Európska únia pripravuje ďalšie rozšírenie sankcií voči Rusku s cieľom obmedziť tok technologického tovaru do krajiny. Medzi ohrozené produkty patria aj herné konzoly, ako PlayStation, ktoré v posledných rokoch presiahli bežné využitie na hranie – môžu totiž predstavovať cenný hardvér schopný slúžiť pri vojenských operáciách. Už takmer od začiatku konfliktu na Ukrajine v roku 2022 sa poprední výrobcovia (Microsoft, Sony, Nintendo) rozhodli do Ruska oficiálne nedodávať svoje konzoly, no priestor pre priekupníkov ostal otvorený.
V praxi to znamená, že ruskí zákazníci – najmä tí majetnejší – si k západným zariadeniam stále dokázali nájsť cestu vďaka neoficiálnym kanálom. Nové opatrenia EÚ však chcú tieto medzery v sankčnom režime zaslepiť a prinútiť medzinárodných sprostredkovateľov k zastaveniu dodávok konzol. Návrh sankcií podľa zástupcov Európskej komisie nie je motivovaný len snahou o symbolický krok, ale aj dôrazom na kontrolu technológií schopných poslúžiť vo vojne.
Bezpečnostné hľadisko herných zariadení
Mnohé správy poukazujú na fakt, že rôzne herné konzoly alebo prenosné herné počítače sa dajú modifikovať či využiť pri vojenských systémoch. V prostredí ozbrojených konfliktov sa vojaci neraz uchyľujú k ovládačom, ktoré sú pôvodne určené na zábavu, no vďaka dostupnosti a ergonómii nahrádzajú tradičnú armádnu techniku. Rovnakú stratégiu sa snažia využiť všetky strany konfliktu – od Ukrajiny až po Rusko – čo potvrdzujú viaceré zverejnené informácie.
Tento posun je zároveň pripomienkou, že vojna sa už neodohráva len v tradičných zákopoch, ale aj vo sfére high-tech a spotrebnej elektroniky. Konzoly majú v sebe nezriedka pokročilé procesory či komunikačné moduly, ktoré môžu napomôcť pri riadení dronov alebo pri vývoji vlastných systémov. V ruských médiách sa zároveň začali objavovať úvahy o vytvorení domácej hernej platformy, aby krajina nebola odkázaná na západné dovozné cesty.
Vlastná ruská konzola a tvrdšie opatrenia
V horizonte nasledujúcich mesiacov sa očakáva, že EÚ definitívne schváli sankcie smerom k priekupníkom, čím by sa Rusko mohlo dostať do ešte zložitejšej situácie, pokiaľ ide o prístup k novým herným zariadeniam. Pre bežných ruských hráčov to môže znamenať rast cien či nedostupnosť nových modelov, zatiaľ čo pri strategickom využití hernej techniky zníženie dovozu obmedzí možnosti získať kvalitný hardvér z cudziny.
Isté je, že herný priemysel nadobúda v tejto geopolitickej konfrontácii nový rozmer – okrem ekonomického dopadu a kultúrnych väzieb teraz vstupujú do hry aj vojenské a bezpečnostné faktory. Pokiaľ Rusko reálne zvažuje výrobu vlastnej konzoly, čaká ho náročná cesta: vyžaduje sa vývoj hardvéru, softvérového ekosystému, licencovanie hier a zabezpečenie konkurencieschopnej kvality.
Ak sa potvrdia zámery EÚ a sankcie začnú platiť, ruský herný trh sa môže ocitnúť ešte hlbšie v izolácii. Pre Európu a jej spojencov je to zase spôsob, ako vyvinúť dodatočný ekonomický a technologický tlak na krajinu, ktorá vedie agresívnu kampaň voči Ukrajine a ohrozuje bezpečnosť regiónu.