V celej Európe pribúda seniorov, ktorí majú stále záujem o udržanie vodičského preukazu. Moderná doba prináša zdravotnú starostlivosť, ktorá ľuďom umožňuje byť aktívnymi aj vo vyššom veku, no zároveň sa preukazuje, že fyziologické procesy starnutia môžu zhoršiť reakčný čas či schopnosť rýchlo posúdiť dopravnú situáciu.
Práve tieto riziká si vzala do hľadáčika Európska komisia, ktorá považuje bezpečnosť na cestách za prioritu. Počet dopravných nehôd, do ktorých sú zapojení starší vodiči, zatiaľ nie je najvyšší, ale odborníci poukazujú na to, že s narastajúcim počtom seniorov za volantom sa môžu takéto incidenty častejšie vyskytovať. Okrem toho chcú predísť tragickým následkom, ak by starší vodič nezvládol kritickú situáciu.
Plánované opatrenia
Ak by návrh prešiel, zrejme by išlo o povinné návštevy školiacich a hodnotiacich centier, kde by seniori museli v pravidelných intervaloch dokazovať svoju schopnosť bezpečne viesť auto. Takýto postup by sa mohol podobať na rozšírené lekárske prehliadky, ale doplnené o praktické testy či simulované dopravné situácie.
Na Slovensku zatiaľ existujú povinné lekárske prehliadky pre vodičov od dosiahnutia 65 rokov, ktoré sa po 70-ke opakujú častejšie. Ak by však EÚ zaviedla striktnú požiadavku na pravidelné zručnostné testy pre všetkých nad 70 či 75, nastala by zmena nad rámec doterajších zdravotných prehliadok. Mohlo by dôjsť k stanoveniu jednotných štandardov, ktoré by museli všetky členské štáty implementovať.
Nie je pritom vylúčené, že Komisia ponúkne isté úľavy, prípadne odporúčania, ako takýto systém zaviesť. Napríklad by sa mohlo umožniť vodičom s menšími nedostatkami ďalej jazdiť, ale s obmedzeniami (napríklad len v rámci mesta, za denného svetla a podobne).
Ako je to dnes na Slovensku
Slovenský vodič nad 65 rokov musí absolvovať lekársku prehliadku, kde sa lekár zaoberá jeho zdravotným stavom a psychickými schopnosťami. Po 70-ke sa interval skracuje na dva roky. Lekár môže vydať odporúčanie na rôzne obmedzenia, prípadne vodičské oprávnenie zrušiť. Dnes však nejde o praktické skúšky jazdy či test reflexov, skôr o posúdenie zdravotného stavu.
Návrh z dielne EÚ by mohol priniesť výraznejší dôraz na praktické zručnosti, ktoré sa môžu vytrácať vplyvom veku.
Diskusia o dôstojnosti a nezávislosti
Viacerí seniori vnímajú vodičský preukaz ako symbol svojej slobody a mobility. Zrušenie oprávnenia by pre nich mohlo znamenať stratu nezávislosti, najmä v obciach s obmedzenou verejnou dopravou. Práve preto sa ozývajú aj hlasy, ktoré upozorňujú na nutnosť rešpektovať dôstojnosť a potreby týchto ľudí.
Spolu s prísnejším testovaním by tak zrejme mala existovať aj sieť podporných programov, ktorá by pomohla starším vodičom trénovať kognitívne schopnosti, zlepšiť zvládanie dopravných situácií a prípadne využívať alternatívne formy dopravy.
Je zrejmé, že zavedenie nových pravidiel nenarazí len na technické otázky, ale aj na etické a sociálne dôsledky. Napriek tomu sa prevažuje názor, že vyššia bezpečnosť na cestách môže byť na prospech celej spoločnosti, seniorov nevynímajúc.