Podľa tlačovej správy spoločnosti Stellantis môžu nové akumulátory skrátiť nabíjacie časy až o 50 %. Takáto technologická zmena by mohla znamenať citeľné uľahčenie pre každodenný život majiteľov elektrických vozidiel – na tradičnej rýchlonabíjačke sa totiž často čaká desiatky minút, kým batéria dosiahne aspoň 80 % kapacity.
Lítium-sírové články by okrem toho mohli priniesť výhody aj z pohľadu environmentálneho dopadu. Suroviny použité v týchto batériách majú nižšiu uhlíkovú stopu, pretože sa dajú získať z odpadových materiálov metánu. Stellantis tvrdí, že batérie budú vyrábané v rámci pomerne krátkeho a lokálneho dodávateľského reťazca – najmä v Európe alebo Severnej Amerike. Za hlavný prínos považujú dostupnosť síry, ktorá je v priemysle využívaná ako vedľajší produkt.
Kedy prídu na trh a prečo je to dôležité
Cieľom zmluvy medzi Stellantis a Zeta Energy je predprodukčný vývoj a následná príprava veľkovýroby už okolo roku 2030. To znamená, že do piatich až šiestich rokov by sme sa mohli dočkať prvých elektromobilov využívajúcich túto novú technológiu. Je to ambiciózne, avšak zhoduje sa to s plánmi mnohých automobiliek, ktoré chcú do polovice tohto desaťročia výrazne znížiť alebo zastaviť výrobu spaľovacích áut.
Pre bežných spotrebiteľov môže byť nasadenie lítium-sírových batérií zaujímavým prelomom. Okrem menšej hmotnosti a rýchlejšieho nabíjania je tu prísľub aj nižšej ceny. Podľa vyhlásení by mohla byť až o 50 % nižšia než pri dnešných lítium-iónových článkoch. Zníženie výrobnej ceny batérií by mohlo posunúť predajné ceny elektromobilov smerom nadol, vďaka čomu by sa stali dostupnejšie širokej verejnosti.
Samozrejme, každý nový typ batérie čelí niekoľkým prekážkam. Výrobcovia musia dôsledne overiť bezpečnosť a životnosť lítium-sírových článkov, keďže ide o pomerne neprebádanú oblasť oproti tradičným lítium-iónovým batériám. Finančný úspech bude závisieť aj od toho, či sa automobilkám podarí eliminovať problémy s degradáciou, ktorá by mohla viesť k rýchlemu znižovaniu kapacity.
V každom prípade je prechod na nové technológie akumulátorov nevyhnutný, ak majú elektromobily dostať reálnu šancu konkurencie schopnú voči spaľovacím motorom. Ide tak o ďalší krok v širšej transformácii automobilového priemyslu.