Európska únia so začiatkom roka sprísnila emisné pravidlá pre nové automobily. Výrobcovia sú teraz povinní zraziť priemerné emisie CO₂ pri svojich modeloch na 94 gramov na kilometer, čo je zhruba o 15 % menej oproti predchádzajúcim limitom z roku 2021. S týmto krokom rastie tlak na rozšírenie ponuky elektromobilov a ďalších nízkoemisných pohonov.
Ak automobilky tieto ciele nedodržia, hrozí im pokuta 95 eur za každý gram nad uvedený limit pri každom predanom vozidle. Európske združenie automobilových výrobcov (ACEA) upozorňuje, že v najhoršom prípade by všetky značky mohli zaplatiť celkovo až 17 miliárd eur, čo by významne ohrozilo ich ziskovosť i investície do nových technológií.
Postoj EÚ a obavy zástupcov priemyslu
Skupina vyše 50 europoslancov z viacerých krajín EÚ navrhla prehodnotenie najnovších pravidiel. Argumentujú hlavne poklesom predaja elektrických áut, obzvlášť v prostredí, kde stúpa konkurencia ázijských výrobcov. Upozorňujú aj na výrobcov ako Stellantis, ktorý už oznámil zmenšovanie ponuky spaľovacích motorov, aby stihol splniť emisné limity a vyhol sa pokutám.
Komisár pre klímu Wopke Hoekstra však žiadne zmeny neplánuje. Vyjadril sa, že by to mohlo narušiť rovnováhu na trhu, keďže viaceré koncerny už investovali obrovské zdroje do ekologických riešení. „Komisia si je vedomá obáv časti výrobcov, no iní zas tvrdia, že sú pripravení ciele splniť,“ odôvodnil postoj EÚ.
Ďalším dôležitým faktom je, že Eurokomisia sa v roku 2026 chystá vyhodnotiť, ako sa prísnejšie limity prejavili na predaji a inováciách, a z toho vyplynie, či budú ďalšie úpravy do budúcna nevyhnutné. Podľa Hoekstra nie je nutné sústreďovať sa výlučne na elektromobily – môžu pomôcť aj plug-in hybridy či efektívnejšie spaľovacie motory, kým sa sektor neprispôsobí novým pomerom.
Stav elektromobility na Slovensku
Slovensko patrí v rámci EÚ medzi krajiny s výrazne nižším podielom elektromobilov. Hoci v celej Únii sa vlani zaregistrovalo viac než 1,5 milióna nových vozidiel s nulovými emisiami, u nás tvorili elektromobily len okolo 2,9 % zo všetkých nových predaných áut. V niektorých štátoch, ako je Švédsko či Dánsko, je podiel vyše 30 %.
Zástupcovia Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) súhlasia, že prísnejšie emisné stropy tlačia výrobcov do väčšieho nasadenia nízkoemisných technológií, čo môže urýchliť zmenu ponuky aj na slovenskom trhu. SEVA pripomína, že podľa ich údajov ku koncu septembra 2024 bolo v krajine zhruba 14-tisíc elektrických áut.
Kritici sa však obávajú, že ak bude rast takto pomalý a autá s nižšími emisiami budú naďalej drahé, mohli by si automobilky radšej vybrať riziko pokút. V prípade, že situácia nedozrie a domáci dopyt zaostane, môžu byť na Slovensku čiastočne ohrozené i pracovné miesta v sektore výroby spaľovacích motorov.