Niektoré európske krajiny zvažujú možnosť zavedenia nových daní. Ich výška by sa odvíjala od hmotnosti motorového vozidla. Ťažšie autá totižto podľa odborníkov zaťažujú vo väčšej miere aj životné prostredie. Tému priniesol portál Autoviny.sk.
Britský odborník na motorizmus Nick Molden navrhol, aby platili viac tí vodiči, ktorí majú ťažšie autá. EÚ zaznamenala za posledné obdobie nárast priemernej hmotnosti nových áut. Kým v roku 2022 to bolo 1518 kilogramov, v roku 2021 bola priemerná hmotnosť vozidiel o 19 percent nižšia. Molden tvrdí, že hmotnosť by mala byť hlavným ukazovateľom, na základe ktorého sa vyráta nová daň z motorového vozidla.
Ťažšie auto = vyššia daň
Mnohí sa pýtajú, prečo Molden zvolil za hlavný parameter práve hmotnosť auta. Odpoveď je jednoduchá. Váha auta je priamo spojená s faktorom, ktoré zaťažujú životné prostredie. A to od produkcie CO2, cez rýchlejšie opotrebovanie pneumatík a brzdných doštičiek, až po ničenie ciest. V tomto smere však dobre neobstáli elektromobily, ktoré sú považované za ekologickejšie. Štúdia naznačuje, že niektoré elektromobily sú až o 40 percent ťažšie ako ich benzínové alebo naftové verzie.
Niektorí Európania už platia
Tvrdenia Moldena nie sú iba teóriu, pretože niektoré európske krajiny už vyššiu daň za ťažšie motorové vozidlo zaviedli. Napríklad Nórsko zaviedlo takzvanú hmotnostnú daň v januári 2023. Každý kilogram nad 500 kg vyjde obyvateľov na 1,04 eura pri kúpe nového auta. Podobnú taktiku majú aj Francúzi, aj keď v ich prípade ide o trocha iné pravidlá. Za spaľovacie autá s hmotnosťou nad 1800 kg zaplatia občania jednorazovo 10 až 30 eur za kilogram navyše.
Ekologické vozidlá?
Molden tvrdí, že ľudia nevedia patrične odhadnúť, ktoré vozidlo je ekologické a ktoré nie. Elektromobily zväčša motoristi považujú za viac ekologické v porovnaní s autami so spaľovacími motormi. Aj tu je však výnimka a neplatí to vždy. Molden napríklad upozornil na elektromobil Tesla Cybertruck, ktorý má vyššiu uhlíkovú stopu než malé benzínové auto.
Navrhuje preto, aby sa situácia okolo áut zjednodušila a to tak, že váha auta bude vynásobená prejdenými kilometrami. Takýto model by podľa neho predstavoval spravodlivý výpočet dane. Navyše by zjednodušil celý systém. Molden taktiež upozorňuje na paradox elektrických áut. Tie síce majú nulové výfukové emisie, ale ich vyššia váha oproti spaľovákom má rovnako znečisťujúce dôsledky na životné prostredie.