto, dokazuje, že v zimných podmienkach môže Tesla strácať viac dojazdu, než naznačujú reklamné materiály.